بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۲۷۱
به بهانه روز معلم؛
معلم شغل نیست بلکه علم دانستن بر نداستن است، شرافت در معلمی و معلم بودن زمانی اهمیت خواهد داشت که به عنوان عشق به یادهی و تغییر در رفتار انسان‌ها بسوی خوبی‌ها و ارزش‌ها گام بردارد.
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

شهید مطهری الگویی تمام عیار برای همه معلمان و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت بوده و است. از این رو ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت این بزرگمرد دانش را روز معلم نامگذاری کرده‌اند.
به بهانه هفته معلم و بزرگداشت مقام والای اساتید و معلمان که تلاشگران عرصه علم، دانش و آموزگاران ارتقای سلامت جامعه هستند.
فرامرز روانجو، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متولد ۱۳۵۰ و دارای مدرک دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شیراز بوده، گفت: معلم یعنی فردی رشد یافته دلسوز و خیرخواه که مسئولیت سنگین هدایت دیگران را بر عهده دارد.
وی بیان کرد: معلمی را هیچ زمان به عنوان شغل انتخاب نکردم بلکه بر اساس علاقه انتخاب کرردم چرا که الان هم پس از سی سال که بازنشسته شدم اکنون اگر زمان برگردد قطعا معلمی رو انتخاب خواهم کرد. 
روانجو بیان کرد: از قبولی در دانشگاه فرهنگیان در رشته تربیت معلم شروع کرده با توجه به این که از سربازی معاف بودم و مرحوم پدرم هم شغل آزاد داشتند و بارها به من پیشنهاد دادند که در کنارشان ادامه دهم ولی علاقه و عشق به معلمی باعث شد که این مسیر رو انتخاب کنم.
این معلم بازنشسته بیان کرد: سال 1368 دیپلم تجربی گرفته و توانستم در بانک یا سایر ادارات مانند دوستانم استخدام شوم ولی با همه‌ی این شرایط تربیت معلم را انتخاب کردم و  حدود سی سال بود که در کسوت معلمی خدمت کرده و در قسمت‌های مختلف آموزش وپرورش از معلم راهنمایی و متوسطه تا مدرس دانشگاه فرهنگیان تدریس داشتم.
وی با بیان اینکه پس از بازنشستگی نیز مشغول به تدریس در دانشگاه هستم، اظهار کرد: یک معلم خودش باید در همه‌ی ابعاد وجودی مانند بعد اخلاقی، اجتماعی، شخصیتی، علمی و فناوری و در بعد فکری وجسمی رشد یافته باشد.
روانجو بیان کرد:  بالاترین بعد عدالت آموزشی فرستادن معلم با کیفت به همه اقصی نقاط کشور حتی در دورترین روستاها است که از این موضوع متاسفانه خیلی دور هستیم و به امید روزی که همه‌ی دانش آموزان از معلم با کیفیت برخوردار باشند و توجه به جایگاه و منزلت معلم چه به لحاظ اجتماعی و معیشتی از مسائل مورد توجه معلمان است.
این دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شیراز در خصوص چالش‌های معلمی گفت: وجود دانش آموزان بی‌انگیزه در کلاس‌های درس، کمبود امکانات آموزشی، شلوغ بودن کلاس‌های درس بعضا انتظارات والدین می‌تواند چالش‌هایی را برای معلم ایجاد کند.
وی با بیان اینکه رسالت معلم تربیت انسان‌های رشد یافته در همه‌ی جنبه‌ها است، اظهار کرد: شاه کلید موفقیت معلمان داشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ارتباط خوب با دانش آموز است. 
روانجو با بیان اینکه تمامی کلاس‌های درس پر از خاطره هستند، گفت: بهترین خاطره این است که در طول سی سال تدریس بالای چند هزار دانش آموز و چند هزار دانشجو هنوز ارتباط با آن‌ها را دارم.
معلم مهم‌ترین عامل ایجاد تغییر در رفتارها و یادگیری 
غلامرضا قیطاسی؛ دبیر بازنشسته آموزش و پرورش بیرجند نیز بیان کرد: مقام و منزلت جایگاه معلم زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد،که بتواند شأن هدایت به کمال و انسانی بودن را در وجود خود محقق سازد و راهنمای انسان‌ها برای رسیدن به هدف ایده‌ال و متعال شدن باشد. 
وی بیان کرد: معلم مهم‌ترین عامل ایجاد تغییر در رفتارها و یادگیری برای زندگی بهتر انسان‌ است. 
قیطاسی با بیان اینکه معلمی شغل نیست بلکه عشقی است بر مدار ارزش‌های انسان وآگاهی بخشیدن انسان به، شناخت خود، خلقت و خلق ناشناخته‌ها و رسیدن به خالق حقیقی، گفت: با 31 سال تدریس در مدارس بازنشسته شدم اما با بازنشسته شدن دست از کار تعلیم نکشیده و هم اکنون در دانشگاه آزاد مشغول به آموزش و تدریس هستم.
دبیر بازنشسته آموزش و پرورش بیرجند افزود: در خارج از محیط‌های آموزشی  به مدت چهل سال است که در زمینه آموزش هنر نقاشی در آموزشگاه شخصی خود به یاددهی و آموزش برای علاقمندان مشغول هستم و لذا هر فرد به انتخاب خود که در زندگی انجام می‌دهد عشق بورزد کار کردن برای او همیشه لذت بخش خواهد بود.
وی با بیان اینکه رسالت معلمی ایجاد تغییر در زندگی کودکان برای آینده بزرگسالی آن‌ها است، بیان کرد: رسالت معلمی پیشگام بودن و آموختن راه زندگی است بنابراین داشتن مهارت و ویژگی‌های منحصر بفرد را می‌طلبد تا درمسیر درستی قدم برداشت و در حقیقت معلم تربیت نسل آینده ساز جامعه را عهده دار است.
قیطاسی گفت: امروزه با تغییر محتواها و عدم آموزش جدید نسبت به محتوا یک چالش عظیمی در مدارس و در نحوه تدریس وجود دارد و مشکالت معیشت معلم، اجازه ارتقاءدادن بار علمی او نمی‌شود، و برای بقای زندگی به چند شغل دیگر رو آورده‌اند و این امر باعث تفکر مادی در ذهن معلمین و افت شدید آموزش شده است.
مدرس دانشگاه آزاد در خصوص عدالت آموزشی گفت: رفع تبعیض میان آموزش عمومی و رایگان بودن آموزش عمومی برای همه دانش آموزان، تقسیم اعتبارات و امکانات به تمام کشور بطور عادلانه و برابر و لذا محتوا باید براساس زندگی واقعی باشد و شامل همه طبقات نه طبقه خاص مورد توجه قرار گیرد. 
سحر نخعی

برچسب ها:

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر