بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۱۵۸۱
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹

برای بهتر انجام‌شدن کار‌ها ۳ هزار تسهیلگر در روستا‌ها و شهر‌های کوچک داریم. این افراد در ارائه خدمات و بسترسازی اشتغال نقش‌آفرینی می‌کنند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور
هم اکنون هزارو۶۷۰ تعاونی تولیدی و صنعتی با ایجاد یک‌میلیون‌و‌۳۷۰هزار شغل در روستا‌ها مشغول فعالیت هستند که در همین راستا ۲۹‌هزارو‌۱۰۰ صندوق قرض‌الحسنه نیز ایجاد شده است تا به این تعاونی‌ها خدمات ارائه کنند، ضمن اینکه ۴ هزار گروه تخصصی جهادی در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند، همچنین ۳ هزار پایگاه مقاومت در حوزه اقتصاد فعال است.
برای بهتر انجام‌شدن کار‌ها ۳ هزار تسهیلگر در روستا‌ها و شهر‌های کوچک داریم. این افراد در ارائه خدمات و بسترسازی اشتغال نقش‌آفرینی می‌کنند.
در حال حاضر ۱۰سرخوشه ملی داریم که به شبکه‌سازی تولید تا عرضه کمک می‌کنند و موتور محرک برای مردم هستند.
در این مدت ۱۰دهکده اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است. آموزش و توانمندسازی و صدور مجوز‌های کسب‌وکار برای مردم در این دهکده‌های اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. تا پایان امسال هشت دهکده نیز در استان‌های مختلف راه‌اندازی خواهد شد.
برنامه‌ریزی شده است روستا‌ها را در احیای اشتغال‌زایی مولد کنیم و تکمیل زنجیره از تسهیلگری، تأمین، تولید، تبدیل و تجارت را بر عهده گرفته‌ایم و در این مسیر با تمام توان پیش می‌رویم. بر اساس آمار‌هایی که داریم ۱۲۳‌هزارو‌۱۸۲ شغل از هفته بسیج سال گذشته تا کنون در روستا‌ها و شهر‌های کوچک ایجاد شده است و از محل تبصره۱۶ و ۱۸، وام‌های صندوق‌ها و تعامل‌ها با بانک تسهیلات به صاحبان مشاغل پرداخت می‌کنیم. همکاری خوبی با وزارت نیرو داریم که بر اساس آن نیروگاه‌های خانگی در روستا‌ها با نصب ۲‌هزارو‌۸۶۱ پنل ایجاد شده است. این امر به کسب درآمد برای خانوار‌ها در ازای فروش برق به وزارت نیرو منجر می‌شود.


۵۱هزار گروه جهادی داریم
۶۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف پرداخت شده است. این میزان تسهیلات در سال جاری در قالب ۵۸هزار فقره به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شد، ضمن اینکه هم اکنون ۲۲۰هزار فقره پرونده نیز برای دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی در نوبت قرار گرفته‌اند و با پرداخت این میزان تسهیلات، برای ۵۰هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
با رصد و پیگیری‌های صورت‌گرفته، بیش از ۸۰درصد از طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی که تسهیلات مورد نیاز را نیز دریافت کرده‌اند، محقق شده است.
در ابتدای تأسیس بسیج سازندگی، ۴۹گروه جهادی شکل گرفته بود، اما اکنون ۵۱هزار گروه جهادی که بخش عمده آن تخصصی هستند در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و عمرانی مشغول فعالیت هستند.
بیش از ۴۰هزار روستای بالای ۲۰خانوار در کشور وجود دارد که مقرر شد ۱۰‌هزارو‌۲۸۳ روستا طی برنامه سه‌ساله به آب آشامیدنی سالم پایدار دسترسی یابند که تاکنون برای آبرسانی به ۷‌هزارو‌۱۳۸ روستا قرارداد امضا شده است، از این تعداد نیز ۳ هزار روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.
اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش کشور است. نظام اسلامی در طول ۴۴سال گذشته همواره از سوی دشمنان مورد تهدید قرار گرفته است، در شرایط فعلی نیز برای عبور از تحریم‌ها، باید به اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد اساسی بیشتر توجه کنیم.
وضعیت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌های مختلف کشور مطلوب است و مازندران به عنوان استان شاخص و برتر در نحوه اجرا و مدیریت طرح‌ها پیشرو است، ضمن اینکه از هزار واحد صنعتی غیرفعال و نیمه‌راکد، تاکنون ۷۳۵واحد صنعتی راکد و متوسط احیا شده است.


ساخت ۱۰هزار مسکن محرومان
در حوزه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی پروژه‌های زودبازده و عام‌المنفعه و البته کاملاً غیرانتفاعی را در دستور کار دارد. سال گذشته بالغ بر ۱۰هزار مسکن محرومان از سوی بسیج سازندگی ساخته شد و طرح آبخیز تا جالیز نیز پروژه دیگری است که در دستور کار قرار دارد.
در بیانات رهبری بار‌ها تأکید شده است اقتصاد کشور به مردم سپرده شود، بر همین اساس نیاز است مردم همان‌طور که در مباحث مذهبی و دینی پای‌کار هستند و وارد می‌شوند، مانند مدیریت مردم در موسم اربعین و امثال آن، در عرصه اقتصاد هم ورود کنند. بسیج حلقه واسط برای این کار است و باید از مردم بخواهیم وارد عرصه شوند و از دولت و دستگاه‌ها هم مطالبه‌گری کنیم.
طرح‌های ما بر سه محور توانمندسازی، ایجاد اشتغال و تولید است. سال گذشته مجموع طرح‌های قشری ما ایجاد ۱۵۷هزار فرصت شغلی بوده است و همچنین هزاران صندوق تعاونی داریم که خود مردم تشکیل داده‌اند.
روزنامه جوان

سردار محمد زهرایی

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر