بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۴۷۷
افزایش نفوذ دانش در صنعت زنبورداری یکی از مهمترین رویکردهای استان فارس در این عرصه محسوب می‌شود که برای تحقق این امر،اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اخیراً اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کرده است.
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ زنبور عسل از طریق گرده‌افشانی نقش مؤثری بر تولیدات کمی و کیفی محصولات باغی و زراعی و همچنین در حوزه سلامت جامعه ایفا می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد سودی که تولید زنبور عسل به سایر بخش‌ها می‌رساند در جهان بین ۶۰ تا ۱۴۳ برابر و در ایران حدود ۹۰ برابر است.
در حقیقت ایران توان صادرات سالانه حدود ۱۰ هزار تن عسل را دارد؛ در سال گذشته هزار و ۶۰۰ تن و در هشت ماهه نخست امسال نیز حدود یک هزار تن عسل صادر شده است‌.
استان فارس نیز به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، از دیرباز به عنوان یکی از مناطق پرورش زنبور عسل در کشور محسوب می‌شود.
طبق سرشماری از کلونی‌های زنبور عسل در سال ۱۴۰۱ تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار کلونی زنبور در استان فارس شناسایی و هفت هزارو ۲۷۰ تن عسل از این کندوها برداشت شده که از میان شهرستان‌های استان، فیروزآباد، کازرون و ممسنی بیشترین کلونی و تولید عسل را دارند.
امسال هم با فعالیت حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار کلونی زنبور در این استان اقدامات قابل‌توجهی در صنعت زنبورداری شکل گرفت.
همچنین سرشماری زنبورستان‌ها در ۳۷شهرستان فارس و ۵۸۷ پهنه تولیدی با مشارکت بیش از ۵۴۰ نفر از کارشناسان ستادی، شهرستانی و مدیران پهنه عملیاتی شد.
در واقع صنعت زنبورداری یکی از بخش‌های تولیدی مهم کشاورزی قلمداد می‌شود که با سرمایه‌ای نسبتا کم قادر به ایجاد اشتغال زیاد است، لذا مدیریت دانش در این صنعت توسط زنبورداران به همراه اجرای دقیق زنجیره ارزش می‌تواند نقش موثری در شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت بازی کند.
بر همین اساس یکی از مهمترین رویکردهایی که در حال حاضر بیش از گذشته مورد توجه فعالان در این عرصه قرار گرفته است افزایش دانش در این عرصه با برگزاری دوره‌های آموزشی است.
برای تحقق این امر، اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران فارس اخیراً اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کرده است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران فارس در این باره گفت: طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های آموزشی بر اساس نیاز زنبورداران، بدنبال افزایش نفوذ دانش در صنعت زنبورداری استان هستیم.
سید محمدرضوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: استان فارس با سهم ۱۱ درصدی در تولید عسل کشور ،رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده و یک میلیون و ۲۳۰ هزار کلونی زنبور در این استان فعال است.
وی ادامه داد: اتحادیه تعاونی زنبورداران استان فارس دارای ۷هزار و ۵۰۰ نفر عضو است که برای این اعضاء با صدور پروانه کسب به منظور هویت‌بخشی به شغل زنبورداری تلاش شده است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران فارس در خصوص مهمترین مشکلات پیش روی زنبورداران استان فارس گفت: بیمه و مالیات مشکلات اساسی بشمار می روند که با رایزنی‌های متعدد بدنبال رفع دغدغه تولیدکنندگان عسل استان فارس هستیم.
صنعت زنبور کشور با ۱۱ هزار و ۵۳۴ کُلنی، ۱۵۰هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته؛ لذا افزایش دانش در این عرصه به حل مشکلات و رسیدگی به مطالبات زنبورداران فارس کمک شایانی به توسعه فضای کسب‌وکار در این عرصه می‌کند و ضروری است که تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر