بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۱۵۴
تاکید کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بر حمایت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی؛
اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکید کردند.
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
پیشنهادات جهاددانشگاهی برای تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود

به گزارش بازارکار از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس این نهاد امروز، یکشنبه 9 اردیبهشت ماه، با حضور در جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی، اظهار کرد: اواخر سال 1397 تعدادی از دانشمندان و نخبگان جهاددانشگاهی در دیدار صمیمانه‌ای که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، بخشی از مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی حوزه علم و فناوری را در محضر معظم‌له بیان داشتند و مقام معظم رهبری در پاسخ به این خواسته و با تاکید بر ضرورت تأمین پروژه‌های زیرساختی و دانش‌بنیان با اثرگذاری بالا بر ارتقای تولید ملی وتوان فناورانه و نوآورانه داخلی و بهبود شرایط زندگی مردم به‌ویژه قشر ضعیف، تاکید کردند. پس از آن و در سال‌های بعد، بودجه‌ای در قالب ردیفی با عنوان "طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی " به این نهاد اختصاص یافت که اگرچه اعتبار آن اندک بود، ولی موجب تقویت فعالیت‌های فناورانه مجموعه شد.
وی افزود: علی‌رغم عدم تخصیص کامل منابع این اعتبار طی دو سال گذشته، فرزندان انقلابی جهاددانشگاهی داستان‌های موفقیت قابل توجهی را در حوزه‌های منتخب رقم زدند. وجود این ردیف اعتباری برای شبکه علمی جهاددانشگاهی تجربه بسیار ارزشمند و موفقی بود و منجر به دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه‌های امنیت مواد غذایی، بومی‌سازی و تولید قطار ملی مترو، اصلاح ژن دام سبک و سنگین، ساخت تجهیزات استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت و گاز، تولید بذور هیبریدی برای کشور عزیزمان شده است.
دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: این ردیف اعتباری از سال 1398 تا سال 1402 همه ساله در قوانین بودجه سنواتی و در جدول شماره 9 با عنوان "طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی " تکرار شده است، با این وجود در بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور حذف شده است و امیدواریم مجلس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با تلاش خود در صحن مجلس این ردیف را احیا کنند تا شاهد تکمیل فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی باشیم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در زمینه راه‌اندازی مرکز ملی نخستی‌سانان، گفت: تحقیق و توسعه پژوهش‌های بنیادی کاربردی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های بیماری‌های نوپدید و بازپدید، نیازمند مطالعه بر روی نمونه‌های انسانی است. تحقیقات روی نمونه‌های انسانی بسیار سخت، هزینه بر و در برخی موارد غیر ممکن است و گاه مشکلاتی در زمینه نمونه برداری و بررسی هیستوپاتولوژی در انسان وجود دارد.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: بنابراین استفاده از مدل‌های حیوانی که از نظر آناتومی، فیزیولوژی و سیستم ایمنی مشابه انسان باشند، امری ضروری است. ایجاد مراکز تولید، نگهداری و پرورش نخستی‌سانان در کشورهای پیشرو در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده است. در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، از 10 سال پیش در زمینه پژوهش‌های حوزه نخستی‌سانان فعالیت‌های بسیار موثری صورت گرفته است و دانش فنی و اقدامات علمی مورد نیاز  مرکز نخستی‌سانان  تا حد زیادی ایجاد شده است.
وی افزود: با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در جمع نخبگان و دانشگاهیان کشور در تاریخ 27 مهرماه 1401 و اشاره به دستاوردهای بزرگ پژوهشگاه رویان در حوزه سلول درمانی و شبیه‌سازی حیوان زنده که حاصل حمایت‌های بی‌دریغ نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است، پایدارسازی حمایت از این مرکز می‌توان علاوه بر ارائه خدمات به مراکز تحقیقاتی داخل کشور و ایجاد مرجعیت بین‌المللی، به مراکز پژوهشی سایر کشورها نیز خدمات علمی و فناورانه ارائه کرد.
 
دکتر مسلمی نائینی تصریح کرد: به‌منظور توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه پژوهش‌های بنیادی کاربردی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های بیماری‌های نوپدید، امیدواریم با عنایت مجلس شورای اسلامی، در بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور بابت تأمین هزینه‌های این مرکز ملی ردیف اعتباری ویژه‌ای اختصاص یابد که بتوانیم این مرکز را هم‌زمان با سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در مردادماه افتتاح کنیم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: سالانه طرح‌های پژوهشی متعددی در سراسر کشور به انجام می‌رسد و ضرورت دارد برای پیشگیری از موازی کاری و همچنین استفاده از تجربیات دیگر پژوهشگران، نتایج طرح‌های مذکور در دسترس عموم قرار گیرد. اهمیت این موضوع به نحوی است که در ماده 19 "قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد " به صراحت اشاره شده است که "نسخه‌ای از پژوهش‌ها و تحقیقات غیر محرمانه که کلاً از محل بودجه عمومی تأمین اعتبار شده است باید به نحو مناسب در دسترس اشخاص قرار گیرد ".
وی افزود: مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با 150 هزار بازدید روزانه و دارا بودن بیش از 1.5 میلیون مستند علمی، با هدف پیشگیری از سوء استفاده و فساد در حوزه پژوهش و همچنین جلوگیری از موازی کاری، با بهره‌مندی از تجربه 20 ساله و ظرفیت‌هایی قابل توجهی که در اختیار دارد، مسئولیت نمایه‌سازی طرح‌های پژوهشی مصوب کشور که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند را بر عهده گرفته است و در حال حاضر بخش مذکور در سایت مرکز اطلاعات علمی (SID) قابل دسترسی است.
مسلمی نائینی گفت: به همین منظور پیشنهاد می‌شود کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، با هدف حمایت از مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) در مسیر تبدیل به پایگاه اصلی و مرجع نمایه سازی طرح‌های پژوهشی مصوب کشور ردیف اعتباری ویژه‌ای اختصاص دهد.
بر اساس این گزارش، دکتر محمد وحیدی نائب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه این کمیسیون اظهار کرد: جهاددانشگاهی در طول سال‌ها فعالیت در سراسر کشور، موفق عمل کرده است و به تازگی نیز حوزه‌های فعالیت جدیدی را برای خود تعریف کرده است.
وی افزود: گاه شاهد موازی کاری برخی دستگاه‌ها با جهاددانشگاهی هستیم که در این زمینه لازم است جهاددانشگاهی موارد را به مجلس شورای اسلامی انعکاس دهد که از ظرفیت نظارتی مجلس شورای اسلامی در این زمینه استفاده کنیم و مانع موازی کاری دیگر دستگاه‌ها با این نهاد شویم.
دکتر وحیدی تصریح کرد: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نگاه مثبتی نسبت به فعالیت‌های جهاددانشگاهی دارد و هر سال نیز از محل بودجه در اختیار کمیسیون، اعتبار ویژه‌ای به فعالیت‌های فناورانه این نهاد اختصاص می‌یابد. در سال جاری نیز تلاش خواهیم کرد موارد مد نظر جهاددانشگاهی به‌عنوان پیشنهاد کمیسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود و به تصویب برسد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاحی نماینده همدان، محمدرضا احمدی نماینده رشت، مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد، شیوا قاسمی پور نماینده مریوان و حبیب اله دهمرده نماینده زابل نیز در این نشست بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکید کردند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر