بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۹۱۴
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی حتما نسبت به اصلاح قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار اقدام کند؛ هرچند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برگزاری آزمون سردفتری قانون را اجرا کرده و فراقانونی عمل نکرده است.

سیدعلی خندانی در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا درباره اعتراض‌ها به نحوه جذب آزمون سردفتری اظهار داشت: آزمون سردفتری سال گذشته مطابق با قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار برگزار شد و هر چند این قانون ایراد‌هایی دارد و انتظار داریم مجلس شورای اسلامی حتما نسبت به اصلاح این قانون حداقل در بخش مربوط به برگزاری آزمون حوزه‌های تخصصی مانند وکالت و سردفتری که ماهیت فعالیت آن‌ها با حوزه‌های کسب و کار سازگاری ندارد، اقدام کند.

وی به ضرورت اصلاح قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تاکید کرد و افزود: البته اعتقاد داریم قانون مصوب حتی اگر غلط هم باشد همه ملزم به رعایت آن هستند، اما آنچه اکنون درباره این قانون وجود دارد، این است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با برگزاری آزمون، قانون را به خوبی اجرا کرده است و حدود ۹۵۰۰ نفر پذیرفته شدند؛ مشکل این است که اکنون پذیرفته شدگان اولیه معتقدند که نباید مراحل دیگری برای پذیرش نهایی طی کنند.

مجلس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را اصلاح کند/آخرین وضعیت آزمون سردفتری

خندانی با اشاره به ماده ۳ تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار افزود: در این ماده قانونی، کسی که در آزمون پذیرفته شد، طی مراحل مختلف مقتضی که بعد از ابلاغ قانون در قالب یک آیین نامه توسط رییس قوه قضاییه مصوب شده است، پذیرفته نهایی محسوب می‌شود؛ بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برگزاری آزمون سردفتری قانون را اجرا کرده و فراقانونی عمل نکرده است.

در ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۲۵ تیر ۱۳۵۴ اصلاح شده است و بر اساس آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هر ساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل ۷۰درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، برای طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به برگزاری روند پذیرش و گزینش در این آزمون، افزود: مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما اینکه گفته می‌شود پذیرفته شدگان نباید مراحل جذب را طی کنند و نسبت به این روال اعتراض دارند، صحیح نیست، زیرا مطابق آیین‌نامه مصوب ریاست قوه قضاییه عمل می‌شود که البته این آیین‌نامه برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور لازم‌الاجرا است.

مجلس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را اصلاح کند/آخرین وضعیت آزمون سردفتری

به گزارش ایرنا، آزمون سردفتری اسناد رسمی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار و نتایج اولیه آزمون ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ اعلام شد.

امروز چهارشنبه نهم اسفند رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی قوه قضاییه درباره دریافت ابلاغیه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری، اظهار داشت: در اجرای ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار حدود ۹ هزار و ۵۳۴ نفر امتیاز علمی لازم را برای سردفتری کسب کردند، تعداد ۹ هزار ۳۰ نفر پس از استعلامات لازم تایید صلاحیت شدند و تا به امروز با وجودپیگیری‌ها و اطلاع رسانی‌ها ۶ هزار و ۶۵۵ نفر نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کردند و تقریباً بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نفر منصرف شدند.

حسن بابایی افزود: مراحل مصاحبه طی شده و پنج مرحله تحلیف نیز برگزار شده است و روز گذشته نیز پنجمین مراسم تحلیف را برای برگزیده شدگان برگزار کردیم. ۱۵۱ نفر نیز روز گذشته ابلاغیه‌های خود را دریافت کردند و حدود ۹۰۰ نفر پروانه اشتغال کسب کردند. در دو هفته آینده آخرین مراسم تحلیف در سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۶ هزار و ۶۵۵ نفر از نظر سازمان ثبت پذیرفته شده هستند، اما با توجه به میزان تسلط به سامانه‌ها و مصاحبه‌هایی که از این افراد صورت گرفته لازم است که دوره‌های کارآموزی برای سردفتران تعریف کنیم مگر آن دسته از قبول شدگانی که نیاز به کارآموزی ندارند. به ۹۰۰ نفری که پروانه ارائه کردیم غالباً دفتریار بودند و آشنایی لازم را با نوع کار داشتند و برای این افراد دوره کارآموزی تعریف نکردیم.

وی ادامه داد: دوره‌های کارآموزی ۳، ۶ و ۹ ماهه در نظر گرفته شده و به محض اینکه دوره کارآموزی به اتمام برسد پروانه‌ها را صادر خواهیم کرد تا پذیرفته شدگان به جمع سایر سردفتران ملحق شوند. برخی از پذیرفته شدگان معترضند که برخلاف قانون سازمان ثبت به ما پروانه کسب ارائه نمی‌کند، ولی با توجه به اینکه سردفتری یک حرفه بسیار فنی و تخصصی است و کسانی که تازه فارغ التحصیل دانشگاه شدند نمی‌توانیم آنی به آن‌ها پروانه ارائه کنیم و مستلزم دوره‌های کارآموزی است.

پیش از این صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هشتم آذر در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکار‌ها گفت: قانون دفاتر اسناد رسمی که در حال حاضر مورد استفاده است در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسید و مطابق ماده ۵ این قانون نحوه تعیین میزان سردفتر و جذب آن بر اساس نیازمندی‌ها مشخص شده است همچنین در کنار آن ماده ۱۲ قانون دفاتر اسناد رسمی مشخص کرده که کدام اشخاص نمی‌توانند سردفتر شوند.

وی ادامه داد: در ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مشاغل منافی سردفتری شناسایی و معرفی شده است تا اینکه در سال ۱۴۰۱ قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کار‌ها تصویب و ماده ۳ آن، ماده ۵ قانون دفاتر را اصلاح کرد و طبق ماده ۳ قانون تسهیل، سازمان ثبت اسناد باید هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سردفتری برگزار کند و تعیین شده بود کسانی که ۷۰ درصد امتیاز یک درصد برتر را کسب کنند پذیرفته شوند که با استفساریه از مجلس اینطور تعیین شد که هر داوطلبی بیش از میانگین وزنی قبول‌شده‌ها، نمره کسب کند در آزمون پذیرفته شود، اما توجه داشته باشید که سایر ضوابط و مقررات از جمله ماده ۱۲ و ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی به قوت خود باقی ماندند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در آزمون سردفتری آذر سال قبل، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ۹۵۳۴ نفر قبول شدند که نتایج ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام شد و بعد به پذیرفته‌شدگان اطلاع‌رسانی شد.

کشاورز اضافه کرد: با توجه به قانون تسهیل، پذیرفته‌شدگان باید مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوز‌ها بارگذاری می‌کردند. از طرفی سازمان ثبت اسناد اسامی را فروردین برای استعلام به مرجع ذیصلاح ارسال کرد که تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ پاسخ ۲۲۵ استعلام پاسخ داده شد و تاکنون هم پاسخ استعلام ۹۲۹۷ نفر دریافت شده است که طبق آن ۱۶۰ نفر رد صلاحیت شدند همچنین ۱۰۵ نفر انصراف دادند.

کشاورز اظهار داشت: مراجعان و پذیرفته‌شدگان وقتی به درگاه ملی صدور مجوز‌ها مراجعه می‌کنند باید بخش‌های اجباری را پر کنند که در آن مواردی همچون کد مالیاتی سردفتر و کد پستی دفترخانه آمده بود که شخص پذیرفته‌شده اصلاً دفتری ندارد و سردفتر نیست تا این اطلاعات را وارد کند.

وی ادامه داد: با جلساتی که با مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار در خرداد امسال داشتیم، فرصت سه ماهه داده شد تا این موارد حل شود و کد پستی دفترخانه به کدپستی محل سکونت و کد مالیاتی به کد شخصی تغییر یافت.

کشاورز افزود: همچنین اعلام شد که همه استعلام‌ها در درگاه ملی ایجاد شده در حالی که متقاضی‌ها اعلام کردند اینطور نیست و این زیر ساخت برای استعلام برخط مهیا نشده بود؛ بنابراین در مرحله نخست مکاتبات را به صورت فیزیکی انجام دادیم که به مرور کد مالیات و کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوء پیشینه به تدریج ایجاد شد.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از میان پذیرفته‌شدگان ۵۶۳۱ نفر مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوز‌ها بارگذاری کرده‌اند، مدارک ۳۹۴۴ نفر تأیید شده و ۱۶۷۷ نفر هنوز نقص مدارک دارند.

وی ادامه داد: اسامی بیش از ۱۸۰۰ تایید شده برای ادامه فرایند برای اختبار به ۳۱ استان ارسال شده است که در نهایت ۱۱۰ نفر بدون کارآموزی و بیش از ۱۳۷۰ نفر با کارآموزی قبول شدند همچنین تاکنون و پس از انجام فرایند‌ها ۱۱۰ ابلاغ صادر و در درگاه ملی صدور مجوز‌ها بارگذاری شده است.

کشاورز اظهار داشت: بیش از سه هزار نفر از پذیرفته‌شدگان هنوز اطلاعات خود را در درگاه ملی بارگذاری نکرده‌اند و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در قبال آن‌ها تکلیفی ندارد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد: قانون بعد از تصویب لازم‌الاجراست و مقاومتی در این حوزه نداریم، اما مد نظر داشته باشید که انتظار حاکمیت از سازمان ثبت اسناد مطابق موارد متعددی از قانون ثبت مانند، تنظیم سند رسمی به صورت صحیح و مطمئن است و ما متولی اشتغال و ایجاد شغل نیستیم.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر