بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۷۰۲
بافندگان فرش گیلان از نبود بازار مناسب رنج می برند.
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

قصیده هنرمند پیشران فرش دستبافت گیلان در گفت و گو با خبرنگار بازارکار با بیان اینکه پس از فارغ التحصیلی از رشته طراحی فرش به فعالیت در این رشته هنری پرداختم، اظهار کرد: در سال های اخیر علاوه بر طراحی فرش به تولید فرش دست باف نیز پرداخته ام تا از وضعیت و شرایط بازار فرش مطلع شوم .

وی افزود: به تجربه دریافته ام اگر سفارش برای بافت فرش وجود داشته باشد، بافندگان فارغ از دغدغه بازار فرش می بافند و نگرانی کاری چندانی ندارند، این در حالیست که بافت داوطلبانه فرش، بافنده را درگیر پیداکردن بازار می کند.

هنرمند با اشاره به رکود صادرات فرش دست باف،خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرش افغان به دلیل دستمزد پایین بافندگان افغانی رقیب فرش های ایرانی شده است هرچند که از نظر کیفیت پایین تر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸ نفراز بافندگان فرش در گیلان با من همکاری دارند و اگر بیمه قالی بافان وضعیت خوبی داشت قطعا بافندگان بیشتری پای کار می ماندند.

این بانوی پیشران فرش دست باف جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به اینکه بافتن فرش کاری زمان بر است و به طور میانگین بافت یک فرش یکسال طول می کشد، ادامه داد: تورم موجب می شود دستمزدی که برای بافت یک فرش گرفته می شود در نهایت سود چندانی را عاید بافندگان نکند.

وی یکی از راهکارهای مهم حمایت از بافندگان فرش را اعزام فرش بافان به نمایشگاه های کشورهای خارجی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فرش های دست باف به صورت چمدانی توسط واسطه ها به کشورهای دیگر برده می شود و سود فروش آن به جیب بافنده نمی رود.

وی افزود: فرش های ابریشمی گیلان در بازارهای هدف فرش ایرانی زبانزد هستند و در حال حاضر ما فقط از ابریشم های خارجی در بافت فرش استفاده می کنیم و نوغان‌داری و ابریشم داخلی درد چندانی از فرش ابریشم گیلان دوا نکرده است.

هنرمند تصریح کرد: علاوه بر گیلان برای بافت فرش در مشهد هم فعالیت داشته ام و تفاوت کاری بافندگان فرش گیلان با مشهد در این است که مشهدی ها در بافت فرش سریعتر هستند اما با توجه به فرهنگ گیلانیان کار تمیز و با دقت در بافت فرش دست باف گیلان موجب شده که فرش های دست باف گیلان از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار باشند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر