بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۲۰
جلسه هماهنگی و تبیین فعالیت های معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403 با حضور دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر صالحی معاون هماهنگی، حجت الاسلام والمسلمین سید وحید معتمدی معاون فرهنگی هنری و تربیت بدنی، دکتر سمیه قدیری مدیرکل توانمند سازی و مهارت های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ابوالفضل داودی رکن آبادی رئیس مرکز دانشکدگان مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران و کارکنان حوزه ستادی در سالن آمفی تئاتر معاونت علوم تربیتی و مهارتی برگزار شد.
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

به گزارش بازارکار از روابط عمومی معاونت علوم تربیتی و مهارتی، جلسه هماهنگی و تبیین فعالیت های معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403 با حضور دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر صالحی معاون هماهنگی، حجت الاسلام والمسلمین سید وحید معتمدی معاون فرهنگی هنری و تربیت بدنی، دکتر سمیه قدیری مدیرکل توانمند سازی و مهارت های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ابوالفضل داودی رکن آبادی رئیس مرکز دانشکدگان مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران و کارکنان حوزه ستادی در سالن آمفی تئاتر معاونت علوم تربیتی و مهارتی برگزار شد.
در این مراسم دکتر نادی ضمن قدردانی و تبریک ایاد گذشته و عید سعید فطر به کارکنان در خصوص برنامه ها و فعالیت های معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403 تشریح کرد: در 9 دوره تصدی اینجانب کلیه همکاران حوزه معاونت به صورت جهادی برای رسیدن به اهداف پیش رو همراه بوده و جهت رسیدن به قلّه موفقیت دشواری هایی پیش رو را سپری نموده اند از این رو ضمن قدردانی از زحمات همه همکاران امیدواریم در این مسیر این همراهی ادامه یابد.
دکتر نادی با اشاره به جریان تحولی کشور در خصوص چرخه از مهدکودک تا دانشگاه افزود: یکی از بخش های مهم تغییر تحولات در سطح کشور جریان تحولی در مدارس می باشد. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در زمینه جریان تحولی مدارس می باشد.
وی در ادامه افزود: نظام آموزش و پرورش چه در باب حوزه فرهنگی و چه در باب تربیتی و آموزشی دچار وقفه شده است و در این خصوص می توان به توقف پذیرش دانشجو در برخی از رشته های آموزشی در حوزه آموزش عالی در سراسر کشور اشاره نمودکه این زنگ هشداری است برای نظام آموزشی، چراکه جامعه نیازمند آموزش در کلیه رشته ها می باشد و نباید هیچ رشته آموزشی بدون پذیرش دانشجو باقی بماند.
دکتر نادی در ادامه در خصوص بحث مهارت آموزی گفت: جریان آموزشی در کشور ما همواره مبتنی بر جریان نظری بوده است و توجهی به فاز عملی رشته ها و جریانات مهارتی نشده است. به این معنا که فاز عملی رشته ها را از بین برده ایم. کلاس، آزمایشگاه و کارگاه و محیط واقعی کار چرخه ای است که در گذشته به آن نگاه جدی نشده است. چراکه جریان آموزشی به گونه ای تدوین نگردید که دانشجو پس از آموزش در کلاس درس توانایی آن را داشته باشد که بلافاصله در محیط کار حضور یابد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جریان هدایت تحصیلی در کشور در طی سال های اخیر فاجعه آمیز عمل کرده است.  جریان هدایت تحصیلی، هدایت فرهنگی را نیز با خود به همراه دارد به عنوان مثال جریان کرونا و بحث فضاهای مجازی و عدم برنامه ریزی و تسلط بر این فضاها منجر شد تا از لحاظ فرهنگی نیز به جریاناتی فراتر از انتظار برسیم که در خصوص مهار آن باید تدابیری اندیشیده شود.
وی در خصوص جریان هدایت تحصیلی افزود: جریان موثر و هدفمندی در هدایت تحصیلی باعث شد تا فرهنگ اجتماعی کشور  از سمت مشاغل صنفی به سمت مشاغل خاص هدایت شود. به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی 116 هزار دانشجو در رشته علوم تربیتی و 168 هزار نفر در گروه روانشناسی و الباقی در گروه های مدیریت و حسابداری و حقوق قرار گرفته اند و رشته های مورد نیاز کشور در علوم پایه، ادبیات فارسی و ... ورودی در حد 40 دانشجو دارد.این وقفه ایجاد شده در برخی رشته ها به علت نگاه غیر حرفه ای به هدایت تحصیلی در گذشته است.
دکتر نادی در خصوص هدایت تحصیلی 155 هزار دانش آموز  مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بخش عظیمی از دانش آموزان سراسر کشور را در خود جای داده است از این رو در چرخه هدایت تحصیلی این دانش آموزان باید نگاه حرفه ای تدوین گردد.
وی ادامه داد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی 1 میلیون و 300 هزار دانشجو دارد که حدود 50 درصد دانشجویان کشور می باشند که باید در حوزه مهارت و تعلیم و تربیت اسلامی برای آن ها متحول شود.
دکتر نادی افزود: جریان تحولی در خانواده ها از قبل از انعقاد نطفه آغاز و تا پس از مرگ این جریان ادامه دارد و در این مسیر باید معلمین و مشاورین با دقت انتخاب شوند.
وی با اشاره به موضوع مد و پوشاک و لباس در مدارس و دانشگاه ها تصریح کرد: پوشش لباس به عنوان یک عامل اساسی، تاثیر قابل توجهی بر روی یادگیری و پیشرفت دانش آموزان دارد. حضور فعال و مستمر معلم در کلاس درس و تعامل مناسب با دانش آموزان، باعث ایجاد یک محیط آموزشی پویا و مستند می شود که امکان یادگیری بهتر و توسعه مهارتها و دانش فراگیران را دارد.
دکتر نادی در خصوص مزایای پوشش لباس فرم برای دانش آموزان گفت: افزایش اعتمادبه‌نفس و مقایسه نکردن، تمرکز روی آموزش، افزایش تمایل برای حضور در مدرسه، افزایش نظم دانش‌آموزان، توجه به دستورالعمل پوشش، کاهش هزینه‌ها در بلندمدت، افزایش حس همدلی از جمله مزایای داشتن لباس فرم برای دانش آموزان خواهد بود.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص سیاست اندلسی کردن ایران اسلامی گفت: هدایت دانش آموزان در زمینه مُد و لباس از بستر فضای مدرسه می باشد، از این رو باید مُد توسط خود ما ایجاد شود تا دچار پذیرش مُد و فرهنگ اروپایی نباشیم. وقتی فقر مُد مطابق با فرهنگ خود داشته باشیم خوراک غربی ها خواهیم شد. از این رو باید با ایجاد فرهنگ مُد و لباس برای دانش آموزان به تشریح فرق نوع پوشش در محیط های مختلف جامعه برای آنان نیز بپردازیم.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: سیاست های کلیدی ما در حوزه سما در سال جدید بحث هدایت تحصیلی، هدایت فرهنگی و هدایت آموزشی خواهد بود. در خصوص منابع انسانی در سما با برنامه های تدوین شده افرادی را که دارای صلاحیت های لازم حرفه ای بوده و در دوره های تعلیم و تربیت اسلامی شرکت داشته باشند در مدارس سما جذب خواهند شد.
وی در پایان برنامه های مربوط به اقتصاد مدرسه، فرهنگ مدرسه، اقتصاد دانشکده ها، فرهنگ دانشکده ها  و موضوع توانمند سازی را برای مجموعه مهم دانست و افزود: مسائل فرهنگی متمایز از مسائل آموزشی است.
دکتر نادی با اشاره به برنامه های تحولی فعالیت هایی که در سال 1403 انجام می شود گفت: ممکن است برنامه های تحولی جدید مغایر با برنامه های باثبات قدیمی باشد و استدلال های مطرح شده در این نشست گویای آن است که برای نیل به رسیدن به اهداف تعیین شده باید تغییر نگرش اساسی داشته باشیم و هرکدام از کارکنان در بخش کاری مرتبط خود متعهدانه و دلسوزانه این جریانات تحولی را اجرایی نمایند.
 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر