بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۶۲۹
استاندار زنجان خطاب به مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان
استاندار زنجان بر شفافیت و دقت در محاسبه مالیات در استان تاکید کرد.
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷

به گزارش بازار کار؛ کارگروه دولت و بخش خصوصی استان زنجان در محل اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شد و تعدادی از فعالان اقتصادی در حوزه «روی»، «حمل و نقل» و «معدن» نسبت به محاسبه و اعمال مالیات گلایه کردند.

 

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در واکنش به گلایه‌های مطروحه از سوی فعالان اقتصادی حوزه معدن، روی و حمل و نقل خطاب به مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به فرمایشات امام علی(ع)در بخشی از نامه ۵۳ کتاب شریف نهج البلاغه در مورد نحوه گرفتن مالیات از مردم توسط عوامل حکومت به مالک اشتر اظهار کرد: «امام علی(ع) می‌فرمایند؛ در كار گرفتن مالیات نيكو نظر كن، به گونه‌اى كه به صلاح مالیات دهندگان باشد. زيرا صلاح كار مالیات و مالیات دهندگان ، صلاح كار ديگران است و ديگران حالشان نيكو نشود ، مگر به نيكوشدن حال مالیات دهندگان، زيرا همه مردم روزي خوار خراج و خراجگزاران هستند.»

 

مدیرکل امور مالیاتی استان نیز در رابطه با موارد مطروحه، اظهار کرد: در سال گذشته؛ حدود ۲ هزار میلیارد تومان از سوی واحدهای تولیدی و صنفی مشمول بخشودگی مالیاتی شدند. ۲۵۰۰ میلیارد تومان مالیات نیز اقساطی شدند. تعدادی از واحدها نیز توانایی پاس کردن چک‌شان را نداشتند که به میزان ۵۴۰ میلیارد تهاتر کردیم. اداره امور مالیاتی استان زنجان همواره تلاش کرده که از واحدهای تولیدی حمایت کند. همواره قول داده‌ایم که در حد توان خود به واحدهای تولیدی فشار نیاوریم.

 

فیروز شکوری با تاکید بر اینکه مگر اداره کل امور مالیاتی استان زنجان بدون مراجعه به قانون؛ می تواند نسبت به اخذ مالیات اقدام کند؟ به ماده ۷۸ قانون ماليات مستقيم اشاره کرد و افزود: در مورد واگذاری هر یک از حقوق مذکور در ماده ۵۲ این قانون از طرف مالک عین غیر از مواردی که ضمن مواد ۵۳ تا ۷۷ این قانون ذکر شده است دریافتی مالک به نرخ‌های مذکور در ماده ۵۹ مأخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت.

 

استاندار زنجان در واکنش به این توضیحات مدیرکل امور مالیاتی و اظهارات فعالان اقتصادی که همچنان نسبت به نحوه اخذ مالیات و محاسبه آن ایرادات و گلایه‌هایی داشتند، عنوان کرد: به نظر برخی از مسائل در حوزه مالیات؛ منطقی نیست. از طرف دیگر در کشور ما فرهنگ مالیاتی جا نیفتاده است، باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد کشور از محل مالیات بالاتر رود. دنیا بر مبنای مالیات می‌چرخد و دولت‌ها اگر درآمدی از محل مالیات داشته باشند این درآمد را درگیر امور مختلف نمی‌کنند.

 

محسن افشارچی با بیان اینکه در کشورهای دیگر در حد بالایی مالیات پرداخت می‌شود و البته باید در قبال پرداخت مالیات، خدمات نیز دریافت کنند. متاسفانه در کشور ما فرهنگ مالیاتی جا نیفتاده است، باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد کشور از محل دریافت مالیات بالاتر رود.

 

وی با بیان اینکه نسبت به مسئله مالیات باید نگاه‌ها تغییر کند، ادامه داد: مجموعه مالیاتی نیز باید نگاه گذشته را نداشته باشد. به ازای هر پرونده مالیاتی؛ اعتراض وجود دارد به همین دلیل از مدیرکل مالیات استان درخواست داریم نسبت به فرهنگ مالیاتی توجه ویژه کنند و دقیق باشند. بنابراین نگاه مالیاتی باید نگاهی انعطاف‌پذیر و دقیقی باشد. همچنین از ایشان درخواست دارم تا به صورت دقیق مالیات مدنظر قانون را از فعالان اقتصادی محاسبه کند و نحوه کار به گونه ای باشد که به قول معروف «مو لای درزش نرود».

 

نماینده عالی دولت در استان زنجان تصریح کرد: از اداره امور مالیاتی درخواست دارم تا با توجه به تغییر فرهنگ مالیاتی، زحمت خود را در نحوه و روش‌های محاسبه بیشتر کنند. باید خیر پرداخت مالیات به استان هم برسد و همه این احساس را داشته باشند. در بخشودگی، استرداد، بازگشت باید خیر مالیات هم به خزانه کشور و هم استان برسد.

 

از سال‌های دور، بحث کم بودن تعطیلات رسمی در کشور مسئله مورد اختلاف بوده است چراکه؛ در بیشتر کشور‌های جهان دو روز در هفته تعطیل است .موضوعی که «صمد یوسفی‌اصل»، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ابتدای جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به آن اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار معتقدند، روز شنبه برای تعطیل شدن انتخاب بهتری است، چون پنجشنبه به فرصت تبادلات بین المللی افزوده خواهد شد و شنبه که در اغلب کشور‌های جهان تعطیل است، انتخاب بهتری برای اعمال تعطیلی در ایران است. تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، به گونه ای قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان عنوان کرد: ایران با دنیا فقط سه روز می‌تواند به مبادله اقتصادی بپردازد، بخش خصوصی استان زنجان این درخواست را از دولت دارد که به جای پنج‌شنبه روز شنبه تعطیل شود تا اختلاف روزهای تعطیلی ما با سایر کشورها به حداقل برسد‌.

 

به گزارش بازار کار؛ نیمه دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت مصوب شد که ،روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود همچنین در راستای این طرح، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شده که ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر