بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۲۹۸
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر شهرک تخصصی انرژی خورشیدی شال در استان قزوین، احداث 4 شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در استان کرمان در حال ساخت و ساز داریم که حدود 2 هزار و 200 هکتار اراضی را شامل می‌شود. همچنین ساخت 17 شهرک تخصصی نیروگاهی دیگر در 4 استان فارس، آذربایجان شرقی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد را نیز در دستور کار داریم که در آینده‌ای نزدیک کار واگذاری زیرساخت‌های آن‌ها را به متقاضیان و سرمایه گذاران انجام می‌دهیم.







به گزارش بازارکار ازروابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فرشاد مقیمی در گفتگو با صدا و سیما با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به موضوع ناترازی در تأمین برق برای واحدهای صنعتی و تولیدی موضوع ایجاد و راه اندازی شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا باید زمینه ورود متقاضیان و سرمایه‌گذاران دبه موضوع نیروگاه‌های خورشیدی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فراهم آوریم.
وی با بیان اینکه دو مسیر برای این موضوع پیش بینی شده است، افزود: در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود کشور امکان تعریف زون نیروگاهی وجود دارد، در این راستا 92 شهرک صنعتی در کشور که مستعد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله ساخت نیروگاه خورشیدی هستند، مورد شناسایی قرار گرفته و به ساتبا(سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که حدود  5200 هکتار اراضی را شامل می‌شود.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: همچنین با همکاری ساتبا راه اندازی شهرک‌های تخصصی نیروگاهی در دستور کار و پیگیری قرار گرفته است که زمین‌های شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی شال واقع در شهرستان بویین زهراء استان قزوین به عنوان نخستین شهرک تخصصی در این حوزه آماده واگذاری به متقاضیان و سرمایه گذاران است.
مقیمی، تصریح کرد: 730 هکتار اراضی در شهرک تخصصی انرژی خورشیدی شال پیش بینی شده است که در فاز نخست شرایط واگذاری برای 100 هکتار فراهم آمده است و به مرور این رقم افزایش خواهد یافت و 40 مگاوات تولید برق می‌تواند در این اراضی رقم بخورد.
وی، خاطر نشان کرد: در استان کرمان نیز 4 شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در حال ساخت و ساز داریم که حدود 2 هزار و 200 هکتار اراضی را شامل می‌شود. همچنین 17 شهرک تخصصی نیروگاهی دیگر در 4 استان فارس، آذربایجان شرقی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد را نیز در دستور کار داریم که در آینده‌ای نزدیک کار واگذاری زیرساخت‌های آن‌ها را به متقاضیان و سرمایه گذاران انجام می‌دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بر اساس ماده(16) قانون جهش تولید رقابت پذیر واحدهای تولیدی با مصرف برق بالاتر از یک مگاوات باید سالانه یک‌‎درصد از درآمد خود را در نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمایند. 626 واحد تولیدی شناسایی شده است که میزان برق مصرفی آن‌ها بالاتر از یک مگاوات است و ما نیز به دنبال تجمیع تقاضاها هستیم که سرمایه‌گذاری‌های توجیه پذیری را در زیرساخت‌های نیروگاهی فراهم آوریم تا سرمایه‌گذاران انگیزه لازم را برای فعالیت در این حوزه داشته باشند.
مقیمی، گفت:  تأمین انرژی پایدار، فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی که به دلیل کمبود انرژی راکد مانده اند، کمک به حفظ و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی  و محیط زیست سبز و پایدار از مزیت‌های حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی است. شهرک‌های انرژی خورشیدی آلودگی زیست محیطی ندارند و روند ارزیابی‌ها و اخذ مجوزات لازمه آن از طریق سازمان حفاظت محیط زیست باید با نگاه به این موضوع هر چه بیشتر تسهیل شود.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف نیز در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی هوشمندسازی و سیستم دیسپاچینگ در بحث انرژی را پیاده سازی کردیم. در سومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان نیز قراردادهایی در این زمینه منعقد شد. این سیستم در ابتدا به صورت پایلوت در شهرک صنعتی طوس به مرحله اجراء درآمد و به زودی فراخوان عمومی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان متخصص در این حوزه را انجام خواهیم داد.
 رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: میزان تولید برق از طریق پنل‌های انرژی خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی 10 مگاوات است که قراردادهای خرید آن با وزارت نیرو نیز منعقد شده و مکانیزم آن شکل اجرایی گرفته است.
مقیمی، ادامه داد: لازمه تولید برق توسط واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مهیاشدن قراردادهای دوجانبه و اتصال به شبکه برق است و عدم اعمال محدودیت در این زمینه انگیزه‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دوچندان خواهد کرد.
وی، یادآور شد: با تفاهم با ساتبا و وزارت نیرو موضوع اتصال به شبکه دنبال شده است و بهای تمام شده زیرساخت‌های صنعتی را به حداقل ممکن برای ارتقای سرمایه گذاری‌ها می‌رسانیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با حداقل ریسک و حداکثر ریوارد می‌توانیم جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی را برای سرمایه گذاران و متقاضیان فراهم آوریم. همچنین فراهم شدن چارچوب‌های لازم برای دریافت منابع حاصل از فروش و انعقاد قراردادهای دوجانبه سبب ارتقای این جذابیت خواهد شد.
متقاضیان و سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی در اولین شهرک خورشیدی کشور واقع در شهرک صنعتی شال در استان قزوین می توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها mojavez.ir، در بخش احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، درخواست خود را ثبت کرده و در بخش شهرک خورشیدی اطلاعات و مستندات مربوطه را بارگذاری نمایند و پس از انتخاب زمین با ظرفیت مورد نظر بر روی نقشه موجود شهرک مزبور، نهایتاً ظرف مدت 10 روز مجوز احداث نیروگاه را دریافت نمایند.
همچنین به منظور عقد قرارداد مالکیت زمین با شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین و دریافت سند، از زمان صدور مجوز احداث نیروگاه خورشیدی، متقاضیان می‌بایست ظرف مدت دو هفته نسبت به مراجعه به پنجره واحد خدمات الکترونیک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نشانی eservice.isipo.ir، بخش خدمات مرتبط با واگذاری زمین قسمت حق بهره برداری از زمین اقدام نمایند. در غیر این صورت زمین انتخاب شده از رزرو متقاضی خارج شده و در اختیار سایر سرمایه‌گذاران و متقاضیان جدید قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است صدور قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در شهرک صنعتی انرژی خورشیدی مذکور پس از ارائه قرارداد مالکیت و سند زمین به ساتبا در سامانه ملی مجوزها امکان‌پذیر خواهد بود

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر