بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۸۵۳
ایسنا- خراسان رضوی/ مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی با اشاره به اجرای طرح برگزاری دوره کارآموزی بلندمدت یک ساله در این دانشگاه، گفت: بر اساس این طرح دانشجویان می‌توانند حین تحصیل، در صنعت مشغول به کار شوند.
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸

مهدی پناهی در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح طرح دانشگاه فردوسی مبنی بر برگزاری دوره کارآموزی بلندمدت یک ساله برای دانشجویان مقطع کارشناسی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس این طرح، دانشجویان می‌توانند دو نیم‌سال تحصیلی را در صنعت یا دفاتر خدماتی مرتبط با رشته تحصیلی‌شان بگذرانند و بدین ترتیب به جای 4 سال، در 5 سال فارغ‌التحصیل می‌شوند بدون اینکه سال آخر در سنواتشان حساب شود.

وی افزود: هم‌اکنون این طرح در دانشگاه فردوسی در حال اجراست و ۴۷ دانشجو از ۳ دانشکده علوم اداری، مهندسی و علوم در ۲۱ شرکت مشغول به کار هستند و در تلاشیم تا پایان تابستان، تمام ۱۳ دانشکده در این طرح شرکت کنند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ما ابتدا اداره کارآموزی بلندمدت را در سازمان مرکزی تأسیس کردیم، سپس آیین‌نامه کارآموزی بلندمدت در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه که نمایندگان همه دانشکده‌ها در آن حضور دارند، تصویب و نهایتا در شهریورماه گذشته به تمام دانشکده‌ها ابلاغ شد.

پناهی ادامه داد: همزمان با این فرآیند، کارشناس‌های اداره کارآموزی در تمام دانشکده‌ها و شورای آموزشی برای معرفی این طرح حضور داشتند. سپس از مسئولان دانشکده‌ و مدیران گروه‌ها تقاضا شد اعضای کارگروه‌های کارآموزی بلندمدت که هر گروه نیاز است دارا باشد را معرفی کنند که اکثراً معرفی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سپس کارگروه‌ها موضوعات را برای دانشجویان تبیین کرده، با صنایع و نهادهایی که می‌توانند دانشجویان را برای کارآموزی بلندمدت پذیرش کنند، رایزنی کرده و نهایتا دانشجویان متقاضی، به این نهادها فرستاده شدند تا دوره کارآموزی خود را بگذرانند. این فرآیند ممکن است ۲ الی ۳ سال طول بکشد تا همه گروه‌ها در تمام دانشکده‌ها درگیر شوند. 

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه خوشبختانه بازخوردهای مثبتی از اجرای این طرح گرفته‌ایم، عنوان کرد: در آذرماه تمام دانشجویان حاضر در این طرح را در سالن شورای سازمان مرکزی دعوت و بازخوردهای خوبی را از سمت آنان دریافت کردیم و متقابلا صنایع هم بازخوردهای خوبی به ما دادند. اجرای این طرح باعث می‌شود دانشجویان پس از پایان تحصیلات با تجربیاتی که کسب کرده‌اند، جذب صنایع و نهادهای خراسان رضوی شده و بدین ترتیب در استان ماندگار شوند. لذا فکر می‌کنم در بازه زمانی چندساله وضعیت نیروی انسانی خراسان‌ رضوی ارتقا پیدا کند.

پناهی با اشاره به آمار دانشجویان فعلی حاضر در این طرح، گفت: از رشته‌های مهندسی پلیمر ۱ نفر، مهندسی شیمی ۲ نفر، مهندسی مکانیک ۱ نفر، مهندسی برق ۵ نفر، مهندسی کامپیوتر ۳۲ نفر، مدیریت بازرگانی ۴ نفر و شیمی محض ۱ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند. حضور دانشجویی از رشته شیمی محض در این طرح که هم‌اکنون در ایران‌خودروی خراسان مشغول به کار است، نشان می‌دهد این طرح در اشتغالزایی برای دانشجویان رشته‌های علوم پایه نیز تاثیرات بسیار مثبتی دارد. 

وی در خصوص چگونگی پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در این طرح، اظهار کرد:  نیم‌سال اول حق بیمه را دانشگاه و دستمزد را صنعت پرداخت می‌کند که البته در نیم‌سال اول پرداخت دستمرد الزامی نیست، اما در نیم‌سال دوم صنایع حتما باید به دانشجویان حقوق پرداخت و آنان را بیمه کنند. 

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دوره کارآموزی بلندمدت یک ساله فعلا فقط برای دانشجویان کارشناسی در حال اجراست، عنوان کرد: طرح باید در همه دانشکده‌ها باید اجرا شود و هنوز برنامه‌ای برای ارشد و دکتری نداریم.

پناهی افزود: در دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران نیز این طرح با نام کوآپ در حال اجراست، اما بعید می‌دانم مانند آیین‌نامه‌ای که ما نوشته‌ایم، انجام داده باشند. بر اساس آیین‌نامه دانشگاه فردوسی و زیرساخت‌هایی که از سمت دانشگاه فراهم شده، هم‌اکنون در لیست درس‌های دانشجویان عنوان کارآموزی بلندمدت قرار گرفته و دانشجویان می‌توانند هنگام انتخاب واحد، آن را انتخاب کنند. 

وی در پاسخ به اینکه دانشجویان از چه ترمی می‌توانند این واحد را اخذ کنند، بیان کرد: در هر دانشکده‌ای، گروه مربوطه اعلام می‌کند که دانشجویان چه زمان اجازه ورود به طرح را دارند. دانشجویان در آستانه فارغ‌التحصیل کمتر امکان شرکت دارند، چون عمدتا در اواسط دوران تحصیل می‌توانند این واحد را اخذ کنند. 

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه برای حضور بیشتر دانشجویان در این طرح، باید اقدامات بیشتری در راستای معرفی آن به دانشجویان صورت گیرد، گفت: ما در تلاش هستیم و با انجمن‌های علمی رایزنی می‌کنیم تا برای اطلاع‌رسانی در دانشکده‌ها به ما کمک کنند. همچنین سعی می‌کنیم که مطالبه از سمت دانشجویان به دانشکده برود تا ان‌شاءالله از ترم مهرماه امسال این طرح در تمام دانشکده‌های دانشگاه فردوسی اجرا شود. 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر