بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۵۹
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲

کوهسرخ دارای مرغوب‌ترین صمغ شیرین آنغوزه مورد توجه صادرکنندگان است.

حمیدرضا مداح در حاشیه بازدید از خزانه تولید نشاء آنغوزه در اراضی تکاب روستای داغی به ایسنا گفت: کوهسرخ مهد آنغوزه در خراسان رضوی و کشور است.

وی با بیان اینکه شهرستان کوهسرخ مهمترین رویشگاه گیاه دارویی آنغوزه در سطح استان خراسان رضوی و کشور است‌، اظهار کرد: این بازدید با هدف بررسی سطح سبز گیاه آنغوزه و پایش علف هرز در خزانه انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ خاطرنشان کرد: آنغوزه تولیدی شهرستان کوهسرخ با توجه به مزه و طعم در سطح استان و کشور گیاه انحصاری این منطقه محسوب می‌شود که کم‌نظیر است.

مداح با بیان اینکه آنغوزه چون علاوه بر مصارف دارویی در صنعت عطرسازی نیز مصرف بالایی دارد به همین دلیل صادرات این گیاه بسیار سود ده است، گفت: مرغوب‌ترین صمغ شیرین آنغوزه که مورد توجه صادرکنندگان می‌باشد صمغ آنغوزه کوهسرخ است، لذا در سال جاری به تولید نشاء آنغوزه برای استفاده در سایر مناطق هم ارتفاع با اقلیم مشابه در اصلی‌ترین رویشگاه‌های آن پرداختیم.

وی در ادامه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان کوهسرخ را ۱۵ هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: آنغوزه مهمترین گیاه دارویی کوهسرخ و به صورت مرتعی است. در حال حاضر زعفران، انغوزه، ریواس، انگبین، باریجه، آویشن، ترنجبین، اسپند از مهمترین گیاهان دارویی در کوهسرخ است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ ادامه داد: اگر چه یکی از مهمترین گیاهان دارویی شهرستان که قابلیت قاچاق را دارد، آنغوزه است اما خوشبختانه با نظارت دقیق منابع طبیعی ضمن جلوگیری از برداشت غیرمجاز از قاچاق فرآورده آن جلوگیری می‌شود.

وی گفت: باوجود اینکه آنغوزه گیاه سودآوری است اما خام فروشی می‌شود. اکنون حداقل ۳۰۰۰ نفر در امر برداشت گیاهان دارویی به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم دخالت دارند که عمده اشتغال در بحث آنغوزه و خارانگبین است.

مداح اذعان کرد: شهرستان کوهسرخ از قطب‌های مهم گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی است، باوجود اینکه آنغوزه کوهسرخ به لحاظ کمی و کیفی رتبه اول استان را دارد و از مهمترین رویشگاه‌های آنغوزه در ایران است ولی هنوز از ظرفیت کامل شهرستان در تولید گیاهان دارویی استفاده نشده است.

وی گفت: رویشگاه‌های آنغوزه کوهسرخ به دلیل برداشت متمادی در سالیان گذشته و نیز کاهش شدید بارندگی در فصل زمستان و بهار سال جاری و افزایش دما خطر انقراض این گونه ارزشمند را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار زمین در شهرستان کوهسرخ زیر کشت گیاهان دارویی است، افزود:  بالغ بر ۱۷۰ گونه گیاهی در این شهرستان تولید می‌شود که بیش از ۴۰ درصد آن گیاهان دارویی است از این رو کوهسرخ به عنوان یکی از قطب‌های مهم گیاهان دارویی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

مساحت شهرستان کوهسرخ حدود ۲۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است که در سطح ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار اراضی ملی و در عرصه‌های منابع طبیعی گیاهان دارویی خودرو وجود دارد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر