بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۷۴۰
یادداشتی از دکتر فردین شورج به مناسبت روز کارآفرینی؛
در تقویم کشورمان سوم اردیبهشت، روز تولد شیخ بهایی، از آبان ۱۳۹۶ طی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شد.
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

به گزارش بازارکار،یادداشتی از دکتر فردین شورج به مناسبت روز کارآفرینی به مناسبت روز ملی کارآفرینی به بازارکار ارسال شده است؛  این روز، روز کسانی است که درشرایط سخت اقتصاد ایران، تلاش می‌کنند و کار می آفرینند. این روز به مناسبت تجلی تلاش و ابتکار افرادی است که با ریسک‌پذیری، نوآوری و ایده‌های خود، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای موفقیت‌آمیز را بنا نهاده‌اند. این روز همچنین فرصتی است برای تشویق سایر افراد به کارآفرینی و ایجاد فضای محیطی که ایده‌های جدید به راحتی مورد پذیرش قرار گیرند.
به این بهانه روزنامه کسب و کار امروز مصاحبه ای با دکتر فردین شورج کارآفرین آموزشی و دبیر اجرایی انجمن علمی کسب و کارهای نوین مصاحبه ای انجام داد که از نظر خوانندگان می گذرد:
ضمن تشکر از شما لطفا مفهوم کارآفرینی را مختصرا توضیح دهید :
کارآفرینی که به انگلیسی Entrepreneurshipگفته می شود  واژه‌ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد.کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند.
اگرچه تعاریف متفاوتی از این کلمه شده اما به اختصار به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن کارآفرینی گفته می‌شود.
اهمیت کارآفرینی در ایران با توجه مشکلات اقتصادی چیست؟
کارآفرینی در ایران به عنوان یک عامل مهم در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گرفته است.این مسئله یعنی تکیه بر امر ایجاد اشتغال برای کارآفرینی در بسیاری از دوره ها باعث شکست بعضی از طرح های کارآفرینی شد. اگر کسب و کارها  را بر مبنای گستردگی ان در سه سطح کوچک ، متوسط و بزرگ دسته بندی کنیم ؛ در کشور ما کارآفرینی در همه این موارد تاثیر بسزایی دارد:
در کسب‌وکارهای کوچک که توسط کارآفرینان راه‌اندازی می‌شوند،  تولید ناخالص داخلی  به واسطه  ایجاد اشتغال تحت تاثیر رشد موثر قرار می گیرد. این کسب‌وکارها، علاوه بر ایجاد اشتغال، منابع مالی و تولیدات نوآورانه را نیزدر سطح خانوارها فراهم می‌کند که خود به توسعه پایدار اقتصادی کشور کمک  موثری می‌کند.
در کسب و کارهای متوسط علاوه بر تاثیر در تولید ناخالص داخلی باعث نوآوری ، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی خصوصا شغل‌های جدید وفرصت‌های شغلی برای افراد در جوامع شده که این امر به افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی کمک می‌کند
 در کسب و کارهای بزرگ به نظر بنده کارآفرینی باعث بروز رهبری نوآوری ، انعطاف‌پذیری و پاسخگویی به تغییرات بازاروایجاد ارزش برای سهام داران  و سایر ذینفعان  می شود .
شما به عنوان یک استاد دانشگاه که در امر کارآفرینی آموزشی نیز بسیار فعال هستید چه موضوعاتی را برای تشویق به امر کارآفرینی پیشنهاد می کنید؟
اول اینکه در نظر داشته باشید که کارآفرینی امری راحت نیست و جهت انجام فرایند کارآفرینی باید سختی های زیادی را به جان خرید و به نظر بنده گسترش این موضوع باید بیشتر از طریق مسئولین امردر بخش دولتی انجام گیرد.
 دوم اینکه هرچند در کشور ما  برای تشویق کارآفرینی، اقدامات مختلفی صورت گرفته است. از جمله این اقدامات می‌توان به ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های کارآفرینی، ایجاد فضاهای نوآورانه برای تبادل ایده‌ها و همکاری، ارائه تسهیلات مالی و حمایت مالی برای شروع و رشد کسب‌وکارها، و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با کارآفرینی اشاره کرد. اما به عنوان یک معلم کارآفرینی به افراد مختلف توصیه می کنم برای کار آفرین شدن به موضوعات زیر توجه کنند:
توجه جدی به نمونه‌های موفق در امر کار آفرینی ،  شرکت در  دوره‌های آموزشی جهت کاهش خطا و عدم انجام آزمون و خطا ، در نظر گرفتن  منابع و پشتیبانی از بعد مالی و فکری ، در نظر داشتن مسئله بسیار مهم  نوآوری در دنیای امروز و ارتباط با مراجع علمی و عملی امرکارآفرینی بسیار می تواند در رشد و پایداری کارآفرینی با اهمیت باشد .
این روزها کار آفرینی در کشور دچار مشکلاتی هستند ، شما چه چالش‌هایی را می بینید  وبه نظر شما  آیا راهکارهایی برای آن وجود دارد؟
با وجود تشویق به کارآفرینی، چالش‌های زیادی  درمسیر راه کارآفرینان کشورعزیزما  وجود دارد. برخی از این چالش‌ها شامل کمبود دسترسی به منابع مالی، مشکلات در زمینه مقررات،  بهبود مهارت‌ها و دانش فنی، مشکلات فرهنگی گرایش به کارآفرینی  ورقابت با شرکت‌های بزرگ و ... است.
برای حل این چالش‌ها، نیاز است تا دولت، صنایع و دانشگاه‌ها به طور هماهنگ و همکاری کنند و بسترهای مناسبی برای رشد کارآفرینی فراهم شود. علاوه بر این اصلاحات بیشتر در مسیر قوانین دست و پاگیر، ارارئه حمایت مالی ، گسترش فرهنگ کارآفرینی و سرمایه گذاری در زیر ساختها می تواند کمک موثری به رفع چالش های کارآفرینی نماید.
به عنوان سوال پایانی چنانچه مواردی غیر از آنچه بیان شد برای خوانند گان ما بیان فرمایید:
از دیدگاه بنده روز کارآفرینی در ایران فرصتی است برای تقدیر از تلاش‌ها و ابتکارات کارآفرینان ایرانی و همچنین توسعه کارآفرینی در کشور. مسئولین امر که در زمان انتخابات با بیان مطالب بسیار جذاب سعی در پذیرش مردم جهت رای دادن به آنها تلاش می کنند ؛ شاید در این روز بتوانند به عنوان نقطه عطف در گسترش کارآفرینی تلاش کنند . به نظر بنده حکمرانان  سعی کنند که با عدم ایجاد مزاحمت در مسیر کارآفرینی با ارائه حمایت‌ها و تسهیلات مناسب، به ایجاد محیطی مستعد برای رشد و توسعه کارآفرینی در ایران کمک کنند و برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورنقش  موثرخود را به منصه ظهور برسانند .  

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر