بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۱۰۳۵
مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق
مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق گفت: بسترسازی برای نزدیک کردن علوم انسانی به بازار کار و تحقق اقتصاد دانش بنیان بر پایه علوم انسانی، دو نقش مهم و اساسی مراکز رشد علوم انسانی به شمار می‌روند. در واقع، این مراکز می‌کوشند تا مسیر تجاری سازی علوم انسانی را هموار سازند.
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق گفت: بسترسازی برای نزدیک کردن علوم انسانی به بازار کار و تحقق اقتصاد دانش بنیان بر پایه علوم انسانی، دو نقش مهم و اساسی مراکز رشد علوم انسانی به شمار می‌روند. در واقع، این مراکز می‌کوشند تا مسیر تجاری سازی علوم انسانی را هموار سازند.
به گزارش بازارکار  به نقل از دانشگاه اصفهان، چهل‌ونهمین «رویداد ایده‌شو» به همت «شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان»، «دانشگاه اصفهان» و «مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
این رویداد با محوریت بر «قدرت نرم» و «علوم انسانی دیجیتال» مورد استقبال دانشجویان و دوستداران علم، به ویژه دانشجویان و پژوهشگران علوم انسانی و زبان و ادبیات فارسی قرار گرفت. در طی این رویداد، ۱۴ نفر از ایده‌پردازان ایده‌های خود را مطرح کردند و در پایان از ۵ ایده برتر تقدیر شد.
احسان رئیسی مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، در این دوره از «رویداد ایده شو» اظهار کرد: چهل و نهمین دوره از «رویداد ایده شو»، یکی از رویداد‌های مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به شمار می‌رود که در دانشگاه اصفهان استقرار یافته است. در کشور ما مراکز رشد علوم انسانی بسیار نوپا هستند و هنوز الگو‌های متناسب و مطلوبی برای طراحی و اداره آن‌ها در دست نیست. به‌طور کلی، این مراکز می‌کوشند تا مسیر تجاری سازی علوم انسانی را هموار سازند.
وی، در خصوص دو نقش مهم و اساسی مراکز رشد علوم انسانی، افزود: در واقع، این مراکز دو نقش مهم و اساسی را بر عهده دارند؛ نخست بسترسازی برای نزدیک‌کردن علوم انسانی به بازار کار و دوم تحقق اقتصاد دانش بنیان بر پایه علوم انسانی.
در این رویداد، مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی از آرزو‌های دیریاب و کهن ما بود که محقق شد. امیدواریم در علوم انسانی بستری فراهم آید که محققان و پژوهشگران آن به دنیای کسب‌وکار راه یابند و ورودشان به گفتمان نوآوری آسان‌تر شود. ایده‌شو با استقبال بسیار خوبی همراه بود و ایده‌ها همگی جای کار، تامل و توجه دارند.
رئیسی افزود: مراکز رشد در ایران سابقه چندانی ندارند. این مراکز در آغاز شکل‌گیری، هدفشان آن بود که حلقه واسطی میان دانشگاه و کسب‌وکار یا بازار باشند. کمک‌کردن به درآمدزایی پژوهشگران و ایده‌پردازان از طریق دانش جزء اهداف اصلی آن‌ها به شمار می‌رفت، اما مرکز رشد علوم انسانی از دیگر مراکز نیز پیشینه کمتری دارد و فعالیت‌های آن نیز محدودتر است. از میان حدود ۲۶۰ مرکز رشد کشور تنها در حدود ۱۰ مورد از آن‌ها در کشور با تمرکز بر علوم انسانی فعال هستند.
مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، معتقد است که نوپایی این مراکز پیامد‌ها و نتایجی دارد. او در این باره تشریح کرد: مسئله اول این است که افراد غالباً با این حوزه آشنایی ندارند، کمتر کسی وجود دارد که آگاهی کامل نسبت به چنین مراکزی داشته باشد. این حوزه در بین رشته‌های علوم انسانی مخاطب چندانی ندارد. مسئله دوم این است که الگوی حکمرانی مشخصی در مراکز رشد علوم انسانی نمی‌توان یافت و در ابعاد مختلف، مانند مدل اداره، تعامل این مراکز با دیگر نهاد‌های علمی و تجاری، جایگاهشان در جامعه، مبهم است. در واقع، ما پیرو کشور‌های دیگر بودیم. بنابراین، بسیاری از مسائل این حوزه بومی‌سازی نشده و با فرهنگ ما و علوم انسانی هماهنگی ندارند و با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان با تأکید بر رشد و توسعه گسترده این مراکز در جهان تبیین کرد: بر اساس گزارشی در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار حجم ارزش اقتصادی فناوری‌های نرم بوده است. بیش از ۳۰ میلیون شغل نیز در صنایع خلاق و فناوری‌های نرم پویایی و فعالیت دارد. البته این دو، شاخه‌های متفاوتی به حساب می‌روند و تعاریفی جداگانه دارند. به‌هرروی، با زیست‌بومی مواجه هستیم که نامش زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع خلاق است.
وی افزود:: هسته مرکزی این زیست‌بوم، مراکز رشد به شمار می‌آیند که به‌طور خاص مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق مدنظر است. این مرکز در ابتدای سال ۱۴۰۲ شمسی به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.
مدیر حوزه ریاست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: هدف مرکز رشد ایجاد بستری برای پیوند خانواده علوم انسانی با دنیای اقتصادی و کسب‌وکار و اثرگذاری فرهنگی است. بنابراین، کسب درآمد به‌هیچ‌وجه مسئله اصلی نیست. چگونگی و مسیر این درآمدزایی بسیار حائز اهمیت است. با تحقق این امر می‌توان امید داشت که اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه علوم انسانی شکل گیرد؛ مسیری که طولانی است، اما اجرایی‌شدن آن ارزشمند است.
مدیر مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، در سخنان پایانی خود با اشاره به سیاست‌های کلان مرکز تحت‌مدیریتشان گفت: از اصلی‌ترین موضوعات این مرکز قدرت نرم است. کسب‌وکار‌هایی که در حوزه قدرت نرم بتوانند فعالیت ثمربخشی داشته باشند، از طرف ما حمایت خواهند شد. قدرت نرم به زبان ساده، فتح قلوب است. وظیفه‌ای که فعالان علوم انسانی، مانند فلسفه، ادبیات، قرآن، تاریخ، جغرافیا، اجتماعی و...، بر عهده دارند از مسیر قدرت نرم می‌گذرد. در طول تاریخ، هرکجا و هر زمان که علوم انسانی و زبان و ادبیات فارسی راه یافته متأثر از جنبه‌های روانی، جذابیت این زبان و تأثیر عمیقش بر دل‌ها بوده است. با قدرت نرم به ترجیحات مردم شکل می‌دهند. سیاست دوم ما نیز علوم انسانی دیجیتال است که بستر کار در همه حوزه‌های نوآوری محسوب می‌شود. بنابراین، از فعالان این حوزه کسب‌وکار نیز به‌طور جدی حمایت خواهیم کرد.
در طی این رویداد، ۱۴ نفر ایده‌های خود را مطرح کردند. نازنین جعفری بر ایده «ارائه‌دادن مطالب رشته زبان و ادبیات فارسی در اپلیکیشن به زبان‌های مختلف» تأکید داشت. میلاد عبدالهی با محوریت «بهبود کیفیت زندگی از طریق اصلاح سبک زندگی همچون انجام فعالیت ورزشی، اصلاح رژیم غذایی و بهبود شرایط روانی» صحبت کرد. علی هاشمی به سراغ ایده «پلتفرم برگزاری رویداد و تشکیل کامیونیتی به‌صورت غیر Tribe متمرکز و بر اساس قرار بلاکچین» رفت.
نفیسه سادات خدابین فرد تمرکزش بر ایده «تولید محتوای صوتی در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان» بود. بهمن جلیلی از ایده خود با عنوان «برنامه‌ریزی هوشمند سفر همراه با ارائه خدمات با هدف توزیع عادلانه گردشگر» یاد کرد. محسن ذوالفقاری با ایده «آموزش، نظارت تا اجرای آواز اصیل ایرانی» به همایش آمده بود. نگین شمس ایده‌اش را «سیستم‌های پرسش و پاسخ قرآنی در زمینه ترجمه قرآن» معرفی کرد.
محمد لک «مرکز داده‌پژوهی و پالایش علوم انسانی» را در ذهن داشت. مجید غیاث درباره «گردشگری دینی و گردشگری ادبی» صحبت کرد. الهام آقادوستی ایده «خودسازی فرایند پذیرش اولیه دانشجویان غیرایرانی جهت گزینش نخبگان در دانشگاه‌های کشور» را با خود به رویداد آورده بود. پردیس باقری نیز بر موضوع «طرح استفاده از مواد قابل‌بازیافت در بسته‌بندی و برچسب‌گذاری سازگاری با محیط زیست» تمرکز داشت. محمدرضا اخوان‌نسب ایده‌اش «محتواسازی فرهنگی با کمک هوش مصنوعی بومی» بود. محمدسجاد زارع نیز «زیست‌بوم‌گردی با دانشمندان» را محور ایده خود قرار داد. حسین بهرامی نیز درباره ایده‌اش با عنوان «پلتفرم کارآموزی» صحبت کرد.
به‌منظور انتخاب برترین ایده‌ها در بین شرکت‌کنندگان گردهمایی و با هدف نظرسنجی برگه‌هایی توزیع شد که هرکس می‌توانست به ۵ ایده رأی بدهد. البته فرد نهایی را گروه داوران برگزیدند. از میان داوران می‌توان به سامان غلامرضایی، ناصر نوروزی، محمد امینی ولاشانی، رضا رمضانی و امیر احمدنژاد اشاره کرد.
در خاتمه رویداد ایده‌شو، نفیسه سادات خدابین فرد با ایده «تولید محتوای صوتی در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان» برنده نهایی شد و از وی تقدیر به عمل آمد. نفرات دوم تا چهارم نیز محمد سجاد زارع، نازنین جعفری و بهمن جلیلی بودند. رتبه پنجم هم به‌صورت مشترک به محمد لک و حسین بهرامی تعلق گرفت که از آن‌ها تجلیل و به آن‌ها جوایزی اهدا شد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر