بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۱۲۴
یادداشت وزیر کار به مناسبت هفته گرامیداشت کار و کارگر
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی به مناسبت هفته گرامیداشت کار و کارگر، از برنامه‌ها، اقدامات و دستاورد‌های دولت سیزدهم در زمینه تقویت جامعه کارگری سخن گفت.
به گزارش بازارکار، متن یادداشت وزیر کار به شرح زیر است:
با تبریک ایام هفته گرامیداشت منزلت کارگران عزیز و فعالان عرصه کار و تولید کشور، یکی از وظایف مهم وزارت تعاون سیاست گذاری و برنامه‌ریزی به منظور تنظیم روابط کار، بررسی و رفع مسائل و مشکلات جامعه کارگری، بهبود روابط کارگری و کارفرمایی با بهره‌گیری از ساز و کار و مکانیسم‌های سه جانبه‌گرایی با هدف حفظ و صیانت از نیروی کار است.

قطعاً اصل بنیادین در تمامی این حوزه‌ها، تصمیم‌سازی بر پایه گفتگوی اجتماعی میان شرکای اجتماعی دولت است. بر همین اساس در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با دفاع از مواضع صنفی کارگران شریف و کارفرمایان عزیز و بر منافع مشترک کارگران و کارفرمایان و نیز منافع بلند مدت ملی همواره تاکید شده است. در همین زمینه نیز با استفاده از ظرفیت ساختار‌هایی مثل «شورای عالی کار»، «شورای عالی اشتغال»، «شورای عالی حفاظت فنی»، «شورای عالی آموزش فنی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی» و... برای بحث و گفتگو در موضوعات مهمی مثل تامین اجتماعی، روابط کار، گسترش تشکل‌ها (به خصوص کیفی کردن آنها) مزد عادلانه، کاهش حوادث ناشی از کار، بهره‌وری و مهارت، امنیت سرمایه و امنیت شغلی، سیاست‌های بازار کار و توسعه اشتغال، حرکت از رکود به رونق و در موضوع تثبیت شغل و پایدارسازی بنگاه‌های اقتصادی استفاده شده است.
برخی از محور‌های اساسی و نیز اقدامات و دستاورد‌هایی که منجر به توسعه و تقویت این حوزه شده به این شرح است.
کاهش ۳۶.۸ درصدی بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار در سطح کشور نسبت به ابتدای دولت سیزدهم (کاهش ۲۱۷۸ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار)
اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای هزار کارگاه در راستای برقراری عدالت مزدی و منتفع شدن اکثر کارگران از مزد و مزایای طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل
کاهش ۱۴ درصدی نرخ بروز حوادث شغلی نیروی کار در دولت سیزدهم (که ماحصل کار فرهنگی آموزشی و افزایش آگاهی و اصلاح نگرش کارگران و کارفرمایان با برگزاری بالغ بر ۲ میلیون نفر- ساعت آموزش ایمنی کار برای کارگران کارفرمایان مسئولین ایمنی و بازرسان بوده است)
استقرار نظام‌های حقوقی و قضایی در قالب هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در سراسر کشور به منظور تسهیل در رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی با تاکید بر حکمیت بخشیدن به رویه سازش در حل اختلاف
طراحی و استقرار سامانه جامع روابط کار و الکترونیکی کردن خدمات مربوطه در راستای تسریع در ارائه خدمات به جامعه کار و تولید.
توسعه گفتگوی اجتماعی دولت با شرکای اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیش از ۱۵ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در جهت حل مشکلات و همدلی و همراهی با دولت.
کاهش میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کار از ۶۷ روز به ۴۰ روز جهت تسهیل و تسریع کارگری و کارفرمایی
اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با هدف تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دادن قریب ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی.
انضباط‌بخشی به منابع و مصارف و انتصاب افراد در شرکت و هلدینگ‌های تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی
حفظ و صیانت از منابع کارگران، کارفرمایان و مستمری بگیران در سازمان تامین اجتماعی
انجام حدود ۴۰۰ هزار بازرسی ادواری و موردی از کارگاه‌ها و ۱۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر و حدود ۷۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی با رویکرد پیشگیری از حادثه در محیط کار.
برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی فرهنگ کار ویژه کارگران (بیش از ۳۰ هزار نفر- ساعت)
توسعه فضا‌های فرهنگی ورزشی ویژه جامعه کارگری با بهره‌برداری از ۲۱ مجموعه فرهنگی ورزشی در سراسر کشور
توسعه شبکه ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی کارگران و کارگران با راه‌اندازی قریب به ۸۵۰ خانه بهداشت کارگری در بنگاه‌های اقتصادی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر شاغل
۲۲۰۰ ایستگاه بهگر در بنگاه‌های اقتصادی ۲۰ تا ۵۰ نفر شاغل
برگزاری قریب به ۸۰۰۰ دوره آموزشی سلامت روانی اجتماعی کارگران مهارت فرزندپروری سبک زندگی سالم مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد
تشکیل ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان کشور
شناسایی بیش از ۱۲۰ هزار نفر کارگر نخبه و مبتکر در قالب جشنواره امتنان از کارگران نخبه گروه‌های کار و واحد‌های نمونه
برگزاری ۱۰۹۶۸ دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید (رشد ۵ برابری دوره‌ها)
اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» برای ارتقاء امنیت غذایی آحاد هفت دهک پایین درآمدی و استقبال بسیار بالای کارگران از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی در این طرح
تنظیم لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری با هدف افزایش دامنه شمول این قانون به طیف وسیعی ازکارگران
تهیه وارسال لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی برای کاهش شرط سابقه بیمه‌پردازی کارگران برای دریافت حق اولاد به ۳۰ روز
برقراری حق تاهل برای کارگران متاهل زن و مرد برای اولین بار در مصوبه شورای عالی کار سال ۱۴۰۳
ایجاد بیش از ۵/۲ میلیون فرصت شغلی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون
کاهش ۵/۱ درصدی نرخ بیکاری از ۶/۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۱/۸ درصد در پایان سال ۱۴۰۲
کاهش ۴/۲ درصدی نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان آموزش عالی از ابتدای دولت سیزدهم (از ۸/۱۳ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۴/۱۱ درصد در پاییز ۱۴۰۲
پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از محل طرح‌های اشتغال آفرین
توسعه و حمایت از مشاغل خانگی از طریق تسهیل صدور مجوز و رشد ۴ برابری تسهیلات قرض الحسنه به مشاغل خانگی (پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه از ابتدای دولت مردمی سیزدهم)
صدور آنی ۹۵ درصد مجوز‌های حوزه مشاغل خانگی.
اما در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اقدامات اساسی و متنوعی در جهت تقویت و توسعه فعالیت شرکت‌ها به ویژه در صنایع دانش بنیان، تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای فعالیت‌ها و توسعه صادرات شرکت‌های تابعه از طریق طراحی و ایجاد برنامه‌های ویژه جهش تولید و گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بین‌المللی در دست اقدام قرار گرفته است.
در همین زمینه با هدف گذاری و اقدامات در حوزه تعاون با توجه ویژه به موضوع «مشارکت مردم در اقتصاد» از طریق هدایت اعتبار با تمرکز بر بخش تعاون در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.

علاوه بر این طرح‌های پیشران جهش اقتصاد تعاون با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ با واگذاری بنگاه‌های دولتی به تعاونی‌ها و توسعه تعاونی‌های سهام کارگران طراحی شده است. در حوزه اشتغال نیز، میزان اشتغال هدف گذاری شده در سال ۱۴۰۳ برابر با بیش از یک میلیون نفر تدارک دیده شده است.

بار دیگر هفته گرامیداشت کار و کارگر را به تمام کارگران عزیز و شریف ایران اسلامی که مسیر ارتقای توسعه ملی و تولید را با تلاش مجاهدانه و خالصانه خود هموار می‌سازند تبریک می‌گویم و به آنان اطمینان می‌دهم که خادمان آنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام تلاش خود را در مسیر حل مسایل کارگری و کارفرمایی و در تفاهم و تعامل با شرکای اجتماعی خود به کار خواهند گرفت.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر