بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۱۰
کارگاه تخصصی «کارآفرینی سازمانی، موتور پیشران خلق ارزش پایدار در جهاددانشگاهی» امروز، ۲۷ فروردین‌ماه در حاشیه برگزاری سومین نکوداشت روز ملی منابع انسانی برگزار شد.
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرنگار بازارکار ، کارگاه تخصصی «کارآفرینی سازمانی، موتور پیشران خلق ارزش پایدار در جهاددانشگاهی» امروز، ۲۷ فروردین‌ماه با حضور سالار ارزیده، استاد دانشگاه، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناس حوزه کارآفرینی در حاشیه برگزاری سومین نکوداشت روز ملی منابع انسانی در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

در ابتدای برگزاری این کارگاه تخصصی، ارزیده، کارشناس حوزه کارآفرینی طی سخنانی بیان کرد: با موتور کارآفرینی سازمانی می‌توانیم جریان خلق ارزش در جهاددانشگاهی را با نوآوری، تحول، خلاقیت ایجاد کرد.

وی با اشاره به موضوع چگونگی تغییر در نهاد‌های مختلف افزود: باید بدانیم اگر همه چیز تحت کنترل ما باشد، به اندازه کافی سریع حرکت نخواهیم کرد. این سوال مطرح می‌شود که اثربخش‌ترین کار برای افزایش موفقیت سازمان‌ها چیست؟ ایجاد نگرش مثبت در کارکنان، خارج شدن از حالت دولتی، پول، آموزش، توانمندسازی کارکنان، افزایش حقوق اعضا، نوآوری، حمایت کامل از طرح و نیرو، تیم متخصص پذیرش نیروی انسانی، ایده‌ها و نظرات کارکنان، تعامل بین همکاران، استفاده از فناوری روز، تشویق افراد خلاق و ایجاد محیط مناسب نوآوری از جمله راهکار‌ها برای این امر است.

ارزیده ادامه داد: اولین کاری که دنیای امروز در مسیر کسب و کار بدان نیاز دارد، یادگیری زدایی است. باید بدانیم در نوآوری هیچ یگانه فرمول موفقیتی وجود ندارد. هر محیط و سازمانی اقتضائات خود را دارد و فرمول موفقیت مختص همان محیط است. یادگیری‌زدایی یگانه یادگیری بزرگ دنیای امروز است. کارآفرینان بزرگ دنیا کتاب و مدلی را نخوانده بودند و در کنار دانش ضمنی که داشته‌اند، توانسته‌اند نوآوری خود را ارائه دهند.

وی افزود: مهمترین مانع ما در تحول و نوآوری مفروضات ذهنی ماست. درس خوبی که از استراتژی حاصل می‌شود این است که استراتژی جایی است که پول و منابع یک سازمان هزینه می‌شود. اگر مدیریت ارشد یک سازمان به دنبال نوآوری و تحول نباشد، هیچ اتفاق مهمی در آن سازمان رخ نمی‌دهد.

ارزیده بیان کرد: در مسئله نوآوری نیازمند ذهنیت تفکر طراحی هستیم. مدیریت انجام کار‌های درست است که به آن کارآمدی گفته می‌شود. چنانچه طرح معراج جهاددانشگاهی به صورت عالی هم انجام شود، این مسئله هیچ ربطی به روحیه کار تیمی و تحولی نخواهد داشت. ما امروز نیازمند این هستیم که ذهن خود را همواره نوپا نگاه داریم.

وی اظهار کرد: مهمترین شاخص برای ارزیابی یک دوره این است که تا چه حد به دیگران توصیه می‌کنید که در چنین دوره‌ای شرکت کنند. ویژگی ذهن نوپا این است که خالی از پیش قضاوت است و انتظارات خود از آینده را کاملاً صد درصدی نکرده است. این نوع ذهن پر از کنجکاوی بوده و به سرعت می‌آموزد و یادگیری می‌کند.

ارزیده با بیان اینکه یکی از شاخص‌هایی که می‌توان انسان‌های توانمند را حمایت کرد، اعطای پاداش ویژه برای عملکرد مثبت آنهاست، گفت: اینکه آغاز نوآوری دشوار است به این دلیل است که اصلاً به دنبال آن نرفته و به کار‌های روزمره عادت کرده‌ایم. باید بدانیم انجام کار‌های روتین دستاوردی ندارد و باید به سوی نوآوری حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: امروز بزرگترین علت شکست استارتاپ‌ها ساختن چیزی است که کسی خواهان آن نیست. دومین علت آن نیز استخدام ضعیف و تیم بد است. بیشتر استارتاپ‌ها زمانی می‌فهمند چه باید کنند که دیگر بودجه‌ای ندارند. برای رسیدن به جایی که الان نیستیم، باید کار‌هایی کنیم که در گذشته نکرده‌ایم. یکی از اصول ثابت تفکر خلاق این است که قضاوت‌ها را عقب بندازیم.

ارزیده تصریح کرد: دنیای امروز دنیای پیش‌بینی ناپذیری شده است. اگر نتوانیم جریان نیروی انسانی توانمند را در جهاددانشگاهی حفظ کنیم، روز به روز کوچکتر و کم‌اثرتر خواهد شد. خلاقیت شکل دادن به عناصر متداعی صورت ترکیبات تازه‌ای است که با الزامات ویژه‌ای مطابق است. خلاقیت دارای چند بخش مهم است که اولین بخش آن روان بودن ذهن است.

وی تصریح کرد: انعطاف‌پذیری نیز از دیگر بخش‌هایی است در موضوع خلاقیت بدان نیاز داریم. همچنین، ابتکار و بسط و توسعه ایده نیز از دیگر بخش‌های حوزه خلاقیت است. برای سنجش میزان خلاقیت باید به این چهار مورد بپردازیم. برای افزایش میزان این چهار وجه در حوزه خلاقیت باید ابتدا تمرین کنیم و از ابعاد مختلف به موضوع بنگریم.

ارزیده تصریح کرد: هر ایده‌ای که تازه باشد، ابتکار دارد. اگر این ایده ارزشمند بود، خلاقیت ایجاد شده است. همچنین، چنانچه بتوانیم ایده خلاقانه را به مرحله عمل برسانیم، نوآوری داشته‌ایم که اگر این ایده جدید، اقتصادی شود، به کارآفرینی دست یافته‌ایم. بزرگترین مانع خلاقیت در سازمان‌ها رویه‌های جاری است و برای انجام کار‌های بزرگ باید این رویه‌ها را تغییر داد.

وی تصریح کرد: قاتلان اصلی نوآوری در سازمان‌ها، عدم امکانپذیری نوآوری از لحاظ فنی، عدم حمایت از نوآوری، کندی جریان نوآوری و ... است. باید بدانیم کشف یا خلق حل مسئله به شیوه نوآورانه همان کارآفرینی است. سازمان‌هایی که روحیه تیمی دارند، ارزیابی عملکرد به صورت فردی نیست و افراد و مدیران باید نسبت به عملکرد کل ارزیابی شوند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر