بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۷۴۹
در ۱۰ماهه سال‌جاری، سهم اشتغال ایجادشده از کل اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد واحد‌های جدید طی دو سال و نیم اخیر، ۴۶٫۶۵ درصد بوده است.
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

به گزارش بازارکار به نقل از ایران آنلاین، در ۱۰ ماهه سال‌جاری، سهم اشتغال ایجاد‌شده از کل اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد واحد‌های جدید طی دو سال و نیم اخیر، ۴۶.۶۵ درصد بوده است.
احیای واحد‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل نه‌تن‌ها منجربه بازگشت نیروی کار بر سر کار می‌شود بلکه از نظر اقتصادی و خودکفایی باعث افزایش تولید، بهره‌وری اقتصادی، استقلال در تولید و کاهش وابستگی به واردات می‌شود، ضمن اینکه در بسیاری از صنایع امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.
دولت سیزدهم با راه‌اندازی «نهضت احیا» اقدام به شناسایی واحد‌های غیرفعال و نیمه‌فعال و حتی راکد کرد و با رفع مشکلات و حمایت از این واحد‌ها باعث شد تا واحد‌های تعطیل به چرخه اقتصاد بازگشته و نیرو‌های بیکار، صاحب شغل شوند.
برپایه داده‌های سازمان شهرک‌های صنعتی، به‌طور کلی از ابتدای دولت سیزدهم در اواخر تابستان سال ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه امسال، از مجموع ۴۹ هزار و ۴۶۹ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، سه‌هزار و ۳۶۴ واحد کارگاهی به بهره‌برداری رسیده که اشتغال ایجاد‌شده در این واحد‌های کارگاهی ۳۸ هزار و ۲۸۹ نفر بوده است. از این تعداد یک‌هزار و ۲۴۰ واحد در ۱۰ ماهه امسال به خط تولید رسیده‌اند که برای ۱۷ هزار و ۷۲۷ نفر شغل ایجاد شده است. در ۱۰ ماه امسال، سهم اشتغال ایجاد‌شده از این تعداد اشتغال ۴۶.۶۵ درصد بوده است. همچنین طبق داده‌های سازمان شهرک‌های صنعتی در ۱۰ ماهه امسال، ۸۹۷ واحد صنعتی راکد نیز به چرخه تولید بازگشته‌اند که در این تعداد واحد راکد احیا‌شده، ۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در مجموع از ابتدای سال تاکنون از محل راه‌اندازی واحد‌های جدید و همچنین احیای واحد‌های راکد برای حدود ۳۶ هزار و ۷۲۷ نفر در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی شغل ایجاد شده است.
بیش از ۵۹ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجادشده است.

راه‌اندازی سه هزار و ۳۴۶ واحد صنعتی
براساس گزارش سازمان شهرک‌های صنعتی، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، ۴۹ هزار و ۴۶۹ طرح در حال ساخت و ساز است. برای ۱۹ هزار و ۷۲۱ طرح، زمین تخصیص یافته و برای پنج هزار و ۶۷۸ طرح، اقدام دیوارکشی و برای ۱۹ هزار و ۷۹۵ طرح، نصب سوله انجام شده همچنین برای چهار هزار و ۲۷۵ طرح، ماشین‌آلات نصب شده است.

تمرکز بر مراکز خدماتی کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی
یکی دیگر از اقداماتی که در شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکارهاست. درهمین راستا ۴۰ مرکز به بهره‌برداری رسیده و ۵۴۶ دفتر واگذار شده است که در همین راستا ۹۰۷ نفر صاحب شغل شده‌اند؛ همچنین ۲ طرح در دست مطالعه و یک طرح در دست ساخت است.
راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار از دیگر طرح‌های اجرایی در شهرک‌های صنعتی است؛ در همین راستا در دولت سیزدهم ۳۱ کلینیک کسب و کار در کشور راه‌اندازی شد که یک‌هزار و۷۰۰ نفربه‌عنوان مشاور مشغول به‌کار شدند و ۵۷۰ نفر دیگر نیز به‌عنوان مشاور ارائه‌کننده توسعه کسب و کار در مراکز خدمات فناوری فعال هستند و ۱۳۰ مشاور توسعه فناوری در شهرک‌های صنعتی مشغول به فعالیت هستند.
همچنین ۱۹ مرکز فناوری بازار‌های منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور به‌وجود آمده است که بیستمین مرکز در تهران نیز به‌زودی افتتاح می‌شود که با فعالیت این بازار‌های فناوری می‌توانند خدمات ارائه کنند. ضمن اینکه ۱۶۸ واحد فناوری دانش‌بنیان در شهرک‌های فناوری مستقر هستند که ۲۳۹ مشاور به‌عنوان ارائه‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی در این شهرک‌ها مستقر هستند.
دولت سیزدهم با ایجاد کلینیک‌های کسب و کار، مراکز خدمات فناوری و دانش‌بنیان، برای سه هزار و ۵۴۶ نفر شغل ایجاد کرده است.

احیای ۴۹۳ واحد صنعتی غیرفعال
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گزارشی وضعیت احیای واحد‌های صنعتی غیرفعال و افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی نیمه‌فعال در ۶ ماه امسال را اعلام کرد. بر این اساس ۴۹۳ واحد صنعتی غیرفعال احیا شده که از محل احیای این تعداد واحد برای ۱۰ هزار و ۴۶۷ نفر شغل ایجاد شده است.
بیشترین واحد‌های صنعتی احیاشده در رشته‌های فلزی، شیمیایی، غذایی و آشامیدنی، غیرفلزی، سلولزی، نساجی، برق و الکترونیک و خدمات گزارش شده است.
۸۵۴ واحد صنعتی نیز افزایش ظرفیت داده‌اند پیش از این، زیر ۵۰ درصد تولید می‌کردند که اکنون موفق به تولید بالای ۵۰ درصد شده‌اند.
در این گزارش علت غیرفعال بودن واحد‌های صنعتی راکد را کمبود نقدینگی، فقدان بازار، تأمین مواد‌اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، فرسودگی و نقصان در ماشین‌آلات اعلام کرده‌اند که درمجموع بیش از ۵۰ درصد مشکلات به دلیل کمبود نقدینگی بوده و دولت سیزدهم با تسهیل در پرداخت تسهیلات منجربه بهبود وضعیت کسب و کار‌ها شده است.
ایران -فرزانه پیری

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر