بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۱۷۳
مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: دهکده گردشگری عشایری با ظرفیت ۶۱ غرفه برای عرضه محصولات عشایر استان راه‌اندازی شد.
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

به گزارش بازارکار به نقل از میراث آریا، محمدجواد خانزادی، مدیرکل امور عشایر ایلام، با ارائه گزارش اقدامات امور عشایر ایلام در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در سال گذشته با همکاری بنیاد تعاون بسیج، در محل سوله و انبار‌های اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان، دهکده گردشگری عشایر با ظرفیت ۶۱ غرفه برای عرضه محصولات کشاورزی و تولیدات عشایر راه‌اندازی و اولین مرحله نمایشگاه آن برای عرضه به عموم بازگشایی شد.
او افزود: طرح برندسازی و بسته‌بندی محصولات عشایر توسط اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان انجام شد تا عشایر ایلام محصولات تولیدی خود را با برند به مصرف‌کنندگان و بازار عرضه کنند.
خانزادی خاطرنشان کرد: استان ایلام با دارا بودن مناطق بکر طبیعی و مراتع بسیار غنی و آب و هوای چهارفصل، ظرفیت زیادی برای تقویت و افزایش تولیدات دامی، لبنی و صنایع دستی عشایر به ویژه گوشت قرمز دارد و حمایت و توجه ویژه دولت در این حوزه، به طور قطع بستر ساز تقویت جامعه عشایری خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: عشایر استان سال گذشته ۱۷۰۰ تن پشم به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد ریال، ۲۰ میلیون لیتر شیر به ارزش ۶هزار میلیارد ریال، ۴۷۰ تن روغن حیوانی به ارزش ۴۷۰۰ میلیارد ریال، ۱۵۰ تن گیاه دارویی به ارزش ۷۵ میلیارد ریال و ۸۷۰۰ تن گوشت به ارزش ۴۳ هزار میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه کردند.

او افزود: یکی از برنامه‌های مهم امور عشایر ایلام درسال ۱۴۰۲با هدف افزایش تولید، اجرای طرح آبرسانی به عشایر کولگ در شهرستان مهران با ۱۷۵ خانوار عشایری و ۲۰هزار رأس دام بود.

خانزادی اضافه کرد: برای این طرح ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از اعتبارات ملی هزینه شد که با ۱۸.۵ کیلومتر خط انتقال و ۳۵۰ متر مکعب مخزن ذخیره، میزان ۹ لیتر در ثانیه آب از سامانه گرمسیری به مناطق عشایری کولگ تا محدوده پاسگاه شورشیرین منتقل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر ایلام در ادامه بیان کرد: با توجه به عدم دسترسی عشایر استان به منابع آب شرب سالم و بهداشتی، امور عشایر ایلام هر ساله آب شرب عشایر به حجم روزانه ۸۷۰ متر مکعب را تامین و ۳۲۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار با ۱۵ کامیون تانکردار دولتی و ۲۰ کامیون تانکردار بخش خصوصی در مناطق عشایری استان توزیع می‌شود.

او افزود: در راستای بهبود وضعیت معیشت عشایر هر ماه توسط شبکه تعاونی‌های عشایری تعداد ۱۳هزار و ۲۰۰ کیسه آرد با نرخ دولتی به عشایر استان تحویل داده می‌شود که حجم سالیانه آن ۱۵۸هزار کیسه است.
خانزادی همچنین ابراز کرد: در سال ۱۴۰۲ برای کمک به حفظ شغل دامداری عشایر استان، از محل اعتبارات بند ب ماده ۵۲، مبلغ ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز به ۲۰۰ خانوار عشایری ایلامی پرداخت شد که این اعتبارات باعث افزایش ۳۶۰ تنی تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان شد و ۱۸۰۰ میلیارد ریال نیز درآمد عشایر استان افزایش یافت.

مدیرکل امور عشایر ایلام افزود: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ اشتغال‌زایی نیز ۴۹۰ میلیارد ریال تحت عنوان تثبیت شغل به ۵۰۰ نفر از عشایر استان اختصاص یافت که با افزایش تولید ۹۹۰ تنی گوشت قرمز، نقش مثبت ۴۹۵۰ میلیارد ریالی در اقتصاد استان داشته است.

او یادآور شد: همچنین در سال گذشته با هدف کمک به معیشت عشایر و افزایش تولید گوشت قرمز، امور عشایر ایلام با همکاری تشکل‌های عشایری و پشتیبانی امور دام استان، طرح خرید جو قراردادی مدت‌دار برای عشایر متقاضی را اجرا کرد.

خانزادی افزود: در مرحله اول این طرح، ۲۰۰ تن جو مدت‌دار برای تعلیف دستی ۴۰هزار رأس دام عشایر به مدت چهار ماه به عشایر واگذار شد که حاصل آن افزایش تولید هزار تنی گوشت قرمز و سود ۵هزار میلیارد ریالی برای عشایر استان بود.

مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: در راستای کمک به معیشت عشایر و تنوع در تولید و افزایش درآمد عشایر، سازمان امور عشایر طرح‌های چهارگانه (تولید گوشت قرمز، گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع دستی عشایر) را اجرا کرد و امور عشایر استان ایلام نیز با تشویق عشایر به کاشت گیاهان دارویی باعث افزایش تولید قابل توجهی از گیاهان دارویی شد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر