بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۲۰۷
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ‌ریاست جمهوری با اشاره به جزئیات حمایت این ستاد از تحقیقات حوزه‌ فناوری‌های رو به آینده و نوظهور، گفت: در صورتی که پایان‌نامه‌های ارشد و رساله دکتری در حوزه‌های نوظهور باشد، با ضریب ۲، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دکتر عماد احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سقف حمایت‌های ستاد نانو و میکرو از محقق، گفت: ستاد برای حمایت از توسعه علم و فناوری‌ در سطح دانشگاهی حمایت حداقلی دارد و در لایه‌های بعدی که توسعه فناوری مبتنی بر فناوری‌های نوظهور و رو به آینده و یا اینکه مبتنی بر نیاز صنعتی باشد، ضریب حمایتی ما متفاوت خواهد بود.

وی اولین سطح حمایتی این ستاد از توسعه فناوری را در سطح دانشگاهی دانست و اظهار کرد: تحقیقات دانشگاهی در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری مورد حمایت قرار می‌گیرند، ولی در صورتی که موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌های ارشد در حوزه‌های فناوری‌های نوظهور و رو به آینده باشد، حمایت از آنها با ضریب ۲ (دو برابر میزان حمایت‌های یک پایان نامه معمول) خواهد بود.

احمدوند با بیان اینکه این لایه حمایتی اولین لایه حمایتی ما از تحقیقات و فناوری‌ها است، ادامه داد: در سطح دانشگاهی، همه فعالان این عرصه مشمول حمایت‌های حداقلی ستاد نانو و میکرو می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه نانو و میکرو ادامه داد: در لایه‌های بعدی حمایتی در صورتی که محققان فراتر از موضوع پایان‌نامه فعالیت‌های تحقیقاتی خود را ادامه و در این مسیر تیم تحقیقاتی را تشکیل دهند، حمایت خواهند شد. البته منابع توسعه حمایتی ما در این لایه مشمول همه پروژه‌های نمی‌شود؛ بلکه حمایت‌ها به صورت انتخابی و مبتنی بر اولویت‌های ستاد است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های اولویت‌دار مشمول حمایت‌های ستاد تعیین شده است، در این باره توضیح داد: تعیین حوزه‌های اولویت‌ها مبتنی بر تحلیل پتنت‌ها و بازار است و بر این اساس یکسری حوزه‌های اولویت‌دار انتخاب می شود و تمرکز حمایتی ما بر اساس این حوزه‌های اولویت‌دار خواهد بود.

احمدوند با بیان اینکه این ستاد همچنین از فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: در صورتی که تحقیقات شرکت‌ها در حوزه‌های اولویت‌دار و فناوری‌های نوظهور باشد، مورد حمایت ما قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که با صنایع در حوزه تبادل فناوری و یا نوآوری باز همکاری داشته باشند، مورد حمایت ستاد هستند، ولی منابع مالی ما متمرکز بر حوزه های اولویت‌دار است.

دبیر ستاد توسعه نانو و میکرو تاکید کرد: بر این اساس کف حمایتی ستاد از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری حدود ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان است و در صورتی که این پایان‌نامه وارد برنامه توسعه فناوری شود، تا ۲۵۰ میلیون تومان حمایت دریافت خواهد کرد. اگر این تحقیقات، در حوزه‌های رو به آینده و نوظهور باشد، مشمول حمایت‌های بلاعوض تا یک میلیارد تومان خواهد شد.

احمدوند، سطح بعدی حمایت ستاد نانو را تبدیل ایده به کسب و کار و تولید محصول دانست که جنس حمایت‌ها از آنها از نوع اعطای تسهیلات می‌شود، گفت: منابع حمایتی از این دستاوردها از منابع ستاد نانو و میکرو تامین می‌شود و بخش دیگری از حمایت‌ها به طور مشترک با بنیاد علم ایران است.

وی اظهار کرد: اگر موضوع تحقیقاتی در حوزه‌های اولویت‌دار باشد و بتواند به طور مرحله‌ای توسعه یابد، حمایت‌ها بر اساس آیین‌نامه مشخص است که در ستاد تهیه شده است، ولی برای اعطای حمایت‌ها علاوه بر منابع ستاد، منابع بخش‌های دیگری می‌تواند اضافه شود. به عنوان مثال اگر تحقیقاتی در حوزه نانو و بیو باشد، حمایت‌ها به طور مشترک از سوی ستاد نانو و زیست فناوری تامین می‌شود.

احمدوند تاکید کرد: ما در شرف همکاری با ستاد کوانتوم قرار داریم، چون فصل مشترکی میان این دو ستاد وجود دارد. کوانتوم از جنس فناوری‌های نوظهور است و منابع هر دو ستاد برای حمایت از طرح‌ها اختصاص داده خواهد شد.

وی یادآور شد: در مجموع در مرحله توسعه فناوری تا حدود یک میلیارد تومان آیین‌نامه‌های مشخصی تدوین شده است و فراتر از این میزان حمایت، با همکاری مجموعه‌های مختلف حمایت‌های بلاعوض پیش‌بینی شده است. برای حمایت از شرکت‌های بزرگ از محل اعتبار مالیاتی و تبصره ۱۸ اعتباراتی دیده شده است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر