بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۰۱۰
امروزه اهمیت شغل و ضرورت داشتن آن در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، انتخاب یک مسیر شغلی درست ممکن است کار سختی به نظر برسد؛ و لازم است مسیری که می‌خواهیم در آن شروع به حرکت کنیم را برای خود تعریف کنیم بعد با کمی تلاش و برنامه‌ریزی و قاطعیت قدم‌به‌قدم برای دستیابی به آن گام برداریم.
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

دندانپزشکی؛ تلفیقی از هنر و خلاقیت

امروزه اهمیت شغل و ضرورت داشتن آن در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، انتخاب یک مسیر شغلی درست ممکن است کار سختی به نظر برسد؛ و لازم است مسیری که می‌خواهیم در آن شروع به حرکت کنیم را برای خود تعریف کنیم بعد با کمی تلاش و برنامه‌ریزی و قاطعیت قدم‌به‌قدم برای دستیابی به آن گام برداریم.

اهمیت انتخاب شغل متناسب با استعداد و علاقه فرد با در نظرگرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه مهمترین تصمیم امروز دانش آموزان برای تعیین رشته تحصیلی و انتخاب مسیر زندگی آنها است. برای انتخاب شغل مناسب، معیارهای متعددی وجود دارد، و می‌توان گفت همه ما در دوره‌ای از زندگی با دغدغه انتخاب شغل مواجه بوده‌ایم که یک صمیمی بسیار پیچیده و بعضاٌ سرنوشت ساز است. اما جالب اینجاست که  هر ساله تب گرایش به رشته های پزشکی و دندانپزشکی در جامعه بالا می‌رود و داوطلبان کنکور درصدد رسیدن به قله های پزشکی هستند.

پوشیدن روپوش سفید پزشکی آرزوی مشترک چند نسل از ایرانیان بوده است رویای قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی در ناخودآگاه بسیاری از ما نقش بسته است و هرساله داوطلبان گروه تجربی در صدر جدول قرار میگیرد.

متاسفانه بیشتر اوقات داوطلبان اطلاعات کامل را بررسی نمی‌کنند و تنها با توجه به مزایا دست به انتخاب می‌زنند؛ اما توصیه ما این است کسانی که واقعا عاشق این حرفه هستند، دنبالش بروند و پی همه چیز را به تنشان بمالند چون برای آنکه وارد بازار کار شوند، سختی‌های بسیاری را باید به جان بخرند.

ورود یک دندانپزشک به بازار کار مثل هر شغل دیگری سختی‌های زیادی دارد. گذشته از مسئله «طرح» بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای گرفتن پروانه مطب امتیاز کسب کنیم. طبق قانون، یک دندانپزشک برای کارکردن نیاز به دو پروانه دارد؛ یکی «پروانه کار» و دیگری «پروانه مطب». اولی مجوزی است که از سمت وزارت بهداشت بعد از فارغ‌التحصیلی به هر دندانپزشک داده می‌شود و دومی مجوزی است که بعد از کسب میزان امتیازات لازم برای هر شهر به فرد داده می‌شود.

طبق درخواست‌ها از سوی دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته دندانپزشکی پای صحبت و گفت‌وگو با دکتر سمرا طاهری نشستیم تا از نحوه کارکرد وشغل و موفقیتشان در این رشته  اطلاعاتی با راهنمایی‌هایی ایشان به دست آورده و با آشنایی کامل از واقعیت‌های رشته دندان پزشکی در هنگام انتخاب رشته، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

"دکتر سمرا طاهری" در گفت‌وگو با بازارکار؛ با بیان این‌که سختی‌های این رشته در تحصیل و شغل بیشتر از مزایای آن است، می‌افزاید:  ورود به شغل و کسب درآمد تا قبل از فارغ التحصیلی غیرمجاز است و دانشجویانی که بدون پروانه نظام پزشکی وارد بازار کار دندانپزشکی شوند ، از طریق وزارت بهداشت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

این دندانپزشک ادامه می‌دهد: دانشجویان رشته دندانپزشکی در ترم های آخر دانشگاه دروس عملی را در کلینیک و مراکز درمانی می گذرانند و در دوره کارآموزی مهارت لازم را در زمینه تشخیص بیماری و نحوه رفتار با بیمار به دست می آورند تا برای ورود به بازار کار دندانپزشکی و اشتغال به کار آماده شوند.

 وی در مقایسه بازارکار رشته دندانپزشکی با سایر رشته‌های دانشگاهی می‌گوید: متاسفانه بسیاری از دانشجویان سال‌ها در یک رشته خاص تحصیل می‌نمایند و بعد از صرف زمان و هزینه بالا، پس از فارغ التحصیلی بیکار می‌مانند و یا اینکه نمی‌توانند در رشته تحصیلی خود به فعالیت و کار بپردازند؛ در مقابل دندانپزشکی جزوی از رشته‌هایی است که به سرعت جذب بازارکار می‌شود.

طاهری با اشاره به مزایا و چالش‌های پیش رو این حرفه، توضیح می‌دهد: امروزه، با تغییر سبک زندگی، افزایش جمعیت و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به بهداشت دهان و دندان، دندانپزشکی به حرفه‌ای پرتقاضا در بازار کار تبدیل شده است. این شغل مزایا و معایب مختلفی دارد و افراد باید پیش از انتخاب دندانپزشکی به عنوان حرفه آینده خود، این ویژگی‌های مثبت و منفی را مورد بررسی قرار بدهند

وی ادامه می‌دهد: مزایا و معایب دندانپزشکی بسیار زیاد هستند اما کمک به دیگران و احساس مفید بودن باعث افزایش رضایت شغلی دندانپزشکان می‌شود. از سویی فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی دندانپزشکان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط، بهترین روش کسب درآمد را انتخاب کنند. علاوه بر امکان کار کردن در مطب شخصی، آن‌ها می‌توانند در کلینیک‌های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند.

طاهری با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی است، می‌گوید: همچنین، دندانپزشکان عمومی آزادی عمل زیادی در انجام خدمات دندانپزشکی دارند. برخی دندانپزشکان عمومی تمام خدمات مختلفی که بیماران به آن‌ها نیاز دارند را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به امکان کار کردن به صورت مستقل، می‌افزاید: دندانپزشکان این آزادی عمل را دارند که به جای کار کردن در کلینیک‌ها، مطب شخصی خود را راه بیندازند و از آن طریق کسب درآمد کنند. این ویژگی برای افرادی که ترجیح می‌دهند برای خودشان کار کنند و رئيسی نداشته باشند، بسیار خوشایند است. دندانپزشکانی که در مطب شخصی کار می‌کنند، می‌توانند ساعات کاری را مطابق سلیقه خود تنظیم کرده و به استخدام افرادی بپردازند که از کار کردن در کنار آن‌ها لذت می‌برند.

این دندانپزشک در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های این حرفه، اظهار می‌کند: دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی طولانی است و افراد پیش از ورود به بازار کار، باید مدت زیادی را صرف درس خواندن کنند. دوره دندانپزشکی عمومی ۶ سال طول می‌کشد و برای گرفتن تخصص نیز باید ۵ سال دیگر درس خواند.

وی با بیان این‌که یکی از معایب رشته دندانپزشکی این است که مانند سایر رشته‌های علوم پزشکی، طرح اجباری دارد، می‌گوید: افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، باید به مدت ۲ سال در طرح دندانپزشکی شرکت کنند و در مناطق محروم به ارائه خدمات دندانپزشکی بپردازند.

به گفته وی؛ دندانپزشکان مسئول سلامت مراجعین خود هستند. تجویز داروهای مسکن، استفاده از مواد بی‌حس یا بیهوش کننده و انجام جراحی‌های دندانپزشکی مسئولیت زیادی برای دندانپزشکان دارد. در صورت بروز هر گونه مشکل در فرآیندهای مربوطه، دندانپزشک باید پاسخگو باشد.

دکتر طاهری بیماران پردردسر، چالش‌ها و ریسک‌های جسمانی از دیگر معایب این حرفه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: دانشجوی رشته دندان‌پزشکی همانند دانشجوی پزشکی باید در طول تحصیل خود مداوم درس بخواند، بیشتر بازه‌های زمانی روز را به مطالعه بپردازد و تلاش کند؛بنابراین سختی و شرایط کار برای دندان‌پزشکان آن‌قدر سخت است که بعد ۲۲ تا ۲۵ سال بازنشست می‌شوند و سختی کار به آن‌ها تعلق می‌گیرد. شاید زود بازنشست شدن برخی مواقع مزیت باشد اما باید درنظر گرفت در همان سال‌ها چه سختی‌هایی بر آن‌ها وارد می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: امروزه متاسفانه بسیاری از دانش آموزان بدون در نظر گرفتن معایب و چالش‌های پیش روی این حرفه، این رشته را انتخاب می‌کنند؛ اما در حقیقت بازارکار یک دندانپزشک همانند سایر شغل ها بستگی به مهارت خود فرد دارد، یک دندانپزشک با سواد علمی و تلاش و کوشش خود می تواند تجربه های بیشتری را کسب کرده و کار بی نقص و با کیفیت برای بیماران انجام بدهد.

 این دندانپزشک، ادامه می‌دهد: همانطور که اشاره کردم، شغل دندانپزشکی شغلی پر درآمد و درعین حال سخت است ولی در کنار همه موارد بیشتر دندانپزشکی با هنر و خلاقیت آمیخته است، یک دندانپزشک ماهر و با تجربه باید تمام علاقه و هنر خود را در مورد بیمار و خواسته هایش به کار گیرد واز هوش و ذکاوت خود در کنار تجربه هایش  استفاده کند،تا بتواند به عنوان دندانپزشک متخصص در جامعه نامیده شود.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر