بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۳۶۴
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در یادداشتی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سالجاری به راه های تحقق آن پرداخت.
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

به گزارش بازارکار، سیاوش آقاجانی با بیان اینکه اگرچه تولید غالبا در اذهان به عنوان تولید کالا شناخته می شود اما در مفهوم عام تر تولید فرایند تولید ارزش است که محصولش می تواند کالا و یا خدمات و یا حتی دانش و اساسا هرگونه ایجاد ارزش افزوده برای کشور است

وی افزود: تولید برای ملتی که مهمترین هدفش از انقلاب، عزت و استقلال بوده است آن هم در برابر دشمنانی که اساسا دشمنی شان بابت همین شعار بوده است و در دشمنی حتی از تحریم غذا و داروی این مردم هم ابا نداشته اند طبعا باید هم یک راهبرد اصلی باشد خصوصا آنجایی که نیازهای حیاتی کشور را تامین می نماید و از همین رو رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی نیز همین تولید خصوصا تولید نیازهای راهبردی کشور به شمار می آید.

ریشه کنی فقر و ایجاد اشتغال از دستاوردهای جهش تولید

آقاجانی خاطرنشان کرد: تولید اما موجب رونق اقتصادی و تولید ثروت هم می شود که از این حیث می تواند برای حل مشکلات اقتصادی خرد و کلان کشور و مردم کارگشا باشد. یعنی می تواند در ریشه کنی فقر، ایجاد اشتغال، تمهید ازدواج، تسهیل فرزندآوری، تامین مسکن و... موثر باشد و کمک به حل این مشکلات، به کاهش معضلات اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، بزه کاری و حتی ایجاد بستر بهتر برای کار فرهنگی نیز کمک نماید.

وی افزود:تولید اما از آن حیث که روی کاهش اثر رشد نقدینگی هم موثر است می تواند بر مهار تورم نیز کمک نماید و البته کاهش تورم نیز به عنوان یک عامل ثبات اقتصادی می تواند به امنیت سرمایه گذاری و تولید اثر متقابل بگذارد البته می توان تورم را از طریق تحمیل رکود نیز مهار کرد که البته سازنده نیست در حالی که تولید هم زمان با ایجاد رونق اقتصادی و کاهش تورم اثر مستقیم دارد.

جهش تولید باطل السحر مشکلات ناشی از ضعف های درونی و دشمنی های بیرونی

وی با بیان اینکه "جهش تولید" می تواند باطل السحر مشکلات ناشی از ضعف های درونی و دشمنی های بیرونی باشد،ادامه داد: اگر چه یک دلیل مهم تکرار عنوان "تولید" در شعارهای سال همین اهمیت و کارگشایی آن است اما یک دلیل دیگر نیز برای آن می توان برشمرد که همانا عدم تحقق شایسته آن است که اگر شایسته بود همانطور که بیان شد بسیاری از مشکلات کشور تاکنون حل شده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگیلان گفت: اما یکی از دلایلی که "جهش تولید" تاکنون محقق نشده این بوده که مشارکت مردم در این اصل همراه نشده است و اساسا مگر می توان ظرفیت واقعی کشور را بدون استفاده از مهمترین ظرفیت آن که همان مردم هستند آزاد کرد؟ و از این رو آمدن مردم به کارزار تولید باید از همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد که در ادامه به این موضوع خواهم پرداخت:

هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است

وی افزود: طبعا برای به میدان آوردن بیشینه مردم باید ورود مردم را تسهیل کرد که البته در این خصوص کارهای خوبی به ویژه در دولت سیزدهم درباره تسهیل صدور مجوزها انجام شده که یکی از عوامل توفیق دولت در امر اشتغال قطعا همین تسهیل گری بوده است لیکن هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

آقاجانی تصریح کرد: از دیگر عوامل موثر در ورود مردم به میدان تولید، ایجاد جذابیت برای تولید است، یعنی مردم ببینند تولیدکردن سودآور و ریسک تولید قابل تحمل است در حالی که بسیاری از مردم اساسا چنین احساسی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مولفه هایی که در میزان مشارکت مردم در امر تولید می تواند اثرگذار باشد حذف یا کاهش جذابیت عرصه های غیرمولد و خصوصا مخرب است. مثلا تا وقتی که منفعت و ریسک حوزه های دلالی بالا باشد می تواند جذابیت بیشتری برای مشارکت داشته باشد، برای کاهش این جذابیت باید برنامه داشت، مثلا با تعریف مالیات و خصوصا مهار تورم که از عوامل موثر در جذابیت حوزه های دلالی است از جذابیت برخی از این حوزه ها کاست لیکن حوزه های دیگری خصوصا در حوزه تجارت دیجیتال وجود دارد که به عنوان پدیده های جدید دارای پیچیدگی های بیشتری هستند.

ایجاد ظرفیت برای مشارکت سرمایه های خرد مردم در امر تولید

آقاجانی ادامه داد: یکی از ضروریات تحقق شعار سال ایجاد ظرفیت برای مشارکت سرمایه های خرد مردم در امر تولید است چرا که همه مردم امکان راه اندازی یک بنگاه تولیدی و یا سرمایه گذاری کلان در این خصوص را ندارند ولی تمایل دارند در جهت حفظ ارزش سرمایه خود و کسب درآمد و مشارکت در امر توسعه کشور در امر تولید سرمایه گذاری نمایند لیکن راه روشنی برای چنین مشارکتی سراغ ندارند که برای این موضوع می توان برخی راهکارها را در دستور کار قرار داد:

الف- استفاده از ساختار تعاونی برای همگرایی سرمایه ها و ظرفیت های کوچک درجهت انجام طرح های خرد و متوسط تولیدی

ب- تقویت بسترهای لازم برای کسب و کارهای خرد یعنی در کنار تسهیل صدور مجوز و پرداخت تسهیلات، موضوع ایجاد بازارها یا نمایشگاه های دائمی یا دوره های مجازی برای این کسب و کارها همچنین کمک به تشکل بخشی به این کسب و کارها به صورت توامان تامین گردد.

ج- آموزش و ایجاد روشهای جلب مشارکت مردم برای تولیدکنندگان فعلی در جهت توسعه بنگاه های تولیدی موجود یا برای ایجاد بنگاه های تولیدی جدید

د- ایجاد حساب های مختص مشارکت در امر تولید در بانک ها و موسسات مالی به نحوی که مدیریت بانک به لحاظ قانونی نتواند سرمایه هایی که در این حساب ها سپرده گذاری شده اند در هر حوزه ای که خودشان صلاح می دانند سرمایه گذاری نمایند.

و- هدایت نسل جوان و فعال کشور از مسیر مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی با هدف جذب سریعتر و سهل تر به بازار کار

ی- سرمایه گذاری جدی در خصوص فرهنگ کار برای دعوت از افرادی که ظرفیت کار در حوزه تولید را دارند ولی یا اساسا تمایلی به کار ندارند یا اینکه صرفا درپی مشاغل دفتری یا اداری یا دولتی اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان گفت: آن دسته از مردمی که هم اکنون در قالب کارآفرین یا کارگر مشغول مجاهدت در سنگر تولید هستند چگونه می توانند به تحقق شعار سال کمک بیشتری نمایند:

توجه به حقوق مصرف کنندگان از جانب دست اندرکاران تولید

وی افزود: یکی از مهمترین کمک ها به تولید از جانب خود دست اندرکاران تولید می تواند محقق شود توجه به حقوق مصرف کنندگان است، نمی توان با قیمت بالا و کیفیت پایین مردم را به مصرف "تولید ملی" فراخواند مگر زیر سایه انحصار که البته آن هم آفات عدیده ای دارد که برخی ابعادش را در برخی صنایع شاهد هستیم.

آقاجانی ادامه داد:  اگر چه خود تولیدکنندگان به عنوان کسانی که در تامین مواد اولیه یا بکارگیری تکنولوژی های مناسب یا طراحی فرایندهای کارآمد یا استخدام نیروهای توانمند سهم بیشتری در بهبود کیفی و قیمتی تولید دارند اما نیروی انسانی نیز در این موضوع بسیار موثر است،  کیفیت محصول در کارگاهی که مهندسان و کارگران آن با جان و دل و با وجدان کاری و از روی باور و تعصب مشغول تولید هستند بسیار متفاوت است با کیفیت محصولی که عوامل انسانی دخیل در آن نگاه حداقلی به شغل خود دارند و البته تولید خوب و باکیفیت نه تنها به رونق کارخانه و جامعه کمک می کند بلکه نهایتا به امنیت شغلی، بهبود معیشت و اغنا و رضایت شغلی خود کارگران نیز کمک خواهد کرد و کیفیت مدیریت نیز البته در آزاد شدن ظرفیت بالای نیروی انسانی می تواند بسیار موثر باشد.

حمایت از تولید ملی یعنی حمایت از عزت و استقلال ملی

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تصریح کرد: البته یکی از نقش هایی که به عنوان مشارکت مردم در امر تولید می تواند معرفی و ترویج شود توجه به استفاده از "تولید ملی" است. حمایت از تولید ملی یعنی حمایت از عزت و استقلال ملی ، یعنی حمایت از اشتغال و ازدواج و معیشت و مسکن دار شدن هم وطنان ، یعنی کمک به پیشرفت کشور. البته هر وقت حرف از حمایت از تولید ملی می آید شبهاتی مطرح می شود مثل این که فلان محصول مونتاژ است و ملی نیست که البته قطعا هر قدر سهم اقتصاد ملی از تولید یک محصول بیشتر باشد حمایت از آن بهتر است اما اگر مثلا یک محصول الکترونیکی از قطعات تولیدی سایر کشورها تشکیل شده بود دیگر استفاده از آن کمک به تولید ملی نیست؟ قطعا پاسخ منفی است چرا که همان محصول به اندازه تولید برخی قطعات و یا حتی سرهم بندی آن ها می تواند به ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد و اشتغال کمک کند کما این که اساسا عمق بخشی به تولیدات داخلی یک شبه حاصل نمی شود و این تعمیق گام به گام و تدریجی است و از این حیث باید فرصت لازم برای این پیشرفت را از طریق حمایت از این محصولات در نظر گرفت.

 

 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر