بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۹۶۱
دختر چادرشب باف گیلانی گفت: چادرشب بافی هنری خانوادگی است که در روستای جهانی قاسم آباد از مادر به دختر به ارث می رسد.
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

فاضله بابایی در گفت و گو با خبرنگار بازارکار با بیان اینکه از کودکی چادرشب بافی را از مادر آموخته ام و به مدت هفت سال است که به صورت حرفه ای چادرشب می بافم، اظهار کرد: اغلب زنان و دختران قاسم آباد چادرشب می بافند و به این ترتیب به ارتقای درآمد خانوار کمک می کنند.

وی افزود: بافندگان چادرشب قاسم آباد در کنار کار کشاورزی و یا خانه داری به این هنر زیبا می پردازند و این روزها وضعیت بازار چادر شب کمی بهتر از سال گذشته است.

بابایی ادامه داد: یکی از راهکارهای پر رونق شدن بازار چادر شب بافی این است که  بازایابی داخلی و خارجی صورت گیرد. در حال حاضر علاقمندان به خرید چادر شب بافی ناچارند به خانه های بافندگان مراجعه کنند و معمولا از سوی افراد آشنا به بافندگان معرفی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در شناسایی چادر شب به مردم آنچنان که شایسته است تدابیر لازم اندیشیده نشده این در حالیست که چادر شب همانند فرش دست باف ارزشمند و زیبا است و باید دست کم در حد فرش دست باف گیلان به آن توجه شود.

پیشران چادرشب جهاد دانشگاهی گیلان گفت: به اتفاق تنی چند از بانوان چادرشب باف، چندی پیش تصمیم گرفتیم تعاونی چادرشب بافان را در روستای جهانی قاسم آباد تشکیل دهیم تا اقدامات موثری برای این صنایع دستی زیبا برداریم اما هنوز موفق نشده ایم.

وی افزود: چادر شب بافی هنری موروثی است که در خانواده ها از مادر به دختر ارث می رسد و این روزها دختران جوان روستای ما با آمیخته کردن چادرشب بافی با دیگر هنر ها از جمله هنرنمایی چادر شب در لباس های زنان شهری توانسته اند بر استقبال خریداران بیافزایند.

بابایی تصریح کرد: این روزها چادرشب فقط برای کمرپیچ استفاده نمی شود و حتی در بخش زیورآلات نیز ورود کرده است. یکی از دوستانم از چادر شب دستبند و گوشواره می سازد و می فروشد.

وی با بیان اینکه حتی اخیرا چادرشب را در قاب ساخته و به بازار عرضه می کنیم، تصریح کرد: با استفاده از چادر شب در آسیتن و یقه لباس ها علاوه بر زیبایی ها که از چادر شب به انواع پوشاک جوانان گیلانی اضافه می شود، شاهد انعکاس رنگ و طرح کم نظیر چادرشب قاسم آباد در لباس مردم استان هستیم.

دختر چادرشب باف قاسم آباد گفت: اگر بتوانیم به بازارهای هدف خارجی دست یابیم حتما چادرشب های ریزبافت بیشتری تولید خواهیم کرد.

بابایی خاطرنشان کرد: قیمت چادر شب ها متفاوت است و به طور متوسط یک چادرشب معمولی 12میلیون ریال به فروش می رسد. البته هرچقدر بافت چادرشب ریزتر باشد قیمت گران تری خواهد داشت زیرا زمان بیشتری برای بافت آن صرف شده است.

بابایی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک  چادر شب جایگاه واقعی خود را در میان بازار صنایع دستی گیلان پیدا کند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر