تناقص در مشاوره‌هاي شغلي

كداميك صحيح است
تناقص در مشاوره‌هاي شغلي


امروزه اشتغال جزو موضوعات داغ و پرطرفدار به حساب مي‌آيد و هر كسي در مورد آن نظر و عقيده مخصوص به خود را دارد. از گويندگان اخبار صبحگاهي گرفته تا كاسبان و اقوام و دستان، راهنمايي و مشاوره شغلي همه جا و در بين تمام افراد و اقشار جامعه به چشم مي‌خورد. از آنجا كه وجود انبوه اطلاعات هيچ‌گاه بد نيست، اما با توجه به ميزان زياد راهنمايي‌هايي كه وجود دارند تشخيص مورد درست از مورد اشتباه دشوار شده و نمي‌توان به راحتي به يك مورد يا راهنمايي اطمينان نمود.

به عنوان مثال: هنگامي به دنبال نمونه‌اي در خصوص نحوه نوشتن رزومه هستيد، امري طبيعي است كه چند مورد از نمونه رزومه‌هاي يك يا دو صفحه‌اي را بررسي نماييد. در همين راستا برخي از كارشناسان معتقدند يافتن دوستان صميمي در محيط كاري اشكالي ندارد در حالي كه عده ديگري نظر معكوسي داشته و بر اين باورند كه زندگي كاري بايد از روابط اجتماعي شخصي جدا باشد. چنانچه اجتماع يك نظر دارد و محيط كاري شما نظر ديگري، چطور تشخيص مي‌دهيد كه كداميك درست بوده و بايد به آن عمل نماييد؟

در حاليكه يك پاسخ كلي و عمومي وجود ندارد اما راه‌هايي وجود دارند كه به واسطه آن‌ها و با در نظر گرفتن شرايط و موقعيت‌ خودتان و ارزيابي پيشنهادات و راهنمايي‌ها مي‌توانيد بهترين و مفيدترين راهنمايي را انتخاب نماييد. در ذيل به سه مورد اشاره شده است كه هنگام مواجهه با تضاد در مشاوره‌هاي شغلي مي‌توانيد از آن‌ها كمك بگيريد:

1.      توجه به حرفه و كسب و كار خودتان

بيشتر مشاوره‌هاي شغلي عموم مردم را خطاب قرار مي‌دهند. چنانچه تيراژ روزنامه‌اي 000/50 مي‌باشد اين بدين معناست كه بيش از 50 هزار نفر جزو مخاطبان مشاوره‌هاي شغلي آن قرار مي‌گيرند. اما از آنجا كه مشاغل دامنه تنوع گسترده‌اي دارند لذا يك پيشنهاد نمي‌توان براي تمام مشاغل قابل استفاده و مفيد باشد، يك مورد تمامي موارد را دربرنمي‌گيرد. هنگامي كه يك پيشنهاد يا مشاوره شغلي جديد به شما مي‌شود تناسب آن را با حرفه خود بسنجيد.
به عنوان مثال: شايد بارها و بارها شنيده باشيد كه مناسب‌ترين لباس براي مصاحبه شغلي كت و شلوار است اما در حرفه خاص شما هيچ كس كت و شلوار نمي‌پوشيد و اين نوع پوشش نشان دهنده صلاحيت و شايستگي شخص نيست.
در چنين مواردي بايستي پوشش معمولي و متناسب با حرفه خود به تن كنيد.
عقل سليم مقياس و معيار شما براي ارزيابي و تصميم‌گيري در مورد راهنمايي‌ها مي‌باشد. منطقه جغرافيايي و نوع حرفه نيز نقش مهمي در انتخاب نوع پوشش براي مصاحبه ايفا مي‌كنند.

2.      توجه به تجربيات

همانند ساير افراد كه راهنمايي و مشاوره مي‌كنند شما نيز مي‌توانيد با تكيه بر تجربياتي كه داشته‌ايد نظر و عقيده خاص خود را در زمينه‌هاي گوناگون مثلاً نوع پوشش ابراز كنيد. بر تجربه خود اطمينان داشته باشيد.
با تكيه بر تجربيات خود پيش برويد، بسياري از افراد راهنمايي را كه براي يك شرايط خاص تجويز شده است را به تمامي موارد و شرايط تعميم مي‌دهند. به عنوان مثال: 10 سال پيش هنگامي كه مشاوره شغلي در دانشكده از شما مي‌خواهد كه رزومه‌تان را در يك صفحه خلاصه نماييد، قطعاً حرف او بدين دليل بوده كه نيازي نداشته مشاغل دوران دبيرستان خود را كه در پمپ بنزين يا به صورت ساعتي مشغول بوده‌ايد در رزومه ذكر نماييد.
هم‌اكنون بعد از 10 سال به احتمال زياد به اندازه كافي تجربه مرتبط داشته‌ايد تا رزومه‌تان را بيش از يك صفحه پر نمايد. حتي اگر در همان 10 سال پيش هم رزومه دو صفحه‌اي خود را براي جست و جوي شغل فرستاده باشيد نيز اشكالي نداشته، اگر كاري كه انجام مي‌دهيد مثمرثمر باشد چه نيازي به تغيير دارد.

3.      توجه به خصوصيات و اخلاقيات شخصي: به عنوان مثال موضوع نحوه پيگيري پس از انجام مصاحبه را در نظر بگيريد. برخي معتقدند بهترين راه پيگيري تماس تلفني است، برخي ديگر ارسال ايميل يادداشت را پيشنهاد مي‌كنند و عده‌ي ديگر هر سه روش را مناسب مي‌دانند.

چنانچه قلم‌تان بسيار تأثيرگذارتر از نحوه صحبت كردنتان مي‌باشد در اين صورت ارسال يك يادداشت و پيگيري به واسطه ارسال ايميل بلامانع خواهد بود. لذا تمام راهنمايي‌ها و مشاوره‌ها را در نظر گرفته و با بررسي و تناسب با شخصيت و نقاط قوت و ضعف خود انتخاب كرده و تصميم‌گيري نماييد.
هيچ‌گاه فراموش نكنيد كه هيچ‌كس به اندازه خودتان شما را نمي‌شناسد پس بهترين مشاور و راهنماي شما خودتان مي‌باشيد.

بايدها و نبايدهاي مشاوره

مجموعه حمايتي شما معمولاً متشكل از دوستان صميمي و اقوام مورد اعتماد است و مطمئن هستيد كه اين افراد در هر شرايطي در شادترين و تلخ‌ترين لحظات كمك حال‌تان خواهند بود. برخي بر اين باورند كه دوستان براي چنين شرايطي هستند.
متأسفانه اين افراد هيچ كدام كامل نيستند. مي‌دانيد كه اين افراد خير و صلاح‌تان را مي‌خواهند و بدين دليل است كه براي كمك به آن‌ها مراجعه مي‌كنيد. تحقيقات اخير نشان مي‌دهند حتي نزديك‌ترين دوستان هميشه بهترين گزينه براي مشورت و راهنمايي نمي‌باشند خصوصاً در مواقعي كه به مشاوره تخصصي و حرفه‌اي نياز داشته باشيد.

چه كساني بدترين راهنمايي را مي‌كنند؟

تحقيقات و بررسي‌ها بيانگر اين موضوع هستند 58% افراد معتقدند همكارانشان مشاوره و راهنمايي اشتباه كرده‌اند. مديران نيز از اين شرايط متمايز نبوده‌اند چنانچه 54% از افراد مديران را براي راهنمايي نادرست مقصر مي‌دانند. خانواده و اقوام مشاوران بهتري در زمينه كاري هستند اما با اين وجود باز هم 35% افراد رضايتمندي لازم و كافي را ندارند. 30% نيز همسران و ساير افراد مهم در زندگي‌شان را براي مشاوره ناصحيح مقصر مي‌دانند. در اين ميان مربيان و مشاوران بهترين شرايط را دارند زيرا تنها 21% انگشت اتهام به سمت آن‌ها نشان كرده‌اند. علت اينكه چرا نزديك‌ترين و عزيزترين افراد به ما چنين راهنمايي‌هاي اشتباهي به ما مي‌دهند مي‌توان تنها ريشه‌ آن را در طبيعت و ذات انسان‌ها يافت. اينكه «هيچ انساني كامل نيست» شايد در ابتدا كليشه‌اي به نظر برسد اما حقيقت است، مجموعه حمايتي شما نيز اين قاعده مستثني و عمداً قصد خرابكاري ندارند.
از طرف ديگر بررسي صحت اين موضوع را نيز تأكيد كرده‌اند كه راهنمايي نادرست بيشتر بر شخص مشاور يا راهنمايي دهنده تأثير دارد تا بر شخص گيرنده راهنمايي.
يكي از افراد مورد بررسي مي‌گويد: «رييس سابقم هميشه مرا از كار كردن با رقبا منع و دلسرد مي‌كرد و نظرش بر اين بود كه قدرت و توانايي لازم را نداشته و نمي‌توانم در برابر آنان دوام بياومت اما من اين كار را انجام دادم و موفق نيز شدم. بعدها متوجه شدم كه رييسم بر سر اين موضوع كه من با آن شركت همكاري نكنم شرط بسته بود و علت منع و دلسرد كردن من نيز همين بوده است.»
فرد ديگري مي‌گويد: «يكي از همكارانم از من درخواست نمود تا مسووليت‌هايش را بر عهده بگيريم تا بلكه او بتواند در موقعيت و شغل جديدي فعاليت نمايد،‌اين مورد پيشنهاد مناسبي برايم نبود چرا كه من آمادگي لازم براي تصدي آن شغل را نداشتم.»
تصور كنيد كه همكاران يا مديريتان متوجه تصميماتي كه در زمينه شغلي‌تان اتخاذ نموده‌ايد، شوند و اين تصميمات بر آنان نيز تأثيرگذار باشد در اينگونه موارد است كه مي‌توان علت راهنمايي نادرست و زيان‌آور آن‌ها را درك نمود.
لذا بايد قصد، نيت و اهداف راهنمايي كننده را نيز در نظر گرفت.

بايدها و نبايدهاي درخواست راهنمايي و مشاوره

افراد براي آنكه بتوانند بهترين راهنمايي و مشاوره را دريافت نمايند مواردي وجود دارند كه بايد همواره آن‌ها را مدنظر داشته باشند.

1.      مشورت با افرادي كه تجربه مشابه داشته‌اند

بهترين راهنمايي از جانب افرادي خواهد بود كه در موقعيت و شرايطي مشابه شما قرار گرفته باشند اگرچه شرايط كمي متفاوت باشد اما باز هم تجربه مشابه، ديد بهتري ايجاد مي‌كند به عنوان مثال: چنانچه قصد و نيت جابجايي به شرايط و موقعيت‌ خاصي را دارد، بهتر است با شخصي كه تجربه مشابه شما را داشته مشورت نماييد، اگر در يافتن چنين شخصي با مشخص مواجه شديد مي‌توانيد از شبكه اينترنت و يا دوستانتان براي جست و جو كمك بگيريد.

2.      اهداف شخصي‌تان را فراموش نكنيد

اگرچه دوستان و اقوام علايق و تمايلات شما را مي‌دانند، اما آن‌ها اهداف شخصي و شغلي شما را دنبال نمي‌كنند.
به صحبت‌هاي آن‌ها با دقت تمام گوش دهيد اما به اشتباه اهداف و خواسته‌هاي خودتان را فراموش نكنيد.

3.      خودتان را بشناسيد

اگر مشخص نباشد كه به دنبال چه نوع شغل و حرفه‌اي هستيد و چه توقع يا خواسته‌اي از شغل‌تان داريد هيچ‌كس نمي‌تواند در اتخاذ يك تصميم‌گيري درست و منطقي به شما كمك نمايد.
با تشريح اهداف و ارزش‌هاي شغلي خودتان براي طرف مورد مشورت به او كمك مي‌نماييد تا راهنمايي بهتري به شما ارايه دهد.

4.      تنها بر يك ذهن تكيه نكنيد

مجموعه طرح مشورت شما متشكل از افرادي باتجربه و پيشينه‌هاي گوناگون و متنوع است و حتي تاكنون در موقعيت و شرايط مشابه شما قرار نگرفته‌اند و شايد تنها افراد مشابه شما را ديده باشند. در مشاوره و راهنمايي تنها بر يك فرد خاص اعتماد و تكيه نكنيد، در عوض با هر تعداد از افراد كه برايتان مقدور است صحبت نماييد و نظرات و عقايد آنان را بشنويد و پس از شنيدن تمامي موارد بهترين موردي را كه مطابق با گزينه مورد نظر شما بود انتخاب نماييد.

5.      سپاسگزار باشيد

از تمامي كساني كه به شما راهنمايي شغلي داده‌اند تشكر نماييد و قدرشناس آنان باشيد و هيچ‌گاه ارتباط خود را با منابع مفيد قطع نكنيد.

ترجمه: الناز طالب زاده


چاپ | ارسال به ديگران

سایت های مرتبط