بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۱۷۷۳
«خراسان جنوبی زنان کارآفرین و فعال بسیار فراوانی در عرصه های مختلف دارد و بانوان این استان با فعالیت‌های فراوانی که در کنار امر خطیر خانه داری، همسرداری و فرزند داری به دوش می‌کشند یکی از پیشگامان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند‌.
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

به گزارش بازارکار، پایگاه خبری نگاه خراسان جنوبی نوشت: «خراسان جنوبی زنان کارآفرین و فعال بسیار فراوانی در عرصه های مختلف دارد و بانوان این استان با فعالیت‌های فراوانی که در کنار امر خطیر خانه داری، همسرداری و فرزند داری به دوش می‌کشند یکی از پیشگامان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند‌.

اگر چه عنوان مشاغلشان خرد و خانگی شناخته می شود اما همین زنان غیور خراسان‌جنوبی برای افراد بسیار زیادی کارآفرینی، ارزش آفرینی برای محصولات و هنر دست زنان استان و درآمد زایی افراد بسیار زیادی را عهده دار هستند.

به بهانه هفته زن و نکوداشت مقام مادر با تعدادی از بانوان کارآفرین و فعال خراسان‌جنوبی به گفت‌وگو نشستم.

 

زهرا شاه‌بدی یکی از بانوان کارآفرین خراسان جنوبی از شهرستان بشرویه است که توانسته با همت و پشتکار خود برای ۷۰ نفر اشتغال زایی کند.

این بانوی کارآفرین بشرویه‌ای در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: من در زمینه صنایع دستی شامل بافت گیوه، عروسک بافی، حوله دستبافت و ملسوجات بافتنی فعالیت دارم.

شاه‌بدی بیان کرد: از جمله مسئولیت و فعالیت هایی که در کنار کارهای هنری دارم رابط نمایشگاه بسیج سازندگی شهرستان و راهبر شغلی کمیته امداد نیز هستیم و تمامی این فعالیت ها به زندگی شخصی و مسئولیت همسر و مادر بودنم هیچ خدشه و تداخلی وارد نکرده است.

«زنان کارآفرینی که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد» مله بافی | «زنان کارآفرینی که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد»

اشتغال زایی برای ۷۰ نفر

او با بیان اینکه ابتدا کارم را با بافت لیف آغاز کردم، گفت: در حال حاضر در زمینه های مختلف بافتنی تخصص دارم و به افراد زیادی آموزش دادم و هم اکنون نیز برای بیش از ۷۰ نفر ایجاد شغل کردم و زیر نظرم فعالیت دارند.

بانوی کارآفرین بشرویه‌ای عنوان کرد: توانمندی‌های زنان بسیار زیاد ومتنوع است و متاسفانه اغلب اوقات دیده نشده اما من با تلاش و همت زنان شهرم توانستم استعدادهای هنرمندانه آنها را شکوفا کنم و از این جهت به خود میبالم.

شاه‌بدی با بیان اینکه خانه دار و دارای دو فرزند محصل است، افزود: با برنامه ریزهای کامل و مشخص به فرزندانم، خانواده و کارهای میرسم و در زمینه ای که فعالیت دارم نه تنها باعث آسیب به کارهای شخصی و اصلی ام نشده بلکه به لطف خدا و دعای خیر همکارانم برکت در زندگی ام فراوان شده است.

او اظهار داشت: خدا فرموده از تو حرکت از من برکت و من دقیقا اول صبح کارم را یاد و نام خدا آغاز میکنم و خدا را شکر تا به این جای کارم موفق بودم.

مریم حسنی یکی دیگر از دختران فعال و کارآفرین خراسان جنوبی اهل شهرستان خوسف هم در گفت و گو را فارس، بیان کرد: فعالیت‌های من زندگی من است چون با این فعالیت‌ها است که افراد زیر مجموعه من می توانند در این شرایط سخت اقتصادی گذران زندگی داشته باشند.

او که در زمینه پنبه بافی و مله بافی فعالیت دارد، افزود: شرایط اقتصادی فعلی و روحیه غیرتمند زنان خراسان جنوبی اقتضا میک ند که در کنار خانه داری فعالیت‌هایی مفید و اقتصاد محور داشته باشند به ویژه زنانی که سرپرست خانوار هستند تا سربار جامعه نبوده و به جای انتظار حمایت از نهادهای حمایتی خود دست روی زانو گذاشته و زمینه اشتغال چندین نفر دیگر را فراهم کنند.

«زنان کارآفرینی که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد» پنبه بافی | «زنان کارآفرینی که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد»

کارنامه موفقیت های فعال مله بافی

او که مقام هایی از جمله زن نمونه روستایی، شهرستان و استان مدیر عامل نمونه ملی را در کارنامه دارد در مورد هنر مله بافی، گفت: به خاطر پیشینه و گذشته ای که از بافت پارچه در محل زندگی من بود و باعث عشق و علاقه من به این کار شد در این زمینه ورود کردم و هر روز بخاطر اینکه علاقه داشتم توانستم در کارم موفق و موفق‌تر باشم.

این زن نمونه استانی خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه افرادی که در انتظار مشاغل دولتی و استخدام ها هستند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مشاغل خرد خانگی هرچند اندک و فقط برای خود می‌توانند در آینده با تلاش و همتی که داشته باشند برای چندین نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی داشته و کسب درآمد کنند‌.

او افزود: اگرچه در حال حاضر اکثر بانوان فعال در زمینه مشاغل خانگی دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی هستند و اهل کارهای هنری و مشاغل خانگی کارگاهی مرسوم استان و حتی جدید و این دو مسئله هیچ تناقض و تداخلی با هم ندارد.

حسنی در مورد برکت کار و هنر دست و اشتغال آفرینی و آموزش برای بیش از ۲۰۰ نفر، گفت: من امروز هر چه دارم و در کارم موفق هستم نتیجه دعا خانواده و افراد زیر مجموعه من است؛ وقتی یک پیرزن یا یک خانم که به واسطه فعالیت ایجاد شده صاحب کسب و کار و درآمد است و برای من دعا میکند قطعا در کار و زندگی من خیر و برکت جاری و هر روز بیشتر می‌شود.

احیاگر مله بافی

این بانوی کارآفرین اظهار کرد: احیا کننده مله بافی در شهرستان ثبت ملی این هنر هستم و در این راستا با خیریه آبشار عاطفه‌ها، ترسیب کربن، خیریه امام علی (ع)، بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی و بنیاد علوی همکاری داشتم.

او با بیان اینکه امروز بیش از ۲۰ نفر از افراد بافنده را پشتیبانی می کنم، عنوان کرد: در این زمینه سه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کسب کردم.

حسنی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ در زمینه مله بافی مشغول بکار هستم و تا کنون در نمایشگاه‌های شهرستانی و استانی و جشنواره‌های مختلف حضور داشتم تا محصولات تولید شده را معرفی و به فروش برسانم.

این بانوی کارآفرین تاکید کرد: هنر دست زنان خراسان جنوبی بی نظیر است اما حیف که ارزش هنر دست با جیب مردم ارزش گزاری می‌شود.

او افزود: هنر دست زنان علاوه بر صنایع دستی، تربیت فرزندان خوبی است که به جامعه تحویل می دهند و همسری است که همیشه پا به پای آنها در تمامی شرایط همراه است.

فاطمه انوری دشت بیاض یکی دیگر از بانوان فعال خراسان جنوبی اهل شهرستان قاین است.

او هم در گفت و گو با فارس به معرفی خود پرداخت و گفت: دیپلم انسانی دارم و تحصیل را در مرکز تربیت مدرس ادامه دادم و استاد قرآن کریم نیز هستم

این بانوی فعال اهل شهرستان قاین عنوان کرد: در زمینه برنامه‌های فرهنگی مانند آموزش قرآن، داوری مسابقات قرآنی، همچنین کار آفرین در زمینه آموزش، تولید و فروش صنایع دستی از قبیل حوله های دستباف،گلیم، پلاس، بسته بندی و فروش محصولات خانگی، زراعی، باغی، خشکبار و سایر موارد فعالیت دارم.

انوری به کسب مقام های استانی و شهرستانی در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: هدفم همیشه گره گشایی وشاد کردن دل دیگران بوده وهست هر جا کاری روی زمین بوده در حد توان انجام وظیفه کردم.

او خطاب به دانش آموختگان دانشگاهی که در انتظار استخدام هستند، بیان کرد: توصیه من به این عزیزان این است که فقط به دنبال استخدام در ادارات و مشاغل دولتی نباشند چه بسا یک جامعه دارای مادران ،همسران ،خواهران و دختران باسواد وتحصیل‌کرده وخردمند می‌تواند پیشرفت و توسعه بیشتر و بهتری داشته باشد.

کارنامه موفقیت های فعال مله بافی گلیم بافی | کارنامه موفقیت های فعال مله بافی

درخشش در مشاغل خانگی

این بانوی فعال خراسان جنوبی ادامه داد: گرچه در بعضی جایگاهها به زنان تحصیلکرده در انجام امورات اداری هم نیاز داریم ولی هم و غم همه بانوان نباید این مسئله باشد.در موارد لزوم هم می‌شود در زمینه مشاغل خانگی در کنار تربیت فرزند وخانه داری فعالیت داشته باشند و بدرخشند.

انوری خاطرنشان کرد: زنان هنرمند استان ما به شکرانه خداوند و حمایت مسئولین، خیرین و خانواده‌ها والبته همت، علاقه و اراده آهنین خودشان توانسته‌اند خالق هنرهای زیبا و کاربردی باشند و با تنوع محصولات تولیدی و بویژه در زمینه اقتصاد مقاومتی دوشادوش مردان خوش بدرخشند و افتخار آفرین نه تنها برای استان بلکه برای کشور عزیز ایران اسلامی باشند.

او با بیان اینکه برای جمع آوری و فروش محصولات و تولیدات محلی در نمایشگاه‌های محلی، شهرستانی، استانی و کشوری حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم وغیر مستقیم تحت پوشش فعالیت های ما هستند افزود: ولیکن افرادی هم بعد از آموزش‌هایی که دیدند در قالب کارگاه‌های خرد خانگی از قبیل حوله بافی و تولید محصولات خانگی به صورت مستقل وارد بازار کار و فروش محصولات تولیدی خودشان شده‌اند.

این بانوی کارآفرین اهل شهرستان قائن اظهار کرد: برکت معنوی اینگونه فعالیت‌ها نسبت به برکت مادی بیشتر است و من چون هدفم اول رضایت خداوند و سپس رضایت انسانهایی است که واقعا برای ادامه زندگی زحمت می‌کشند و با مناعت طبع تمام سعی بر استقلال مالی و عدم وابستگی به دیگران دارند،واقعا احساس خوبی دارم وخدا رو شاکرم که توفیق این خدمت اندک نصیب من شده است.

انوری بیان کرد: وقتی که میبینم از انرژی و توانی که خداوند به من عنایت فرموده میتوانم در راه کمک وخدمت رسانی به همنوع خودم استفاده کنم و باری از دوش جامعه بردارم واقعا احساس بودن و مفید بودن دارم و ازین بابت خداوند را شاکرم.

او در مورد زمان اختصاص داده برای فعالیت های جانبی در کنار خانه داری همسر داری و فرزند داری، گفت: به هر حال هر قدر هم برنامه ریزی ومشارکت وهمکاری باشد باز هم باید زمانی را از وقت وزندگی و کارهای شخصی به انجام امورات اجتماعی اختصاص بدهم وشاید بیشتر وقتها نیاز به زمان بیشتری هم داشته باشم که به طور معمول با کم کردن زمان استراحت و تفریح و مسافرت جبران می‌شود.

شکوفا شدن هنر بانوان مستعد

این بانوی کار آفرینی اهل شهرستان قاین گفت: هدفم از انجام این فعالیت ها اول از همه عنایت و لطف خداوند سپس علاقه، احساس نیاز برای شکوفا شدن هنر بانوان مستعد شهر خودم، ادامه دادن راه مرحومه مادرم که همیشه کارگشا و همیار مردم روستا بود، دوری از کسالت و یکجا نشینی، ایجاد شور و نشاط بین بانوان شهرم، کمک به در آمد زایی خانواده‌های کم درآمد ومهمتر ازهمه رضایت خداوند بوده و است.

اشتغال زایی ۱۴۰ نفری

فاطمه محمدی یکی دیگر از بانوان فعال خراسان جنوبی از شهرستان درمیان است که در زمینه گلیم بافی، جاجیم بافی و سوزن دوزی فعالیت دارد.

او که برای ۱۴۰ نفر ایجاد اشتغال کرده، افزود: با همکاری بسیج سازندگی، کمیته امداد، معاونت صنایع دستی و مسوولان شهرستان در روستاهای مختلف شهرستان این هنرها را آموزش دادم و هم اکنون کارگاه های زیادی را حمایت می کنم.

این بانوی کارآفرین اهل شهرستان درمیان گفت: در نمایشگاه‌ها مختلفی از شهرستانی گرفته تا کشوری حضور پیدا کردم و هنر دست زنان شهرستان مرزی درمیان را معرفی و به فروش رساندم.

بافت گلیم | «زنان کارآفرینی که ایده‌هایشان دنیایشان را تغییر داد»

کارآفرین گلیم بافی

فاطمه سالاری از بانوان فعال و کار آفرین شهرستان سربیشه نیز در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: حدود ۱۱ سال می‌شود در زمینه صنایع دستی رشته گلیم بافی فعالیت دارم.

او با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ زن در شهرستان سربیشه را پشتیبانی و حمایت می کنم، افزود: همیشه دوست داشتم مستقل باشم و کسب درآمد کنم و بالاخره با تلاش و علاقه ای که داشتم این امر محقق شد.

این بانوی کارآفرین شهرستان سربیشه بیان کرد: تاکنون در نمایشگاه های زیادی حضور یافتم و محصولات تولیدی بانوان سربیشه در خارج از کشور نیز بازار فروش داشته است.

سالاری با بیان اینکه برای کارآفرینی و ایجاد شغل نباید حتما دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی بود، گفت: حتی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی را می‌بینم که در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند و همیشه نباید به دنبال مشاغل دولتی و استخدام ها بود‌.

او به برکت در کار و زندگی اش اشاره کرد و افزود: کار و راهبری گلیم بافی نه تنها به مسئولیت اصلی من که خانه داری، همسرداری و فرزند داری است آسیب نزده بلکه با برنامه ریزی و انجام تمامی امورات برکت و روزی فراوان به واسطه دعای خیر بانوان و فعالیت های خودم را در زندگی شاهد هستم.

این بانوی کارآفرین اهل شهرستان سربیشه گفت: خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه ظرفیت و نیروی انسانی فراوانی برای کار و تلاش دارد و باید قدر این ظرفیت ها را دانست.»

انتهای پیام

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر