اهمیت رعایت اصول رزومه نویسی در بالارفتن شانس استخدام

آشنایی با
اهمیت رعایت اصول رزومه نویسی در بالارفتن شانس استخدام


 امروزه در فرایند استخدام، صاحبان صنایع اهمیت فراوانی به نحوه‌ی نوشتن رزومه افراد جویای کار می‌دهند. متاسفانه دانشگاه‌ها، در زمینه اصول اولیه رزومه نویسی حرفه‌ای و منابع انسانی آموزش‌های مناسبی به دانشجویان ارائه نمی‌دهند. از این رو اصول اساسی رزومه‌نویسی در این مقاله آموزش داده می‌شود.

اصول اساسی رزومه نویسی
   مدیران شرکت‌ها علاقمند به حرفه و تخصص خود هستند و ترجیح می‌دهند مواردی که در فرصت شغلی وجود دارد را در رزومه ‌داوطلب ببینند.
به منظور رفع نیاز جامعه کار، شرکت‌های استخدامی در فرایند استخدامی خود اقدام به آموزش رایگان رزومه‌نویسی به متخصصین جویای کار می‌کنند. از جمله این مجموعه‌ها، می‌توان به «وطن جاب» اشاره کرد که امکان ساخت رایگان رزومه حرفه‌ای را به صورت آنلاین برای کارجویان فراهم آورده است.
اصول اساسی نوشتن رزومه در تمام دنیا تقریبا مشترک است، اما به دلیل رشد تکنولوژی، پروسه‌ی استخدام در بسیاری از کشورها به صورت آنلاین دنبال می‌شود. با رعایت موارد زیر قادر خواهید بود رزومه خود را به تعداد بیشتری از کارفرمایان ارائه دهید.
اگر فردی به دنبال آماده‌سازی یا به روزرسانی رزومه خود برای شغل جدید است، باید این قواعد کلی را به خاطر بسپارد تا رزومه خود را به بهترین نحو ممکن ایجاد یا بروز کند.
توجه داشته باشید که این قواعد، قابل پیاده‌سازی بر روی هر نوع رزومه کاری است. در حالت کلی، رزومه‌ی تک ستونه، بهترین فرمت رزومه است. زیرا تمام زوایای رزومه توسط فرد بررسی‌کننده به سادگی خوانا و قابل فهم است و می‌توان مطمئن بود که هیچ بخشی از رزومه، از دید کارفرما پنهان نمی‌ماند.
هدف از نوشتن رزومه، ارائه‌ی اطلاعات تمامی مهارت‌ها و دستاوردهای مربوط به هر شخص است. راه‌های متعددی برای ساخت روزمه موفق وجود دارد. هر رزومه نیازمند داشتن عناصر اساسی زیر است:
مدارک تحصیلی مرتبط با شغل درخواستی یا گواهینامه‌های مرتبط:
اگر فرد دارای تعداد زیادی مدارک تحصیلی است، فقط باید مواردی را ذکر کند که مرتبط با شغل درخواستی‌اش باشد.

سابقه‌ی کار مرتبط:
کارجو در این بخش رزومه، باید بیشتر به ذکر کارهای مرتبط با فرصت شغلی بپردازد و دستاوردها و موفقیت هایی که در آن پوزیشن شغلی به دست آورده ذکر کند.
استفاده از کلمات تخصصی
مدیران شرکت‌ها علاقه‌مند به حرفه و تخصص خود هستند و ترجیح می‌دهند مواردی که در فرصت شغلی وجود دارد را در رزومه ببینند. زمانی که کلمات کلیدی موجود در رزومه  به زبان دیگر در رزومه بازگو می‌شود، این ایده در ذهن کارفرما تقویت می‌شود که داوطلب یک نامزد قوی برای گرفتن فرصت شغلی موجود است. یکی از راه‌های آشنا شدن با کلمات کلیدی مختلف در یک رشته، مراجعه به بخش اصطلاحات شغلی در سایت استخدامی وطن جاب است. با مروری در بخش فرصت‌های استخدامی موجود در سایت وطن جاب به راحتی مشخص می‌شود که کارفرمایان یک رشته خاص جویای چه تخصص‌هایی هستند و بر اساس این اصطلاحات، می‌توان رزومه را بازنویسی کرد.  بسیاری از مفاهیم موجود در فرصت شغلی، قابل بازنویسی در رزومه دواطلبان مشاغل هستند.
به عنوان مثال یک شرکت عمرانی، جویای استخدام مهندس عمران به منظور سرپرستی کارگاه ساختمانی خود است. در این شرایط دواطلب باید رزومه خود را بر اساس لغت کلیدی «سرپرست کارگاه» و فعالیت‌های مرتبط با حوزه «ساختمان» بازنویسی کند.

اطلاعات تماس:
اطلاعات تماس باید به طور کامل در رزومه ذکر شوند. این اطلاعات شامل نام کامل، محل زندگی صاحب رزومه، آدرس ایمیل و شماره تلفن فرد است. از آنجا که ذکر اطلاعات شخصی، حساس است، افراد باید در مورد کسانی که رزومه خود را با آنها به اشتراک می گذارند، محتاط باشند. 
مهارت های مرتبط با فرصت شغلی و سطح تسلط بر آنها:
به عنوان مثال، تسلط به زبان انگلیسی یا آشنایی نسبی با مایکروسافت اکسل
نکته آخر اینکه رزومه باید با دقت بررسی شود تا هیچ غلط تایپی در آن وجود نداشته باشد.

منبع: محمدشهر ،اخبار رسمی


 


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط