بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۲۸۶
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا برگزار شد.
به گزارش بازارکار به نقل از برنا از اصفهان، میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان کشور‌های عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در سالن نصف‌جهان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

نمایندگان کشور‌های آسیایی در این میزگرد درباره تثبیت مالکیت معنوی، راه‌های حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط برای ادامه حیات در عصر دیجیتال، راه‌های گذر کسب‌وکار‌ها از ساختار‌های سنتی به سازوکار‌های مدرن، نقش اکوسیستم نوآوری برای توسعه پایدار تجارت جهانی، جایگزینی خلاقیت، ایده و استعداد انسانی به‌جای نیروی کار ارزان، ویژگی‌های اکوسیستم خلاق و چالش مهم جوامع آسیایی در تشکیل فضای خلاق علمی و کسب‌وکار بحث و گفتگو کردند. همچنین چند تن از فعالان اقتصاد دانش‌بنیان ایران و دیگر کشور‌های آسیایی به انتقال تجارب خود در رابطه به موضوعات مطرح شده پرداختند.



کشور‌های آسیایی از ظرفیت فعالیت‌های مشترک استفاده کنند

مژگان یزدی‌پور، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تأکید بر اینکه دولت‌ها از طریق شبکه‌سازی و همکاری سیاسی می‌توانند چالش‌های حوزه کسب‌وکار را کاهش دهند، اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌های مقابله با این موضوع آن است که شرکای بین‌المللی و برنامه‌های ملی برای افزایش سرمایه جوامع بکار گرفته شود تا در جامعه رقابتی امروز کسب‌وکار‌ها گسترش یابد.

او افزود: فضای علم و فناوری امروز فرصت‌های خوبی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است که یکی از آن‌ها شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است؛ در این شهرک بخش‌های زیادی وجود دارد و مأموریت دارد شرایطی را برای ارتقای فناوری‌ها با کمک متخصصان و ارتقای روابط بین‌المللی فراهم کند. یزدی‌پور خاطرنشان کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان درصدد حمایت از تحقیقات و بهبود مسائل فناوری در منطقه بوده و کارگاه‌های زیادی در کشور‌های دیگر نظیر نیجریه، اندونزی و چین برگزار کرده است. او تصریح کرد: اولویت‌های مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این است که بتواند کارگاه‌های آموزشی را باهدف فناوری تعاملی بین کشور‌ها و توسعه اقتصادی برگزار کند. رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه باید تعامل و همدلی بین کشور‌ها در بخش فناوری انجام شده، بتوانیم بازاریابی مناسبی داشته و برند‌های خود را به اشتراک بگذاریم، گفت: برای انتقال تکنولوژی جلسات مشورتی برگزار شده و با استفاده از ظرفیتی که فعالیت‌های مشترک مثل بازاریابی B۲B ایجاد می‌کند، می‌توان شبکه‌سازی را به‌صورت ثابت ایجاد کرد. او ادامه داد: همکاری و هدف مشترک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ بنابراین باید جلسات خاصی در حوزه کسب‌وکار ایجاد شود تا بتوانیم برای ادامه حیات در این بازار با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

راه فرار از نابودی کسب‌وکار‌ها دیجیتالی‌شدن است

رسول سراییان، عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز با اشاره به چالش‌های کشور‌های آسیایی در عصر دیجیتال گفت: یک اصل مهم وجود دارد که "ما فناوری را برای فناوری نمی‌خواهیم" بلکه فناوری به‌خاطر تسهیل شرایط کسب‌وکارها، کم‌کردن هزینه‌ها و بالارفتن بازدهی‌ها است که اهمیت پیدا می‌کند. او با تأکید بر لزوم توجه به هم‌افزایی بین کشور‌های آسیایی و واکاوی قوانین بین‌المللی برای حمایت از کسب‌وکار‌ها از شخصی و کوچک تا سازمان‌های بسیار بزرگ، افزود: شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط به دلیل نقش راهبردی که در تولید ناخالص ملی کشور‌ها دارند پشتوانه اصلی اقتصاد دنیا هستند؛ بنابراین باید به نقش آن‌ها در عصر دیجیتال دقت شود؛ زیرا تقریباً ۴۰ درصد از این شرکت‌ها اگر از فناوری استفاده نکنند در ۲۰ سال آینده از بین می‌روند.

عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط برای ادامه فعالیت در حال جنگیدن با چالش‌های عصر حاضر هستند که این موضوع مختص یک کشور نبوده و برای تمام کشور‌ها صادق است البته باید مدنظر داشت که دیجیتالی شدن به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد و علاوه بر هزینه‌بربودن، دانش زیادی نیز می‌خواهد.

او ادامه داد: آمیخته‌شدن کسب‌وکار‌ها به فناوری بدین شکل است که ابتدا باید مدیریت و رهبری‌ها تغییریافته و به سمت سبک‌های دیجیتال حرکت کند؛ توانایی بالایی که هر شرکتی می‌خواهد زنده بماند باید به سمت آن پیش برود.

سراییان با اشاره به پژوهشی که میزان ورود فناوری‌های دیجیتال به کسب‌وکار دو هزار شرکت را ارزیابی کرده، گفت: این پژوهش چهار بعد داشت که در سطح اول بعضی از کسب‌وکار‌ها کار خود را می‌کردند و به عصر دیجیتال اهمیتی نمی‌دادند، سطح دوم صرفاً مشاهده‌گر بودند، سطح سوم هنوز وارد عصر تکنولوژی نشده بودند و سطح چهارم عضوی از عصر دیجیتال شده بودند.

او خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ۲۶ درصد از کسب‌وکار‌های مورد تحقیق در سطح اول، ۵۰ درصد سطح دوم، ۲۰ درصد سطح سوم و تنها ۴ درصد از تمام مراحل عبور کرده و وارد سطح چهارم شده بودند. شرایط کسب‌وکار‌ها در کشور‌های آسیایی تقریباً شبیه به هم بود و اغلب نظاره‌گر بودند یا عصر تکنولوژی برایشان مهم نبود. عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اضافه کرد: این کسب‌وکار‌ها بخش مهمی از اقتصاد کشور‌های ما هستند؛ بنابراین با هم‌افزایی باید سبب تسهیل اکوسیستم کسب‌وکار شویم؛ چون اگر این بستر را فراهم نکنیم این بخش از بین می‌رود. او گفت: هر شرکتی که یک و هشت دهم درآمد سالانه خود را به امر دیجیتالی‌شدن اختصاص دهد، بین دو تا پنج سال می‌تواند به عصر دیجیتال ورود پیدا کرده و از سیستم سنتی به دیجیتال انتقال پیدا کند. سراییان اختصاص مراکز مشخص، تدارک قوانین و مدل کسب‌وکار و ارائه آموزش‌های مهارتی را جزو اقدامات مؤثر برای بقای کسب‌وکار‌های کوچک دانست و تأکید کرد: مرکزی که مدنظر ماست توسط دولت و بخش خصوصی حمایت شده و روی فناوری‌های نوظهور متمرکز است؛ کشور‌هایی که این مرکز را به وجود آورده و در صنعت خود توسط دولت حمایت شدند، باعث کمک به دیگر کشور‌ها نیز شده‌اند؛ اتاق‌های بازرگانی از طریق حمایت‌های دولتی و دانشگاهی می‌توانند یکی از این مراکز را تأسیس کنند.



نیازمند بازتعریف گفتگو‌های کلیدی هزاره سومی هستیم

همچنین محمد گوهریان، عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان در این میزگرد تخصصی با یادآوری دستاورد‌ها و تجارب مالکیت اشتراکی و آرمان‌گرایی‌های سوسیالیستی و کمونیستی، گفت: هفتادسال حکومت کمونیستی در شوروی سرشار از تجارب آموزنده برای بشریت است که اگر بررسی نشود محکوم به تکرار آن تجارب هستیم. او با بیان اینکه مالکیت اشتراکی و آرمان‌گرایی با شروع جذاب ابتدایی به پایانی تلخ رسید که ممکن است پس از خواب زمستانی بیدار شود، اضافه کرد: ملت چین نیز تجربه ارزشمندی در گذر از مالکیت اشتراکی زمین، منابع و ابزار تولید داشته‌اند که از سال ۱۹۷۸ شروع و زمینه پیروزی‌های امروز شده است.

عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان با تأکید بر حقوق مالکیت معنوی، نوآوری و فکری و نقش آن در توسعه پایدار ملت‌ها، افزود: بدون شناسایی و تثبیت حقوق مالکیت فکری و معنوی هیچ توسعه پایداری ممکن نیست.

او بر لزوم باز تعریف نظریه استخدام، اجاره نفس و مزدوری تأکید و اضافه کرد: شان بشر امروز، رشد و جهش فکری، دانشی، اطلاعاتی و بینشی با نظریه‌های استخدامی صدسال اخیر متناسب نبوده و باید بر قرارداد‌های فراتر از استخدام تمرکز کرد.

گوهریان با بیان اینکه سنت و مدرنیته در توسعه پایدار دچار تقابل نیستند؛ بلکه تعامل دارند، ادامه داد: سرعت ورود و مواجهه کشور‌های شرقی و درحال‌توسعه با دستاورد‌ها و فناوری‌های غربی متناسب و قابل‌تطبیق نیست.

او افزود: سرعت تغییر در فناوری‌های نوظهور ممکن است از مسیر بهره‌وری و عقلانیت خارج شود و سرعت خارج‌ازمسیر الزاماً مطلوب نیست؛ بنابراین باید به نقش و تأثیر متقابل ابزار و فناوری‌های تولید در رفتار و سبک زندگی انسان توجه شود. عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان بر بازتعریف شاخص‌های توسعه پایدار باتوجه‌به فرهنگ، جغرافیا، تاریخ، ژنتیک، ارزش‌های ملی و مذهبی تأکید و اظهار کرد: انسان موجود غیرقابل‌تکرار است. استفاده از شاخص‌های عمومی حداقل باید متوسط و میانگین موزون از ویژگی‌های نژادها، اقوام، فرهنگ‌ها و مناطق مختلف باشد. او با بیان اینکه گفتگو با انتقال تجربه امکان استفاده بهینه از فرصت و منابع را ممکن می‌کند، خاطرنشان کرد: گفتگو کارآمدترین فعالیت و توانایی بشریت بوده و بزرگراه تندروی توسعه پایدار است. گوهریان با تأکید بر اینکه اصول گفتگوی شفاف، شرافتمندانه، اصیل، کارآمد و عالمانه باید بر اساس و استحکام منطق ریاضی و به‌دور از گمان، تردید، قضاوت و تعصب بازتعریف و استانداردسازی شود، گفت: انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان آمادگی دارد استاندارد‌های برپایی گفتگو‌های راهبردی و کلیدی هزاره سومی را طراحی، تدوین و اجرا کند. عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان گفت که این انجمن برای چنین مأموریتی بینش، دانش و تجربه لازم را دارد و با استفاده از فناوری‌های نوین و در کارآمدترین مسیر این گفتگو‌های تاریخ‌ساز را طراحی، تدوین و اجرا می‌کند. محتوای ایجاد شده در این گفتگو‌ها راهنمای مهمی در تحقق توسعه پایدار است.



خلاقیت، ایده و استعداد چالش بازار امروز است

محمد کریمیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت بسپار شیمی سپیدان نیز در این میزگرد با اشاره به نقش اکوسیستم نوآوری برای توسعه پایدار تجارت جهانی، گفت: از قرن ۱۹ تاکنون تئوری‌هایی درباره مزایای رقابتی بودن بازار ارائه شده که تبدیل به قانون در کشور‌های درحال‌توسعه شده است. او افزود: بعد از انقلاب‌هایی که در منابع کشور‌ها شد تولید انبوه آن‌ها آغاز و کشور‌های قدرتمند تمام بازار را در اختیار خود قرار دادند به شکلی که محدودیت‌هایی را برای مدیریت بازار ایجاد کردند تا انتقال فناوری یک مسئله اصلی شود. کریمیان با اشاره به تغییراتی که در بازار استعداد‌های کشور‌های توسعه‌نیافته رخ‌داده است، گفت: تعرفه خلاقیت در سیستم‌های خلاق و تبدیل ایده‌های خلاق برای صادرات و رقابت در بازار‌های جهانی موردتوجه واقع شده است. اکنون مشکل بازار، نیروی کار نیست؛ بلکه خلاقیت، ایده و استعداد است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بسپار شیمی سپیدان ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ تحقیقی انجام شده تا سیر تکامل سیلیکون‌ولی مورد ارزیابی قرار گیرد؛ فعالان این منطقه به سه قسمت تقسیم شدند؛ بعضی از آن‌ها به فضا‌های علمی مرتبط با آینده پرداختند و بعضی دیگر از فضا‌های کسب‌وکار دنبال قراردادن بستن با شرکت‌های بزرگ بودند، اما بخشی دیگر توان خود را به فضای خلاقیت بین دو فضای قبلی اختصاص دادند و هم از علم هم از ایده استفاده کردند.

او خاطرنشان کرد: اگر کشوری بخواهد صادرات خودرو انجام دهد ممکن است صرفاً قطعات را به‌صورت مونتاژ به دیگران ارائه دهد؛ اما گاهی دقیقاً متد طراحی را نیز انتقال می‌دهد؛ بنابراین باید قدم‌به‌قدم پیش رفت و ابتدا از علم مونتاژ و طراحی استفاده کرده و سپس وارد بازار صادرات خودرو بشویم.



ضرورت توجه به نقش تکنولوژی و فناوری در اقتصاد کشور‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست بر ضرورت توجه به نقش تکنولوژی و فناوری در اقتصاد کشور‌ها تأکید کرد. داوود دانش جعفری گفت: بدون شک نقش اصلی تکنولوژی و فناوری این است که بتوانیم هزینه‌ها را برای تولید کم کنیم این در حالی است که شناخت جایگاه ویژه دولت و بخش خصوصی و اینکه آن‌ها چگونه به نقش خود عمل کنند باید موردتوجه قرار گیرد.

دانش جعفری تأکید کرد: در صورت درک جایگاه هر کدام از بخش‌ها می‌توانیم گام‌هایی در راستای ارتقا تکنولوژی برداریم. او اضافه کرد: نقش همکاری‌های بین‌المللی برای قدرت‌بخشیدن و ارتقا بخش فناوری هر کشوری ضروری است.

او خاطرنشان کرد: هر کشوری که در بخش توسعه فناوری اطلاعاتی داشته باشد می‌تواند این اطلاعات و تجارب را با دیگران به اشتراک بگذارد این حرکت می‌تواند با صرف هزینه بسیار پایین هم رخ بدهد. او با طرح سؤالی مبنی بر اینکه سیاست در مورد بهبود فناوری دقیقاً چه چیزی را مدنظر قرار داده است صحبت‌های خود را ادامه داد و افزود: اگر بخواهیم در مورد تمام ابعاد ارتقا فناوری صحبت کنیم باید به تمام موضوعات گفته شده تاکنون به‌صورت شفاف پاسخ دهیم. او در مورد هزینه‌بربودن انتقال از سیستم سنتی به دیجیتال توضیح داد: درصورتی‌که کشور‌ها سالانه ۸/۱ درصد درآمد خود را به این موضوع اختصاص دهند و در این مسیر حرکت داشته باشند و از سیستم سنتی به دیجیتال انتقال پیدا کنند.



شکاف اقتصادی، تفاوت فرهنگی و حساسیت سیاسی موانعی پیش روی ارتقای فناوری

عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این مراسم گفت: در مورد انتقال تکنولوژی و فناوری همچنین ارتقا فناوری در کشور‌های آسیایی مواردی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها صحبت شود که در این زمینه لازم است هماهنگی‌های لازم میان اتاق‌های بازرگانی انجام شود.

پیام امینی اظهار کرد: شکاف اقتصادی، تفاوت فرهنگی و حساسیت سیاسی میان کشور‌ها وجود دارد که موضوع باعث می‌شود نتوانیم با هم اطلاعات و علم خود را به اشتراک بگذاریم و چالشی اساسی محسوب می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: ACD جامعه بزرگی است و یک سری پروتکل‌ها در هر کشوری وجود دارد که با سایر کشو‌ها متفاوت است باید به یک اشتراک رسید. عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اضافه کرد: به‌عنوان اتاق بازرگانی اصفهان می‌توانیم خود را به‌عنوان یک سازمان هم‌افزا در بین کشور‌های آسیایی در مبحث IT مطرح کنیم و به دنبال فرصتی برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی سایر کشور‌های آسیایی باشیم.



اقتصاد علم محور رویکردی برای توسعه

خزانه‌دار افتخاری اتاق ملی بازرگانی و صنعت مالزی نیز گفت: به‌عنوان شخصیت‌های تجاری باید انتهای مسیر را نگاه کنیم تا کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کنیم شرایط پایدار و رشد مضاعف را تجربه کند.

امیرحمزه بن کریم توضیح داد: برای دستیابی به این مهم باید اهداف در نظر گرفته شود به طور مثال مالزی کشور سوم دارای تولید میکروچیپ‌ها در دنیا است؛ در سال ۲۰۰۳ سیاستی در این کشور اتخاذ شد که بر پایه اقتصاد علم محور این روند طی شده است.

او توضیح داد: در مالزی بسیاری از شرکت‌ها را ترغیب کرده‌ایم که به این نوع اقتصاد بپیوندند. بن کریم گفت: اتاق‌های حاضر در این اجلاس با استفاده از تجارب قبلی می‌توانند یک سری رویکرد جدید را در نظر بگیرند تا دنیایی بهتر برای آینده بسازیم. او تاکید کرد: تلاش می‌کنیم به بازار‌های درحال‌رشد بپیوندیم و گسترش پیدا کنیم این در حالی است که ضرورت دارد به درک مشترک و واضح در اتاق‌های بازرگانی دست یابیم. برخی از اتاق‌های بازرگانی در عرصه علمی و برخی در بخش ارزی می‌توانند تجارب خود را به اشتراک بگذارند تا اثرگذاری بهتری را از اتاق‌های بازرگانی شاهد باشیم. او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی و مالی به‌صورت جدا و تفکیک شده باید مدنظر قرار داده شود از سوی دیگر درصورتی‌که چند اتاق بازرگانی با همدیگر تعامل داشته باشند می‌توانیم بستر بهتری برای شروع کسب‌وکار در سطح جهان داشته باشیم.

خزانه‌دار افتخاری اتاق ملی بازرگانی و صنعت مالزی زبان‌های مختلف کشور‌های عضو اجلاس را یکی از موانع پیش رو دانست و گفت: تنوع زبانی می‌تواند ضعف‌هایی را به همراه داشته باشد باید به این مشکلات غلبه کنیم.

ما می‌توانیم منابع خود را به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم بازار هدف خود را مشخص کنیم و سرمایه‌گذاری در سقف‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم. مهم‌ترین مسئله این است که بتوانیم فضای درستی را برای بیزینس فراهم کنیم دریچه مشترکی که جوامع استارت‌آپی به آن احتیاج دارند این است که با گفتگو‌های انجام شده به اتاق بازرگانی مشترک دست یابیم.



همراهی با تکنولوژی سخت، اما پربازده است

شازالی بن سلیمان، رئیس اتاق بازرگانی برونئی گفت: دسترسی به تکنولوژی موضوع مهمی است که باید در مورد آن به‌صورت مفصل صحبت شود و از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار داده شود.

او تأکید کرد: تکنولوژی با سرعت در حال حرکت است و همراهی با آن بسیار سخت، اما پربازده و کم‌هزینه است. بن سلیمان اضافه کرد: در حال حاضر هوش مصنوعی آمده است و تکنولوژی‌های جدیدتر هم در آینده می‌آیند اینکه دولت‌ها بتوانند در استفاده از هوش مصنوعی مطمئن باشند و از آن بهره‌برداری مثمرثمری داشته باشند بسیار موضوع اساسی به نظر می‌رسد. هوش مصنوعی ظاهر زیبا و در عمل کار سختی است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر