بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۶۳۵
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: از مهمترین فعالیت های مرکز تحقیقات گیلان معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا و مقاوم به آفات و بیماری است.علاوه بر معرفی ارقام جدید،پروژه های تحقیقاتی به زراعی گندم جهت افزایش عملکرد کیفیت گندم در گیلان انجام می شود.
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱

امین نوبهار در گفت و گو با خبرنگار بازارکار، با بیان اینکه در استان گیلان ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار زمین گندم و جو کشت می شود، اظهار کرد: ۱۲ هزار هکتار از مزارع استان گیلان ارقام مختلف گندم و حدود ۶ هزار هکتار ارقام مختلف جو به صورت دیم کاشته می شود.

وی افزود: در مجموع پنج هزار تن گندم و ۶۵۰۰ تن جو در گیلان برداشت می شود. ارزش ریالی بیش از ۲۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از مزارع گیلان برداشت شود.

نوبهار ادامه داد: شهرستان رودبار بزرگترین تولید کننده گندم و جو در گیلان است و در مناطق کوهستانی شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر، املش و سیاهکل هم گندم و جو کشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های مرکز تحقیقات گیلان در راستای معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا و مقاوم به آفات و بیماری علاوه بر معرفی رقم، پروژه های به زراعی گندم جهت افزایش عملکرد و کیفیت گندم در کشور و استان گیلان انجام می شود. معرفی ارقام جدیدی که توانایی مقابله با تنش های محیطی همچون تغییر اقلیمی و کاهش بارندگی را دارا باشد.

محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خاطرنشان کرد: مشکلات کشت گندم در استان گیلان کاهش نزولات آسمانی بطوری که میزان بارندگی به یک سوم میانگین بارش منطقه بوده و در دومرحله رشد رویشی و زایشی موجب خسارت در عملکرد شده است بروز بیماری قارچی مانند زنگ و سپتوریوز نیز باعث خسارت و کاهش عملکرد شده است.

وی تصریح کرد: پایین بودن قیمت خرید و افزایش قیمت نهاده ها باعث عدم رغبت کشاورزان در تهیه کلیه کودهای مورد نیاز گیاه شده که این امر باعث کاهش عملکرد شده است. عدم رعایت تناوب زراعی در اکثر دیمزازها باعث ضعیف شدن خاکهای زراعی و کاهش عملکرد شده است. پایین بودن سطح مواد آلی خاک در مناطق کشت گندم و جو خود عامل محدودکننده در عملکرد نهایی بوده که نیازمند اجرای کشاورزی پایدار بطور صحیح و علمی در دیم زارها است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر