بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۲۰۶
رئیس جمهور در سی‌وپنجمین جشنواره امتنان از کارگران:
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در سی‌وپنجمین جشنواره امتنان از کارگران گفت: در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن به ما تحمیل کرده جوانان، کارگران و کارفرمایان نشان دادند همانند رزمندگان سیلی محکمی به دشمن زده‌اند و این سیلی محکم را ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سی‌وپنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه که امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، ضمن تبریک روز کارگر، گفت: کارگران و کارفرمایان ما، همه پای کار کشور هستند و دشمن همچنان که در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است، در عرصه اقتصادی نیز ناکام می‌ماند.
وی با تأکید بر اینکه محور در تولید، کارآفرینی و کارگر است، ادامه داد: محور در تولید، نقش کارگران است که بی‌بدیل است لذا باید تمام حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر صورت گیرد. همچنین روز به روز تولید باید در کیفیت و هم کمیت، رشد داشته و استاندارد‌ها و شاخص‌های لازم را داشته باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر عرصه تولیدات برتر به بازار، افزود: شما در تولیدات می‌توانید بهترین باشید و حتی می‌توانید بالاتر از استاندارد‌های جهانی و ضروری کالا‌ها را تولید و عرضه کنید. استاندارد‌ها کف است یعنی باید کالا‌ها این مشخصه‌ها را داشته باشد، اما شما می‌توانید کالای برتر را در دنیا ارائه کنید.

رئیسی به سفر اخیرش به پاکستان و سریلانکا اشاره و کار بزرگ ایرانیان در صدور خدمات فنی و مهندسی را به این دو کشور مورد تقدیر قرار داد و در ادامه گفت: حقیقتاً مهندسان و متخصصان که نظر می‌دهند، این کار در نوع خود بی‌نظیر است، اما من با احتیاط می‌گفتم «از جهت تکنیک کار کم‌نظیر» است. این کار، اقدامی بسیار علمی و دانش پایه‌ای بود که انجام شد. سدسازی در دنیا انجام می‌شود و مهندسان ایرانی هم در اقدامی در سریلانکا دست به ساخت سد و نیروگاهی با توان تولید ۱۲۰ مگاوات برق زده‌اند. در این پروژه فرمول‌های جدیدی در نوع سدسازی‌ها به کار رفته و شاید اولین باری است که در منطقه انجام می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه این‌ها از دست متخصصان و نوآوران ایرانی و فناوران ایرانی بر می‌آید، اظهار کرد: این همان پای کار بودن و ترجمان ما می‌توانیم، است. رهبر معظم انقلاب فرموند «ما در جامعه کارگری، نخبگانی داریم که بعضاً با وجود اینکه صاحب ایده هستند، مورد بی‌توجهی و بی‌مهربی قرار می‌گیرند». توجه به نخبگان، نخبگی، ایده‌ها و ایده‌پردازی‌ها که در عمل صاحب ایده شده‌اند، مهم است آن‌ها در عمل صاحب ایده و نظریه شده‌اند.

رئیسی اضافه کرد: داشتن یک نظریه، ابتکار و خلاقیت کارگران، این نخبگی باید مورد توجه قرار گیرد. کم نیستند عدد نخبگان در جامعه کارگری و توجه به نخبگان و ایده‌های نخبگان و دیدگاه‌ها که باید اولویت مورد توجه وزارتخانه‌ها در دولت قرار گیرد.

رئیس جمهور با تأکید بر رشد فرهنگ کار و توجه به آن در کشور گفت: باید به مقوله کار و کارگر توجه شود. همانطورکه بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود، تأکید من این است کار در زمان خود و سریع انجام شود و به عبارتی زمان‌شناسی حائز اهمیت است. به عنوان مثال در دفاع مقدس کار‌هایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشور‌های بیگانه بی‌نیاز کرد که این کار‌ها با خلاقیت و نوآوری همراه بودند.

وی بیان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن به ما تحمیل کرده جوانان، کارگران و کارفرمایان نشان دادند همانند رزمندگان سیلی محکمی به دشمن زده‌اند و در عرصه اقتصادی سیلی محکم به دشمن ادامه خواهد داشت. دشمنان فکر می‌کنند با تهدید و تحریم می‌توان ایران را متوقف کرد.

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری خواهد شد، گفت: هدف ما این است که کار سریع‌تر به نتیجه برسد و ثبات شغلی کارگران برای ما بسیار مهم است. امروز شاهد هستیم اشتغال در کشور افزایش یافته و بیکاری روند کاهش خود را طی می‌کند و از سوی دیگر در تلاش هستیم تا زمینه شغلی برای تحصیل‌کردگان بهتر از قبل فراهم شود. همچنین برای ما بیمه کارگران ساختمانی حائز اهمیت است و وزیر مربوطه اعلام کرده موانع این کار در حال رفع است و اطمینان می‌دهم بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید و توجه دولت است.

رئیسی با بیان اینکه سازوکار قانون سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و باید ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود، گفت: در زمینه حمایت از کارگران باید بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج آن‌ها همراهی کنند و در اینجا تأکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع نباید قصوری صورت گیرد، چون رفع دغدغه جوانان بسیار مهم و حائز اهمیت است و لازم است بانک‌ها بیشتر مساعدت کنند.

وی با اشاره به ضرورت پاسخگویی به دغدغه مسکن کارگران گفت: رفع دغدغه مسکن یک کار بزرگی است و باید کاری کرد تا سال دیگر بگوییم و اعلام کنیم با کار‌هایی که انجام شده، دغدغه مسکن کارگران حل شده و در این زمینه لازم است تعاونی‌ها فعالیت کنند و برخی کارخانه‌ها هم باید ورود کنند. این موضوع یک مسئله چندضلعی است و تعاونی‌ها و مدیریت شهری و کارخانه‌ها باید دست به دست هم دهند. مسکن سهم مهمی در سبد خانوار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهارت‌افزایی یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام شود، گفت: هم مهارت‌افزایی لازم است و هم دانش‌افزایی و کسی که مدرک تحصیلی دریافت کرد نباید فرآیند دانش‌افزایی را متوقف کند بلکه باید تلاش کند و مدام در معرض دانش باشد و هیچکس نباید خود را نسبت به دانش بی‌نیاز بداند. دنیای امروز دنیای اطلاعات و ارتباطات است. دیروز بحث از دولت الکترونیک بود و امروز بحث از دولت هوشمند است. متأسفانه در گذشته از مزیت دولت الکترونیک استفاده نکردیم و خوشبینانه ۳۷ درصد آن محقق شد، ولی امروز لازم است همه ما دانشمان به‌روز باشد. دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی دو مقوله بسیاری مهمی است که همه باید این را جدی بگیرند.

رئیسی بیان کرد: امروز در دولت مردمی موفق شده‌ایم از تعطیلی هزاران کارخانه و بیکاری هزاران کارگر جلوگیری کنیم. بیکاری کارگران عوارض بسیاری دارد و این عوارض هم شخصی و خانوادگی است و هم مربوط به کل اجتماع است. کارخانه‌های بسیار زیادی وجود دارند که از فرآیند تولید خارج شده بودند، ولی امروز به چرخه تولید بازگشته‌اند. از استانداران خواهش کرده‌ام اجازه ندهند هیچ کارگاهی و کارخانه‌ای تعطیل شوند و لذا باید تلاش همگانی باشد تا مشکلات مالی و حقوق کارگاه‌ها رفع شوند و اجازه تعطیلی آن‌ها را ندهیم. همچنین باید تلاش کرد تا جامعه کارگری ایران سرافراز باشد و سرافرازی این عزیزان منجر به سرافرازی ایران اسلامی در میان دیگر ملل جهان خواهد بود.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر