بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۵۲۷
مشهد- ایرنا- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور گفت: ۳۸۵ هزار پرونده شامل ۱۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۸۴۹ برگ در مخزن این مرکز از زمان راه‌اندازی تاکنون جمع‌آوری شده است.
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی محمودی مهماندوست روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۹ اردیبهشت ماه سالروز تولد «شیخ کلینی» و روز اسناد ملی و میراث مکتوب افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سال 1388 در مشهد راه اندازی شد و تاکنون یک سوم از پرونده‌های موجود در مخزن این مرکز فهرست‌نویسی شده است.

وی بیان کرد: گردآوری اسناد، نگهداری و حفاظت اسناد، ساماندهی اسناد شامل فهرست نویسی، چکیده نویسی، نمایه‌نویسی و یادداشت کلید واژه‌ها و دیجیتالی شدن آن‌ها و نیز ارایه و اشاعه خدمات از طریق برگزاری نمایشگاههای عمومی و در تالارهای مجازی از جمله وظایف سازمان اسناد ملی است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور ادامه داد: در دوران همه گیری بیماری کرونا، در سایت https://www.nlai.ir نمایشگاه های موضوعی قابل دسترس عموم مردم، دانشجویان و دانش‌پژوهان قرار گرفت و ۳۶ هزار کتاب خطی، هفت هزار کتاب چاپ سنگی و ۲۴ هزار جلد کتاب کودک و نوجوان در این سایت در دسترس عموم قرار گرفته است.

راه‌اندازی سالن دیجیتال

وی گفت: همچنین در این راستا در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سالن دیجیتال راه‌اندازی شده است تا یکسری از اسناد در دسترس عموم قرار گیرد، در این سالن دیجیتال نزدیک به ۴۰ هزار برگ سند و ۴۰۰ هزار پایان‌نامه در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار دارد.

محمودی افزود: در کتابخانه ملی حداقل ۲ جلد کتاب از هر کتابی که ناشران منتشر می‌کنند و مجلات و روزنامه‌هایی که در استان های خراسان منتشر می شوند، برای استفاده آیندگان در مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور ثبت می‌شود.

به گفته وی، همچنین در این مرکز، جمع‌آوری تاریخ شفاهی برای در اختیار قرار گرفتن آیندگان و آشنایی و شناخت آنان با گذشته در حال انجام است، چرا کهنسالان پیامبران امت هستند و آنچه سینه به سینه رسیده، تجربیات بسیار مهمی است.

وی بیان کرد: در این راستا مصاحبه با نخستین فرمانداران، شهرداران، مدیران بعضی از دستگاه‌ها، قدیمی‌ترین رستوران‌های مشهد و سایر موارد موجود است که میراث و هویت ما به شمار می‌روند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در بخشی از سخنانش با اشاره به زادروز علامه کلینی ادامه داد: در تقویم ایران روز ۱۹ اردیبهشت ماه به مناسبت زادروز ولادت علامه کلینی روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری شده است که شعار امسال هفته اسناد ملی «اسناد ملی، حافظه ماندگار ملت است» انتخاب شده است.

وی گفت: علامه کلینی در زمان غیبت صغری امام زمان (عج) و در طول زندگی ۲۰ ساله خود ۱۶۶ هزار حدیث از ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام حسن عسگری(ع) را در کتابی با نام «اصول کافی» گردآوری و تدوین کرد که این کتاب جزو کتب چهارگانه شیعی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از مجموعه اسناد و مدارک قدیمی خراسان در شرق کشور از جمله عقدنامه، مبایعه‌نامه، تمبر، پرونده انتخابات ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴، سفته، چک، کوپن ارزاق عمومی و غیره رونمایی شد.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور که در مشهد مستقر است سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و مسوولیت نگهداری از اسناد دستگاههای دولتی و شبه دولتی استانهای سه گانه خراسان را برعهده دارد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر