بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۵۸۹
صنعت و دانشگاه در تقاطع یادگار
دوران دانشگاه را شاید بتوان دوران طلایی زندگی هر فردی دانست که با چشم بر هم زدنی به پایان می‌رسد. دیگر آن زمانی که دانشجو فقط به دنبال گرفتن یک مدرک دانشگاهی بود گذشته است. پیش از این داشتن یک مدرک تحصیلی کافی بود تا بتوان برای خود یک شغل دست و پا کرد اما این روزها دیگر مدرک به کار نمی‌آید و صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ به دنبال دانشجویان توانمندی هستند که دستانی توانا داشته باشند.
سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

دوران دانشگاه را شاید بتوان دوران طلایی زندگی هر فردی دانست که با چشم بر هم زدنی به پایان می‌رسد. دیگر آن زمانی که دانشجو فقط به دنبال گرفتن یک مدرک دانشگاهی بود گذشته است. پیش از این داشتن یک مدرک تحصیلی کافی بود تا بتوان برای خود یک شغل دست و پا کرد اما این روزها دیگر مدرک به کار نمی‌آید و صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ به دنبال دانشجویان توانمندی هستند که دستانی توانا داشته باشند. «شغل هست، فارغ‌التحصیلان توانمند نیستند.» این جمله را در سال‌های اخیر از زبان بسیاری از صاحبان شرکت‌ها شنیده‌ایم. جمله‌ای که نشان می‌دهد مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار همواره وجود دارد اما این به این معنا نیست که «شغل» وجود نداشته باشد بلکه مشکل اصلی درخصوص توانمندی دانشجویان است. مشکلی که دانشگاه آزاد مدتی است به آن ورود کرده و با ایجاد طرح پویش تا حدی به آن پاسخ داده است. این روزها دانشجویان دانشگاه آزاد با حضور در صنایع و شرکت‌ها علاوه‌بر تحصیل، مهارت‌آموزی کرده و برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند. رویداد صدرا یا همان (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) هم بر همین مبنا در دانشگاه آزاد کلید خورده است. مدتی است که در واحدهای دانشگاه آزاد رویدادی با عنوان صدرا برگزار می‌شود که صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کرده است. صنعتگران به اعتبار واحدهای دانشگاه آزاد در نمایشگاه شرکت کرده و دانشجویان نیز فرصت ارائه توانایی‌های خود را دارند. این بار نوبت به واحد یادگار امام خمینی(ره) رسید که این فرصت را برای دانشجویان خود فراهم کند تا از نزدیک با صنعتگران در ارتباط باشند. بر همین اساس اولین رویداد صدرا، با هدف نزدیک کردن صنعتگران و دانشجویان طی دو روز یعنی از یکشنبه 29 بهمن تا دیروز سی‌ام بهمن ماه با حضور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، صاحبان صنایع و شرکت‌های فعال در عرصه کسب‌وکار و مسئولان واحد در این واحد دانشگاهی برگزار شد. مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور علیرضا لادن‌مقدم، رئیس واحد یادگار امام(ره) و به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و اداره کل امور مهارتی واحد برگزار شد. در این گزارش در گفت‌وگو با علیرضا لادن‌مقدم، رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی(ره) به جزئیات برگزاری این رویداد پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
هدف‌مان اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده است
علیرضا لادن‌مقدم درباره هدف از برگزاری رویداد «صدرا» در دانشگاه آزاد و دلیل انتخاب‌واحد یادگار امام خمینی(ره) اظهار کرد: «دکتر طهرانچی با ایده‌های خوبی مثل مهارتی، عصر امید و معاونت علوم تربیتی تحول بزرگی ایجاد کرد. کارهای خیلی زیادی انجام گرفته که بخواهیم نام ببریم، بسیار طولانی خواهد شد. یکی از کارهای خیلی زیبا، رویداد صدرا بود. همه می‌دانند صدرا مخفف صنعت، دانشگاه و راه اشتغال است.» او ادامه داد: «پیرو بحث‌های مهارتی و طرح پویش، آشنایی با صنعت و آشنایی صنعت با تمرکز بر توانایی‌های دانشگاه، تربیت نیروهای متخصص در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است. چندین دوره برگزار شده و شرکت‌های بزرگ خصوصی، دولتی و حتی خدماتی در نمایشگاه حضور دارند. از صنعت برق و فولاد تا خودروسازی و پوشاک و حتی هوش مصنوعی و رایانه به نمایشگاه می‌آیند. آنها با دانشگاه و نیروهای متخصصی که در دانشگاه تربیت شده‌اند آشنا می‌شوند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی(ره) تصریح کرد: «دانشگاه هم با نیازهای صنعت آشنا شده و متوجه می‌شود صنعت به چه نیروهایی نیاز دارد. دانشگاه براساس آن نیروهای متخصص را تربیت می‌کند. درمجموع ارتباطی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد. درنهایت هدف ما اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده دانشگاه آزاد است.»
دومین رویداد صدرا اردیبهشت برگزار می‌شود
لادن درخصوص اینکه رویداد مذکور از چه زمانی در واحد یادگار امام خمینی(ره) کلید خورد، گفت: «اولین تاکیدی که دکتر طهرانچی، ریاست عالی دانشگاه داشت، زمانی بود که اجلاسی در نجف‌آباد برگزار شد. آن زمان رویداد صدرا در حال برگزاری بود. دکتر طهرانچی بعد از بازدید به روسا تاکید کرد: «سریعا تمام واحدهای ویژه و استان‌ها به سمت برگزاری رویدادهای صدرا بروند.» بلافاصله استارت زدیم، ولی با تعطیلات بین دو ترم تداخل داشت. من می‌خواستم دانشجویان بیشتر در ارتباط باشند، به همین دلیل از همان موقع کار را شروع کرده و بهترین تاریخ را روزهای 29 و 30 ماه دیدیم. رویداد نیز برگزار شد و ان‌شاءالله در اردیبهشت‌ماه هم رویداد دومی خواهیم داشت.» او با اشاره به توانمندسازی دانشجوها در رویداد صدرا و تردید بسیاری از شرکت‌ها در این خصوص خاطرنشان کرد: «من قبول ندارم که بگویند دانشجویان توانمند نیستند. دانشجویان علاوه‌بر آموزش‌هایی که می‌گیرند و توانمندی و مهارت خود را افزایش می‌دهند، بحث خود دانشجو نیز مطرح است. در طرح پویش، دانشجویان را فرستادیم و اتفاق جالبی افتاد. کارخانه «میهن» حاضر بود به هر قیمتی یکی از دانشجویان ما که هنوز فارغ‌التحصیل نشده بود را استخدام کند. آن دانشجو به علت اینکه فرصت‌های بهتری داشت، در حال بررسی این پیشنهاد است.» رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی(ره) درباره مهارت‌آموزش دانشجویان در این واحد گفت: «به جرات می‌توانم بگویم نه‌تنها دانشجویان واحد یادگار امام خمینی، بلکه کل دانشجویان دانشگاه آزاد توانایی‌های بسیار بالایی دارند؛ هم در زمینه مهارتی و هم در عرصه دانشی. نمونه‌اش هم متخصصان بسیاری هستند که حتی خارج از کشور کار می‌کنند. مخصوصا در شاخه‌های پزشکی و صنعتی می‌بینیم خیلی از دانشمندان فعال در دانشگاه‌های معروف آمریکا یا صنایع ایالات متحده، اروپا و حتی روسیه و چین، ایرانی هستند و بیشتر آنها در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اند. البته ایرانی‌ها حضور بیشتری در آمریکا و اروپا دارند.»
باید اختلاف و فاصله بین صنعت و دانشگاه را کم کنیم
لادن یادآور شد: «خیلی از متخصصان را می‌بینید که رزومه تحصیلی در دانشگاه آزاد دارند، بنابراین دانشگاه آزاد هم در زمینه دانشی، هم مهارتی و هم توسعه علمی و تخصصی، حرف اول را زده و خواهد زد. چنین نقدی را قبول ندارم و مطمئن هستم دانشجویان ما از همه لحاظ، توانایی لازم را دارند اما اگر می‌خواهید بدانید چرا باز هم تلاش می‌کنیم، چون نقطه کنونی ایده‌آل ما نیست. باید روزبه‌روز بهتر شویم و اختلاف و فاصله بین صنعت و دانشگاه را کم کنیم. باید نیروهای متخصص‌تر، مهارتی‌تر و دانشی‌تر به صنعت تحویل دهیم.»
فعالیت 23 مدرسه در راستای مهارت‌آموزی در واحد یادگار امام(ره)
او عنوان کرد: «ما به دانشجویان خود اعتقاد داریم، اما باید آنها را روز به روز در تخصص خودشان بیشتر توسعه دهیم، علم‌شان را به‌روزتر و مهارت‌شان را پیشرفته‌تر کنیم. اکنون دوره‌های مهارت‌آموزی در واحد ما برای افزایش تعامل با صنایع برگزار می‌شود. در هر رشته، مدرسه عالی مهارت داریم؛ مانند مدرسه عالی حقوق برای رشته حقوق یا مدرسه عالی پوست و مو. در واحد یادگار امام خمینی 23 مدرسه فعال داریم که در راستای مهارت‌آموزی و تکمیل آن کار می‌کنند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: «قرار است حتی در وزارت علوم حدود 15 واحد، کمتر یا بیشتر، دروس مهارتی تعریف شود. دانشگاه آزاد برای ارائه هرچه بهتر دروس مهارتی، آنها را در قالب مدرسه عالی مهارت تدریس کند. تعداد واحد‌ را وزارت علوم اعلام خواهد کرد. مصوبات انجام‌ شده و می‌خواهند برای هر رشته، دروس مهارتی تعریف کنند. دانشگاه آزاد تصمیم دارد این دروس را به مدارس عالی مهارت ببرد و از این طریق مهارت بچه‌ها را اضافه کند. سعی می‌کنیم به هیچ عنوان بچه‌ها را بدون مهارت فارغ‌التحصیل نکنیم. ارتباط بین مدارس عالی مهارت و واحدهای دانشگاه وجود دارد و ان‌شاءالله بیشتر خواهد شد، در نتیجه مساله مهارت هم حل خواهد شد.»
حضور 20 شرکت در رویداد صد‌رای واحد یادگار امام
معصومه پیریایی، مدیر باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و دبیر رویداد صدرا در واحد یادگار امام خمینی‌(ره) نیز درباره این رویداد عنوان کرد: «این رویداد در روزهای بیست و نهم و سی‌ام بهمن ماه برگزار شد. مراسم افتتاحیه روز بیست و نهم بهمن ماه در ساعت 8 و نیم صبح تا 11 و نیم صبح با حضور آقایان ‌حیدر بیگی، حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، جدیدی معاون پشتیبانی باشگاه پژوهشگران جوان، سرکاراتی معاون دانش‌آموزی باشگاه پژوهشگران جوان، وفایی مدیرکل تسهیلات باشگاه پژوهشگران جوان و چند نفر از روسای واحدهای دانشگاه آزاد برگزار شد.» او در ادامه‌ گفت: «پس از مراسم افتتاحیه از غرفه‌های نمایشگاه بازدید به عمل آمد. فعالیت نمایشگاه در روز سی‌ام نیز از همان ساعت 8 و نیم صبح آغاز شده و تا ساعت 15 و نیم بعد از ظهر ادامه داشت.» پیریایی با تاکید براینکه از 30 شرکت برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده بود، عنوان کرد: «از تعداد 30 شرکت برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آمده بود که با توجه به بعد محدود فضای نمایشگاه، 20 شرکت حاضر شدند. البته برخی از این شرکت‌ها هلدینگ بودند و هر غرفه به واقع در اختیار چند شرکت قرار گرفته بود. به عنوان مثال پنج شرکت لباس و تجهیزات ورزشی به صورت یک هلدینگ درون یک غرفه جاگذاری شده بودند. با توجه به همه این موارد استقبال از غرفه‌‌‌ها خوب بود. در هر غرفه حدود 40 الی 50 نفر اکثرا برای کارآموزی یا کارورزی و حتی استخدام حاضر شده بودند. البته تعدادی از دانشجویان رشته مکانیک خودرو توسط مدیران منابع انسانی برخی از صنایع مانند زامیاد و ایساکو برای استخدام ثبت شدند.» مدیر باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان با توضیح اینکه همه شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه ابراز رضایت داشتند، ادامه داد: «بیشتر شرکت‌های حاضر به دنبال زمان برگزاری رویداد بعدی و یا انعقاد تفاهمنامه پژوهشی برای اساتید و نیز برای پایان‌نامه‌ دانشجویان بودند.»
دبیر رویداد صدرا درخصوص شرکت‌های غرفه‌دار حاضر در این رویداد اظهار کرد: «شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، سابکو، ایساکو، سایپا یدک، سایپا سیتروئن کاشان، همگام خودرو، زامیاد، دانشکار که در حوزه ساخت هتل‌های سیار فعالیت دارد، لاله تجهیز ازما برترین واردکننده و صادرکننده لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی کشور، میهن، ریسندگی ماهوت، ماهوت نساجی، هیمالیا، سفیر و چند شرکت دیگر در این نمایشگاه غرفه داشتند و شرکت پگاه و چند شرکت دیگر به صورت غیرحضوری در این رویداد حاضر شدند. به بیان دیگر 20 شرکت حضور غرفه‌ای در این رویداد داشتند که 10 شرکت از بین آنها از شهرک صنعتی شمس‌آباد بودند.» او با تاکید بر اینکه شرکت پگاه و برخی از شرکت‌های ریسندگی به صورت غیرحضوری در این رویداد حضور داشته‌اند، بیان کرد: «برخی شرکت‌ها که غرفه نداشتند، یک میز برای ثبت اسامی دراختیار داشتند و هر کدام حدود 10 الی 20 نفر را ثبت‌نام کردند.» پیریایی درباره استقبال دانشجویان از این نمایشگاه گفت: «دانشجویان رشته‌های‌IT، صنایع، مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر جذب شرکت‌های خودروسازی شدند. شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، زیست‌شناسی، بیوتکنولوژی، شیمی، نساجی، صنایع غذایی و صنایع بیشتر جذب شرکت‌های تولید تجهیزات آزمایشگاهی شدند. شرکت‌هایی مانند هیمالیا و شرکت‌های فعال در حوزه معماری بیشتر دانشجویان رشته‌های‌IT، کسب و کار، بازرگانی و کامپیوتر را جذب کردند. دانشجویان رشته زبان انگلیسی نیز جذب هیات علمی از طریق موسسه سفیر شدند. یعنی این افراد با توجه به مصاحبه‌ای که شدند؛ در این موسسه دوره آموزشی یک‌ماهه خواهند دید و به صورت هیات علمی موسسه سفیر به عنوان مدرس در شعب سراسر کشور آن فعالیت خواهند داشت.»
او در ادامه افزود: «شرکت ماهوت ریسندگی که در حوزه نساجی و پوشاک فعال است، در شمال و نیز در تهران دفتر دارد. موسسه فنی تهران که در حوزه طراحی دوخت و لباس فعالیت دارد نیز دپارتمان‌های مختلفی مانند معماری، هوش مصنوعی، مدیریت، کسب و کار، حسابداری دارد. در نتیجه این شرکت‌ها نیز دانشجویانی مرتبط با فعالیت خود را جذب کردند. البته خود باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان نیز با شرکت موسسه فنی تهران به دنبال عقد قرارداد است. همچنین، برخی از دانشجویان نیز در قالب طرح پویش جذب شده‌اند.» دبیر رویداد صدرا با توضیح اینکه درخواست شده اطلاعات دقیق این رویداد به صورت اکسل و تدوین‌شده تا 48 ساعت آینده ارسال شوند، گفت: «قرار است تجزیه و تحلیل دقیقی روی این رویداد انجام شود تا مشخص شود چرا تعدادی از دانشجویانی که در مصاحبه اولیه قبول شدند، در غربالگری آخر رد شدند.»
700 فرصت شغلی برای دانشجویان در این رویداد فراهم شد
مدیر باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان درمورد فرصت‌های شغلی که با برگزاری این رویداد فراهم شده توضیح داد: «در این زمینه به عنوان مثال می‌توان گفت که شرکت‌هایی مانند ایساکو و همگام‌خودرو بیشتر دانشجویان رشته‌های فنی و مکانیک خودرو را جذب کردند. جذب، استخدام و کارورزی این افراد با شرایط خاصی همراه بود. شرایط به گونه‌ای بود که این شرکت‌ها یک دوره کارورزی محدود را برای قبول‌شدگان دارند. اگر افراد کارایی لازم را پس از این دوره‌ها کسب کردند؛ باید دو شرط سال آخری یا ترم آخری برای دانشجویان دختر و معافیت کفالت و خدمت برای دانشجویان پسر را نیز داشته باشند.» او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانید تعداد فرصت شغلی ایجاد‌شده در این رویداد را بیان کنید، گفت: «همان‌گونه که پیش‌تر گفتم باید خروجی اکسل تا 48 ساعت دیگر به دست من برسد تا تعداد دقیق را بگویم. اما با توجه به رصد خودم حدود 600 تا 700 فرم تنها در روز دوم پر شد. به بیان دیگر حدود 700 فرصت شغلی برای دانشجویان در این رویداد فراهم شد. البته این فرصت به صورت کارورزی است. اگر از بین این تعداد دانشجو حدود 50 نفر نیز به مرحله استخدام برسند، موفقیت بزرگی کسب شده است.» پیریایی درباره تعداد دانشجویانی که این دو روز در این رویداد حاضر شدند، اظهار کرد: «در این دو روز حدود 800 نفر مراجعه‌کننده از دانشجویان رشته‌های مختلف حضور داشتند.»

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر