آشنايي با؛مهارت‌هاي مورد نياز يك آشپز رستوران

آشنايي با؛مهارت‌هاي مورد نياز يك آشپز رستوران


 عناوين شغلي مشابه و مرتبط 
از عناوين شغلي مشابه و مرتبط اين حرفه مي‌توان به آشپز ، مسوول آماده كردن مواد اوليه ، كباب‌پز ، آشپز مهماني‌ها ، آشپز صبحانه، شيريني‌پز ، مسوول سرخ كردن و مسوول درست كردن سس و غذاهاي آب پز اشاره كرد.
وظايف
 يك آشپز رستوران وظايفي به عهده دارد كه مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از بازرسي محل‌هاي تهيه غذا و سرو كردن براي مطمئن شدن از رعايت ايمني و روش‌هاي حمل بهداشتي غذا، برگرداندن يا هم زدن غذا براي اطمينان از پخت،ادويه زدن و پختن غذا طبق دستورالعمل يا قضاوت و تجربه شخصي، نظارت و امتحان كردن غذا با چشيدن، بو كردن يا فرو بردن وسايل در غذا براي اطمينان از پخت كافي، وزن كردن، اندازه‌گيري و تركيب مواد تشكيل دهنده طبق دستورالعمل‌ها يا قضاوت شخصي با وسايل و تجهيزات آشپزخانه، تقسيم، مرتب كردن، تزيين و سرو غذا به گارسون‌ها يا مشتريان، تنظيم كردن حرارت اجاق‌ها، كباب‌پزها و سرخ‌كن‌ها، كمك كردن به ديگر آشپزها يا كار كردن به جاي آن‌ها در مواقع اضطراري يا ازدحام، پختن، سوخاري كردن، كباب كردن و بخارپز كردن گوشت، ماهي، سبزي و ديگر غذاها، شستن،‌ پوست كندن، بريدن و هسته گرفتن ميوه‌ها و سبزيجات براي آماده مصرف شدن. 
ابزار به كار رفته
كارد و چنگال تجاري،اجاق، تجهيزات برش، چاقوهاي خانگي، تجهيزات لايه كن  از جمله ابزار به كار رفته در اين حرفه است.
تكنولوژي‌ به كار رفته 
نرم‌افزار تطبيق، نرم‌افزار پايگاه داده‌ها و پرس و جو ، نرم‌افزار مديريت سرمايه ، نرم‌افزار طراحي تداركات و تهيه مواد مورد نياز ، نرم‌افزار فروش به مشتري نيز از جمله تكنولوژي‌هاي مورد نياز اين حرفه است.

دانش
 ارايه خدمات به اشخاص و مشتريان: برخورداري از دانش اصول و مراحل ارايه خدمات به افراد و مشتريان شامل ارزيابي نيازهاي مشتري، اعمال استانداردهاي كيفيتي براي خدمات و ارزيابي ميزان رضايت مشتري؛ 
توليد مواد غذايي: برخورداري از دانش شيوه‌ها و تجهيزات لازم براي كاشت، داشت و برداشت محصولات غذايي (منابع دامي يا گياهي) براي مصرف شامل شيوه‌هاي ذخيره و رسيدگي امور را در بر مي‌گيرد؛ 
توليد و پردازش: برخورداري از دانش مواد خام، فرآيندهاي توليد، كنترل كيفيت، هزينه‌ها و ساير تكنيك‌ها جهت افزايش توليد كارآمد و توزيع كالاها؛ 
مهارت‌ها 

يادگيري فعال: درك مفاهيم اطلاعات تازه و استفاده از آن‌ها براي رفع مشكلات كنوني و آتي و تصميم‌گيري درباره آن‌ها؛ 
شنيدن فعال: توجه كامل به سخنان ديگران و درك نكات آن‌ها، پرسيدن سوال‌هاي مناسب در فرصت‌هاي مناسب و قطع نكردن سخنان ديگران؛ 
هماهنگي: هماهنگ كردن فعاليت خود با ديگران؛
آموزش: آموزش نحوه انجامكاري به ديگران؛
راهبردهاي يادگيري: انتخاب و استفاده از شيوه‌ها و فرآيندهاي يادگيري مناسب هنگام فراگيري و يا آموزش مطالب جديد؛ 
فهم و درك مطلب نوشته شده: درك جملات و پاراگراف‌هاي اسناد مرتبط با كار؛ 
قوه درك اجتماعي: هوشياري در برابر واكنش ديگران و درك دليل نهفته در پس هر واكنش؛ 
صحبت كردن: گفت و گو با ديگران براي تبادل موثر اطلاعات؛ 
مديريت زمان: تنظيم زمان فعاليت‌هاي خود و ديگران؛ 
توانايي‌ها 
استدلال قياسي: توانايي استفاده از قوانين كلي براي مسايل خاص به منظور ارايه پاسخ‌هاي معقول؛ 
نظام‌بندي اطلاعات: توانايي مرتب كردن اطلاعات يا عمليات طبق يك قانون يا قوانين خاص (اعداد، حروف، واژه‌ها، تصاوير و يا عمليات رياضي)؛  
چالاكي دست: توانايي به حركت درآوردن دست‌ها، بازوها و يا گرفتن، نگهداشتن و مونتاژ اجسام با دو دست؛ 
دقيق‌بيني: توانايي مشاهده جزييات از فاصله‌اي نزديك؛ 
درك شفاهي: توانايي گوش دادن و درك مطالب و عقايد ديگران؛ 
بيان شفاهي: توانايي برقراري ارتباط شفاهي با ديگران طوري كه مخاطب مطالب را درك كند؛
درك سريع مشكلات و موانع موجود: توانايي درك مشكلات و يا پيش‌بيني آن‌ها. (اين قابليت فقط به شناسايي مشكلات، نه برطرف كردن آن‌ها، محدود مي‌شود)؛ 
شيوايي بيان: توانايي بيان روشن و قابل فهم مطالب؛
بازشناسي گفتار: توانايي شناسايي و بازشناسي گفتار شخص ديگر؛ 
زمان‌بندي: توانايي جا به جا كردن دو يا چند فعاليت يا منابع اطلاعات (از جمله گفتار، صدا، تماس، يا منابع ديگر)؛ 
فعاليت‌هاي كاري 
برقراري ارتباط با روسا، همكاران و زيردستان: فراهم نمودن اطلاعات براي سرپرستان، همكاران و زيردستان با تلفن، نامه، پست الكترونيك و يا رو در رو؛ 
كسب اطلاعات: مشاهده، دريافت و يا كسب اطلاعات از كليه منابع مرتبط؛ 
جابجا كردن و حركت دادن اجسام: از بازوها براي كنترل، نصب،‌جابجا كردن و حركت دادن اجسام و نگهداري از آن‌ها؛ 
مشخص كردن اشيا، اعمال و وقايع: تشخيص اطلاعات مختلف با دسته‌بندي، تخمين و درك شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آن‌ها و كشف تغييرات شرايط و موقعيت‌ها؛ 
بررسي و بازبيني ابزار، وسايل و مواد: بازبيني و بازرسي تجهيزات، سازه‌ها يا مواد براي مشخص كردن دليل خرابي‌ها و مشكلات؛ 
تصميم‌گيري و حل مشكلات: تحليل اطلاعات و ارزيابي نتايج براي انتخاب بهترين راه‌حل براي حل مشكلات؛
بازبيني جريان كار، مواد و محيط: بازبيني و بررسي مواد، وقايع و يا محيط براي پيش‌گيري و يا تشخيص علت مشكلات؛ 
تعليم و پروش افراد: تشخيص نيازهاي آموزشي افراد، توسعه آموزش‌هاي رسمي يا كلاس‌ها و برنامه‌هاي آموزشي و تعليم و پرورش افراد؛ 
شرايط كاري
تماس با ديگران: در اين شغل فرد تا چه حد ملزم به برقراري تماس با سايرين (بطور حضوري، تلفني و غيره) است؟ 
احتمال سوختگي، بريدگي، گاز گرفتگي و يا گزيدگي: در اين شغل احتمال سوختگي، بريدگي، گاز گرفتگي و يا نيش زدگي بدن تا چه اندازه است؟ 
گفت و گوي رو در رو: در اين شغل مباحث و گفت و گوهاي رو در رو بين افراد و گروه‌ها چقدر است؟ 
فضاهاي بسته و محيط‌هاي تحت كنترل: اين شغل تا چه ميزان نياز به كار در داخل ساختمان و شرايط كنترل شده دارد؟ 
مجاورت با ديگران: در اين شغل تا چه حد كاركنان مجبور به كار در فاصله‌اي نزديك با افراد ديگر هستند؟ 
انجام حركات تكراري: اين شغل تا چه حد به انجام حركات تكراري نياز دارد؟
كار در حالت ايستاده: در اين شغل فرد تا چه حد بايد سرپا بايستد؟
استفاده از دستان براي برداشتن، كنترل يا حس كردن اشياء، وسايل يا كنترل كننده‌ها: ميزان استفاده از دستان براي برداشتن، هدايت يا لمس اجسام و ابزارآلات چقدر است؟ 
هواي بسيار گرم يا سرد: اين شغل چقدر به كار در هواي بسيار گرم (بالاي 90 درجه فارنهايت) يا بسيار سرد (زير 32 درجه فارنهايت) نياز دارد؟
كار گروهي: كار با افراد ديگر، در يك گروه يا تيم، در اين حرفه چقدر اهميت دارد؟
حيطه كاري
حيطه كاري شماره 2: به مقداري آمادگي شغلي نياز دارد.
تجربه كلي: براي اين مشاغل مقداري مهارت، دانش ياتجربه شغلي قبلي ممكن است مفيد باشد. براي مثال، يك تحصيلدار امكان دارد از داشتن تجربه كار مستقيم به مردم بهره گيرد اما شخص بدون داشتن چنين تجربه‌اي هم با كمي سختي مي‌تواند يك تحصيلدار شود. 
كارآموزي: براي اين مشاغل افراد به چند ماه تا يكسال كار با افراد باتجربه نياز دارند.
مثال‌هايي از اين حيطه كاري: مشاغل در اين حيطه به استفاه از دانش و مهارت‌هاي فرد براي كمك به ديگران سر و كار دارند. مانند آتش‌نشان‌ها، نمايندگان خدمات مشتري، تكنسين داروخانه‌ها، فروشندگان و تحصيلداران. 
ميزان آمادگي خاص شغلي: بين 4 تا 6 (مدت زمان يادگيري نحوه انجام كار در مدت 3 ماه تا كمتر از 4 سال) 
تحصيلات: اين مشاغل معمولاً به ديپلم دبيرستان و احتمالاً به مقداري كارآموزي و گذراندن دوره‌هاي مرتبط با شغل نياز دارند. در برخي موارد، به دانشنامه يا مدرك كارشناسي نياز است. 
علايق
متهورانه: مشاغل متهورانه غالباً درگير با راه‌اندازي و انجام پروژه‌هاي مختلف هستند. اين مشاغل مي‌توانند با رهبري و هدايت افراد و اتخاذ تصميمات متعدد همراه باشند. اين مشاغل گاهي نياز به خطرپذيري داشته و غالباً با كسب و كار سرو كار دارند؛ 
واقع‌گرايانه: مشاغل واقع‌گرايانه غالباً درگير با فعاليت‌هاي كاري هستند كه شامل ارايه راه‌حل‌ها و حل عملي مسايل مي‌شوند. اين فعاليت‌ها معمولاً با گياهان، جانوران، موارد و ابزار حقيقي مانند چوب، ابزار و ماشين‌آلات سر و كار دارند. بسياري از اين مشاغل نيازمند كار در فضاي باز بوده و سر و كار چنداني با كاغذ، و ارتباط نزديك با ديگران ندارند؛ 
ارزش‌هاي كاري 
استقلال: مشاغلي كه برآورده كننده اين ارزش كاري هستند به كارمندان اجازه‌ي كار و تصميم‌گيري مستقلانه را مي‌دهند. نيازهاي متقابل شامل مسووليت‌پذيري و استقلال است. 
ارتباطات: مشاغلي كه برآورده كننده اين ارزش كاري هستند به كارمندان اجازه‌ي ارايه خدمات به ديگران و كار با همكاران در محيطي دوستانه و غيررقابتي را مي‌دهند. نيازهاي متقابل شامل همكاران، ارزش‌هاي اخلاقي و خدمات اجتماعي است. 
پشتيباني: مشاغلي كه برآورده كننده اين ارزش كاري هستند ارايه دهنده حمايت مديريتي به عنوان پشتيباني براي كارمندان هستند. نيازهاي متقابل شامل سياست‌هاي شركت، روابط‌انساني و فني در ارتباط با نظارت مي‌باشند. 
شيوه‌هاي كاري 
پيشرفت‌گرايي: ايجاد و حفظ ارزش‌هايي به اهداف چالش‌انگيز شخصي و تلاش براي كسب مهارت در وظايف؛ 
توجه به جزييات: دقت و توجه به جزييات و دقيق بودن در حين كار؛ 
توجه به ديگران: همدردي و توجه به نيازها و احساسات و ياري كردن ديگران؛ 
قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسووليت‌پذيري و پيروي از دستورها؛ 
درستكاري: درستي و صداقت؛ 
خويشتن‌داري: حفظ آرامش، كنترل احساسات و خشم و پرهيز از رفتارهاي نسنجيده و تهاجمي در هر شرايطي؛ 
تحمل فشار روحي: انتقادپذيري و تحميل شرايط دشوار؛ 

منبع: كتاب طبقه‌بندي و شرح جامعه مشاغل
(تهيه و سرو غذا و مشاغل مربوطه)
تاليف و گردآوري: ابراهيم ابراهيم باي سلامي
ناشر: موسسه دانش پارسيان


 


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط