بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۰۸۴۳
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

گلستان به سبب ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی از جمله سکونت اقوام گوناگون، دارای استعداد فراوان برای تولید انواع صنایع دستی به شمار می‌رود که با درک این اهمیت، دولت سیزدهم، کار نیمه تمام و روی زمین مانده پیشینیان را به سرانجام رساند و بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال کشور در آق‌قلا را آماده بهره‌برداری کرد.
به گزارش ایرنا، گلستان به دلیل شرایط خاص اقلیمی ، جغرافیایی و فرهنگی دارای ظرفیت‌های متعددی است و در زمره استان‌های غنی کشور به شمار می‌شود.
وجود نیم میلیون هکتار اراضی زراعی ، صدها معدن ، هم زیستی ده‌ها قومیت ایرانی، مراکز تاریخی و فرهنگی متعدد، بیش از ۱۰۰ کیلومتر ساحل و خلیج گرگان و دریای خزر، واقع شدن بین ۲ قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد، گلستان را به یک استان مرزی استراتژیک در حوزه های فرهنگی و اقتصادی بدل کرده است .
با وجود این توانایی‌ها، سالهاست که اهالی گلستان با داشتن مواهب یاد شده نتوانستند به جایگاه مناسبی در حوزه برخورداری از خدمات و رفاه دست یابند و یکی از بخش هایی که در گلستان می تواند زمینه ساز تحول و رونق اقتصادی شود، مقوله صنایع دستی است.
به سبب وجود اقوام مختلفی مانند فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌، بلوچ و قزاق، صنایع دستی این خطه نسبت به سایر مناطق کشور دارای تنوع و بازار بیشتری است .
صنایع دستی اقوام مختلف گلستان نظیر ، جاجیم، ابریشم بافی رامیان ، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی و ده ها هنر دیگر می تواند زمینه ساز رونق اقتصاد خانوارها و در نتیجه شکوفایی اقتصاد استان شود .
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: این استان دارای صنایع‌دستی متنوعی است که می‌توان با رفع دغدغه هنرمندان این بخش در رونق بخشیدن به تولید و تداوم پایدار این نوع کسب‌وکار اهتمام ورزید.
محمدجواد ساوری افزود: افزون بر ۳۰ هزار هنرمند گلستانی در ۷۰ رشته صنایع دستی تولیدات خود را برای بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.
نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت : صنایع دستی ظرفیت موثری برای تحول آفرینی در بخش اقتصاد خانوارها ایفا می کند.
عبدالجلال ایری اظهار کرد: برای اینکه ثمرات و دستاوردهای بخش صنایع دستی افزایش یابد لازم است صنایع دستی را بر اساس نیاز روز جامعه تولید کنیم .
وی گفت: به عنوان مثال زمانی نمد به عنوان زیرانداز در خانوارها استفاده می شد اما در حال حاضر نمد با کاربری قدیمی مورد استقبال نیست اما در صورتی که کاربری جدیدی برای آن ترسیم کنیم علاوه بر حفظ صنایع دستی می توانیم شکوفای اقتصاد خانوار را محقق کنیم .
ایری ادامه داد: صنایع دستی در زمره فعالیت های همسو با اقتصاد مقاومتی و از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که باید با نیازسنجی و طراحی به‌روز و بر اساس مطالبات زندگی نوین تولید آن را جدی بگیریم .
در این راستا، دولت سیزدهم تکمیل بازارچه صنایع دستی آق‌قلا را مورد توجه جدی قرار داد تا جای ثابتی برای عرضه آثار هنرمندان این استان ایجاد شده و دغدغه عرضه این تولیدات تا حد زیادی برطرف شود.
عملیات ساخت پروژه بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا از سال ۱۳۹۶ آغاز شد اما تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم و در طول چهار سال، مجموع اعتبار تخصیص‌یافته به این پروژه ۳۹ میلیارد ریال بود که موجب شد عملیات اجرایی این پروژه به کندی پیش رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: در ۲ سال اخیر با تاکید دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با اولویت ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و با حمایت‌های استاندار گلستان، اعتبارات تخصیصی به پروژه بازارچه صنایع‌دستی آق‌قلا بیش از پنج برابر چهار سال پیش از آن، افزایش یافت و این طرح را به مرحله بهره‌برداری رساند.
ساوری ادامه داد: در سال مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزون بر ۲۰۷ میلیارد ریال به این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شمال کشور تخصیص یافت.
فرماندار آق‌قلا نیز گفت: در این شهرستان حدود ۲ هزار هنرمند صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فعالیت می‌کنند که یکی از آثار منحصر به‌ فرد شهرستان در حوزه صنایع‌ دستی، زیورآلات سنتی ترکمن است.
فرماندار آق‌قلا از افتتاح بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال کشور در این شهرستان همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان خبر داد و گفت: افتتاح این‌پروژه برای ۷۰ نفر شغل مستقیم و پایدار ایجاد می‌کند.
سلیمان هاشمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: آق‌قلا به دلیل سکونت قوم ترکمن، دارای، همجواری با منطقه آزاد اینچه‌برون دارای ظرفیت فراوانی برای رونق اقتصادی است که راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند به سرعت گرفتن توسعه آن کمک کند.
وی بیان کرد: در جریان سفر هیات دولت به گلستان، بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال شرق کشور در آق‌قلا به‌ بهره‌برداری می‌رسد.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: همانطور که آق‌قلا در جریان نخست سفر رییس جمهور به استان از نظر میزان اختصاص اعتبار سفر در رتبه سوم قرار داشت در دومین سفر کاروان دولت خدمت‌گزار نیز به آق‌قلا توجه ویژه‌ای شود.
بازارچه دائمی صنایع‌ دستی آق‌قلا در عرصه‌ای به مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع و در زیربنایی حدود هزار و ۹۰۰ مترمربع در ۲ طبقه طراحی‌ شده است.
این پروژه شامل ۵۷ غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی، موزه و بخش اداری است که پس از اجرا و بهره‌برداری زمینه اشتغال ۷۰ نفر را فراهم خواهد کرد.
شهرستان آق‌قلا بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۶۸ درصد جمعیت این شهرستان روستایی و ۳۲ درصد آن شهری است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر