بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۴۲۳
لزوم بازگشت به خویشتن؛
«روپرت مرداک» مؤسس یهودی شبکه‌های معروف مستهجن، در مقاله‌ای نوشته بود «برای نابودی ایران باید روی کلمه مقدسی به نام «خانواده» هزینه کرد. در ایران مادر خانواده همه چیز را مدیریت می‌کند. اگر مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد».
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵


نویسنده:دکتر مهدی شیرمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه
(مرا بکشید اما چادرم را برندارید)، شهیدطیبه واعظی دهنوی، زمانی که ساواک او را دستگیر کرد و به دست‌هایش دستبند‌زده بود، این جمله ماندگار را اعلام کرد سرانجام در 3 خرداد 1356 زیر شکنجه ساواک در زندان اوين تهران، این قهرمان انقلابی و مدافع حریم حجاب و همسر گرامی‌اش به شهادت رسیدند.به خاطر رشادتهای همین قهرمانان است که «روپرت مرداک» مؤسس یهودی شبکه‌های معروف مستهجن، در مقاله‌ای نوشته بود «برای نابودی ایران باید روی کلمه مقدسی به نام «خانواده» هزینه کرد. در ایران مادر خانواده همه چیز را مدیریت می‌کند. اگر مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد».در همین راستا ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعالند، امکان دریافت حدود ۱۸ هزار شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند و از این تعداد حدود ۲ هزار شبکه را با دیش‌های معمولی می‌توان با کیفیت بالا دریافت کنند. در بین این شبکه‌ها:۳۸۰ کانال به صورت شبانه روزی در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ‌های درخواستی و کنسرت هستند. حدود هزار و ۲۰۰ شبکه در خلال برنامه‌های خود، کلیپ‌ها و شوهای موزیکال پخش می‌کنند. حدود ۸۰ شبکه به نمایش مد و لباس اختصاص دارند.وهمچنین هزاران شبکه در فضای مجازی مشغول تبلیغات علیه ایران هستند.در این خصوص چندسال پیش مدیر عامل شبکه فارسی زبان فارسی وان ( farsi1 ) مهمان برنامه صدای آمریکا ( VOA ) بود. وقتی مجری برنامه از او پرسید: برنامه آینده شما چیست؟ او گفت تا سال ۲۰۲3 کاری می کنیم که مردهای ایرانی خودشان زن هایشان را برای نمایش دادن از خانه بیرون بفرستند.مجری برنامه گفت: مگر می شود مردهای ایرانی با آن همه غیرت این کار را بکنند؟در جواب این سوال مهمان برنامه گفت: وقتی در آب صد درجه یک قورباغه را بیندازی یک دفعه بیرون می پرد، چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی، برایش خیلی خوب است و وقتی آرام آرام آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می خواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد. ما کاری می کنیم که زن های ایرانی آرام آرام تا جایی پیش بروند که دیگر خودشان بدانند که راهی برای برگشت ندارند. آمریکا طی این سال‌ها، با جعل و تحریف واقعیت و دروغ‌پردازی‎‎های هالیوودی، فیلم‎هایی به‎منظور ایران هراسی و اسلام هراسی ساخته است تا افکار جهانیان ناآگاه را هدف قرار دهد. هالیوود در کنار «اسلام هراسی»، از روز‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد «ایران هراسی» را در دستور کار خود قرار داد و تلاش‌های فراوانی برای ارائه تصویری غیرواقعی از این حادثه تاریخی و دستاورد‌های آن صرف کرده است. ؛ از این رو مقابله با بسط و پیچش جهانی ندای انقلاب در دو پروژه در دستور کار قرار گرفت: «مهار» و «ایران هراسی».تاکنون در این راستا برخی فیلم هااز قبیل زیر با صرف هزینه های کلان ساخته شده است: پلیس آهنی ۱۳۰ میلیون دلار ، گلاب۱۰ میلیون دلار ، تومیریس ۱۰ میلیون دلار، اسکندر ۱۵۵ میلیون دلار، آرگو بودجه ۴۴ میلیون دلار، سنگسار ثریا۵ میلیون دلار ،فیلم ۳۰۰ ،۶۵ میلیون دلار، در این بین هالیوود ذیل عنوان پرشکوه «کارخانه رویاسازی»، به پشتوانه کمپانی‌های ثروتمند و بزرگ فیلمسازی از قبیل: کمپانی معتبر مترو گلدوین مایر، کمپانی مشهور دریم ورکز، كمپاني صهيونيستي «برادران وارنر»، مرکز یهودی- آمریکایی «سیمون ویزنتال» و جشنواره های کن، اسکار،گلدن گلوب، سزار فرانسه، زنان لندن، لوکارنو،سائوپائولو، ونکوور، ونیز، هیات ملی بازبینی فیلم آمریکا، برلین و سنت لوییز به بازوی قدرتمند جنگ نرم آمریکا با هدف تبیین رویکرد‌های منفی ضد کشور‌های مستقل بدل شده است. در راستای تئوریزه کردن این اقدامات هانتینگتون جنگ تمدن‌ها را مطرح کرد و گفت امریکا نمی‌تواند در جهان قدرت برتر باشد، مگر اینکه فرهنگ خود را به کشورهای جهان گسترش بدهد. هالیوود در سیاست‌های آمریکا اینقدر کاربرد دارد که سازمانی همچون پنتاگون که یک سازمانی نظامی است از این صنعت در جهت اهداف خود استفاده می‌کند.آمریکا و نظام سلطه، همچنان مذبوحانه به این تلاش‎های سینمایی ادامه می‎دهد و با دروغ‎های شاخداری که با بهره‎گیری از بهترین امکانات هالیوودی و بعضا با حضور برخی ستاره‎‎های پرزرق و برق و گاهی بازیگران به بیراهه رفته ایرانی ساخته می‎شود، سعی می‎کند به نظام و انقلاب ضربه بزند. این صنعت نه‌تنها مروج خشونت و بی‌بندوباری است بلکه با ساخت فیلم‌هایی علیه ایران سعی کرده ذهنیت مردم جهان را نسبت به ایران تغییر دهد و فرهنگ و سیاست ایران را با پخش فیلم‌های ضد ایرانی به سخره کشیده و یا ایران هراسی را در قالب نمایش به جهانیان نشان داده است. یا اینکه با ساخت فیلم‌های ایرانی بی‌بندوباری، خشونت، هم‌جنس‌گرایی و… را ترویج می‌دهد، چیزی که عملاً در جامعه ایران پذیرفته نیست، آن را مشروع نشان می‌دهد و یا ذهنیت مخاطب را به پذیرش آن در جامعه ایرانی دعوت می‌کند. کمال تبریزی کارگردان سینما می‌گوید: جشنواره‌های سینمایی رده الف دنیا تصمیم گرفته‌اند هیچ فیلمی را از سینمای ایران، حتی اگر بهترین و خوش ساخت‌ترین اثر باشد یا حتی کسی مثل اصغر فرهادی آن را ساخته باشد، با حضور زنان باحجاب (بدون حضور زنان بی حجاب) در فیلم قبول نکنند.
به واقع وقوع انقلاب اسلامی در ایران زمینه‌ساز پیدایش بیداری عمومی در سرتاسر جهان اسلام و آگاهی ملّت‌های مسلمان از ذخایر عظیم قدرت معنوی و فرهنگی خودشان گردیده و امکان تغییر کلّی فضای ژئواستراتژیک و ترتیبات قدرت در سطح بین‌المللی را در اختیار گذارده است. موقعیت محوری جهان اسلام در قلب اوراسیا و نیز مالکیت آن‌ها بر بخش مهمّی از منابع حیاتی و استراتژیک قدرت یعنی «انرژی» باعث شده است قدرت‌ها و بازیگران اصلی نظام بین‌الملل دچار نگرانی و تشویش جدّی شوند.در دنیای امروز رسانه می‌تواند برای جوانان و نوجوانان الگوسازی کند، با تهیه چند فیلم کوتاه و بلند در موضوعی خاص می‌توان آن موضوع را در بین مردم خوب یا بد جلوه داد، لذا مسئولین رسانه باید با دلسوزی بیشتر نسبت به امر حجاب، تلاش کنند با ساختن فیلم‌های مناسب به ترویج این امر و الگوسازی مناسب برای جوانان اقدام کنند. «حجاب» از ارزنده‌ترین نمود‌های فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در دیدار با مدیران صدا و سیما می‌فرمایند: «زن سرشار از ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.» لذا سیمای زن مسلمان و انقلابی باید با تکیه بر حجاب، نجابت و عفت نقش اصلی و اساسی او در خانواده و جامعه، تأثیر زن در رشد مرد و جامعه و نیز نقش پر اهمیت او در واقعیت‌های گذشته نظیر جنگ تحمیلی در صدا و سیما نشان داده شود. درهمین رابطه شهيد محسن بهارلودر وصیت نامه اش می نویسد: خواهران بدانند كه مهمترين مسئله كنوني آنها حفظ حجاب است كه استكبار جهاني مي تواند از آن راه نفوذ كند و جامعه را به فساد بكشاند و با فساد جامعه آن را استعمار كند و كوچكترين تصور در اين امر بسيار بزرگ است و حفظ آن مشت محكمي است بر دهان آنهايي كه چشم ديدن اسلام را ندارند و بي بند وباري كه در پي به فساد كشانيدن جامعه اسلامي ماست.
فلذا تلویزیون، موسیقی و فیلم به عنوان عوامل آشکارکننده فرهنگی می‌توانند پیام‌های مهمی را در مورد خصوصیات فردی، کالاهای مورد علاقه و سایر ارزش‌های یک ملت منتقل کنند.دیپلماسی فرهنگی همواره می‌تواند از تمام جوانب فرهنگ یک ملت بهره‌برداری نموده و بستر تبادل را برپا کند. کیم گو یکی از رهبران جنبش استقلال طلبی کره که بعدها به ریاست جمهوری کره رسید در یکی از سخنرانی هایش درباره فرهنگ کره میگوید: میخواهم کشورمان زیباترین کشور دنیا باشد. از سال۱۳۸۲ تا امروزبیش از سی و پنج سریال کره‌ای از تلویزیون پخش شده است. دولت کره بودجه هنگفت حدود سالانه ۵۰۰ میلیون دلار روی موسیقی کره‌ای، مد و لباس، کتاب‌های کمیک و فیلم ، سریال وانیمیشن تمرکز داشته و تولید محتوا کرده است.
فلذا پیشنهاد می شود برای بهبود اثر بخش فیلم ها و سریال ها در حوزه حجاب رسانه ملی صداوسیما با بودجه اعتبار معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان در سالجاری اقدامات اصلاحی به شرح ذیل انجام بدهند:
1-    امروز در شرایطی قرار داریم که متولدین دهه‌های هشتاد و نود در حال شکل دادنِ هویت خود هستند و ما حتی از ابرکاراکترهای واقعیِ تاریخ خودمان نتوانسته‌ایم شخصیتهایی مانند:رستم،کریمخان،ابومسلم خراسانی،کوروش و غیره الگو و قهرمانی فیلم بسازیم که در منظومه شخصیتی و هویتی این نوجوانان راه پیدا کند، بنابراین ساخت فیلم و سریال ها در این خصوص ضرورت دارد.
2-    پوشش زنان در بین حکومت های ایلام،ماد، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان وغیره وجود داشته ولی ما نتوانسته ایم آنها را در قالب فیلم و سریال جذاب به تصویر بکشیم و زنده کنیم،فلذا ضرورت تبلیغ وجود حجاب در دل تاریخ ایران امری ضروری می باشد.
3-   استفاده مناسب از لباس‌های اسلامی - ملی (حجاب و حجاب برتر) در فیلم‌های سینمایی و استفاده نکردن از این پوشش توسط شخصیت‌های منفی و منفور در فیلم‌ها صورت گیرد.
4-   به تصویر کشیدن ابعاد شخصیت‌های الهی اسلام، چون حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌های مذهبی و ملی و تأثیر آن در فرهنگ سازی و گسترش ارزش‌های اسلامی به صورت جذاب پر محتوادر فیلم ها و سریال ها صورت پذیرد.
5-   به تصویر کشیدن زنان تحصیلکرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصیت‌های عامه و کم‌سواد صورت گیرد.
6-   مردم در یک سریال دختری محجبه و با رفتارهایی عفیفانه می‌بینند اما وقتی آنها را در محیط اجتماع با ظاهری نه چندان مناسب و رفتارهای غیرقابل قبول مشاهده می‌کنند، دچار نوعی تعارض و دوگانگی در انتخاب الگو می‌شوند. البته وضعیت ظاهری بسیاری از بازیگران زن بسیار زننده است بنابراین می بایست اتخاذ سیاست‌های انضباطی در خصوص بازیگران زن درصدا و سیما صورت پذیرد و جلوگیری به عمل آورند از تجلیل و تبلیغ چهره‌هایی که در مناظر اجتماعی و عمومی با ظاهر و پوشش بد حضور پیدا می‌کنند.
7-   تجلیل از هنرمندان و فرهنگسازان متعهد که در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر هستند.
8-  تأکید بر اقدامات فرهنگی - تبلیغی به ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌های رسانه‌ای و نیروی انسانی مبلغ با هدف فرهنگ سازی مثبت در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در رسانه ملی صورت پذیرد.
9-   تشویق دختران به حجاب به جای تمرکز بر اجبار برای حفظ حجاب در صداوسیما، می تواند این فریضه را به شکلی طبیعی در آنها نهادینه کند. بهتر است با داشتن یک برنامه بلندمدت و حمایت از تهیه کنندگان ،کارگردان هاو نویسندگان فرهنگی، رسانه ملی از تولید کنندگان آثار ایرانی حمایت کنند.
در آخراینکه نهادهای فرهنگی و صدا و سیما باید تلاش کنند تا همه زنان جامعه را به سمت انتخاب حجاب برتر سوق دهند.

برچسب ها:

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر