بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۸۲۷
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار هیات رئیسه دو تشکل اقتصادی استان: افزایش توان مطالبه‌گری بخش خصوصی از دولت، در گرو هم‌افزایی تشکل‌هاست

در دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اعضای هیات رئیسه «انجمن مدیران صنایع خراسان» و «خانه صنعت، معدن و تجارت استان»، بر اهمیت توسعه نقش‌آفرینی تشکل‌ها در عرصه اقتصاد، هم‌افزایی تشکل‌ها و یکصدایی بخش خصوصی به منظور تقویت پیگیری‌ها مطالبه‌گری‌های تشکلی و... تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» در این نشست اظهار داشت: هماهنگی بیشتر میان تشکل‌های استان منجر به افزایش قدرت چانه زنی بخش خصوصی با دولت و اثرگذاری بیشتر مطالبه‌گری فعالان این حوزه خواهد شد. چنانچه بتوانیم از تعاملات تنگاتنگ تشکلی برای تعریف راهبردی مشترک بهره بگیریم، به طور قطع در عرصه پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی شاهد ثمرات بیشتر و بهتری خواهیم بود. ناگفته نماند که این هماهنگی‌های میان تشکلی، به بهبود تعامل و حتی عملکرد دستگاه‌های دولتی در تسهیل در شرایط فعالیت بخش خصوصی نیز منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجماع و هماهنگی میان تشکل‌ها منجر به رعایت منافع عمومی و کلی بخش خصوصی از سوی دولت خواهد شد، تصریح کرد: تشکل‌های بخش خصوصی بایستی از ورود به مباحث حاشیه‌ای پرهیز نموده و در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر نیز، می‌بایست مسئله با مذاکره حل و فصل گردد.

توکلی زاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی مشهد در سال گذشته برنامه‌های متعددی را در راستای راهبردهای خود در دوره دهم به ثمر رسانده و یکی از تلاش‌های موثر این نهاد تشکلی که به ثمرات خوبی منجر شد، جلب مشارکت و افزایش حضور فعالان اقتصادی در پارلمان بخش خصوصی استان و بهره مندی آن‌ها از خدمات یا حتی مشارکت آن‌ها در جریان ماموریت‌های اتاق بود.

 

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه به بخشی از تلاش‌هایی اشاره کرد که پارلمان بخش خصوصی استان در سال 1402 در راستای پیشگامی در امر مطالبه‌گری به ثمر رسانده و تاکید کرد: بررسی دقیق مسائل و ارائه راهکارهای کارآمد، دغدغه شخاص ما در راستای پیشبرد این بخش از اهدافمان بود. توانستیم در حوزه های مختلف از مشکلات تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تا مسائل گریبانگیر بخش کشاورزی یا حتی مباحث مرتبط با حوزه انرژی و… بررسی‌ها و پیگیری‌های مطلوبی را به ثمر برسانیم. قطعا این مسیر تداوم دارد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، گام‌های دیگری باقی است.

او همچنین تقویت برنامه‌های آموزشی و اقدامات مبتنی بر مهارت‌افزایی را از جمله برنامه های اتاق مشهد دانست و عنوان کرد: بخشی از برنامه‌های ما متمرکز بر نسل جوانی است که سکان آینده اقتصاد کشور را به دست خواهد داست. ارتقای دانش و توانمندی این قشر و حمایت از استعدادهای آن‌ها می‌تواند در بدنه تشکل‌های اقتصادی ما دنبال شود و توامان بستری فراهم آید تا تجارب نسل قدیمی‌تر فعالان اقتصادی و کارآفرینان نیز از همین مسیر به نسل جوان‌تر منتقل شود.

توکلی‌زاده، گستره مشکلات و مطالبات بخش خصوصی را وسیع دانست و شرحی از پیگیری‌ها و اقداماتی عنوان نمود که در بخش‌های صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی طی سال گذشته انجام شده و بیان کرد: تعیین اتاق بازرگانی خراسان رضوی به‌عنوان پایلوت تصمیم‌سازی و انعکاس مسائل بخش کشاورزی با ابلاغ قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، دستاورد شاخصی بود که به واسطه همین پیگیری‌ها حاصل آمد و تلاش داریم از این طریق، بعضی مسائل شاخص حوزه کشاورزی استانمان را در تعامل با نهاد متولی آن سامان دهیم.

وی یادآور شد: بخش صنعت و دغدغه‌های فعالان این حوزه نیز در برنامه‌ها و پیگیری‌های ما جایگاه شاخصی دارد. فعالان این حوزه با مشکلات متعددی از مسئله تامین انرژی گرفته تا موضوع تامین مالی و مواد اولیه و حتی اثرات سیاست‌های دستوری دست به گریبان هستند و در مطالبه‌گری برای حل این مسائل نیازمند همگرایی بیشتر تشکل های اقتصادی است.

توکلی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی دغدغه‌مندی که در بدنه تشکل‌های اقتصادی استان فعالیت دارند، موضوع همگرایی و همصدایی را با جدیت بیشتری دنبال کنند و رویکرد شاخص نیز، انعکاس شایسته صدای بخش خصوصی باشد.

اثر مثبت یکصدایی تشکل‌ها در احقاق حقوق بخش خصوصی

«حسین محمودی خراسانی»، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این جلسه گفت: تشکل‌های بخش خصوصی بایستی با پرهیز از بروز اختلافات در هنگام مطالبه‌گری و با یکصدایی و هماهنگی، به دنبال احقاق حقوق این بخش باشند. اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در تلاش بوده تا با همکاری تشکل‌ها، خواسته‌ها و مطالبات فعالان اقتصادی را به گوش مسئولین رسانده و از ظرفیت هم‌افزایی تشکلی به نحو احسن استفاده کند. انجمن مدیران صنایع استان نیز در همین راستا، در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت تشکلی و هماهنگی در این عرصه، در جهت رفع چالش‌های فعالان اقتصادی همت گمارد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر