بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۲۳
بی‌اعتبار شدن مدارک دانشگاهی در جهان در سال‌های اخیر شدت گرفته است. به طوری که به گفته ایلان ماسک استخدام در تسلا به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد.
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در سراسر جهان در سال‌های اخیر بر صدور مدارک دوره‌های کوتاه مدت متمرکز شده است. به طوری که اغلب دانشگاه‌ها علاوه بر برگزاری دوره‌های اصلی خود و صدور مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت به دانشجویان مدرک ارائه می‌دهند.
بیشتر بخوانید:
ارتباط با صنعت؛ پر ادعا، اما بی‌سازوکار/ وزارت علوم از متخصصین در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند

سازمان‌های فراملی مانند OECD و کمیسیون اروپا اخیرا اقدام به بررسی رواج مدارک دوره‌های کوتاه مدت در سیستم‌های آموز شعالی کشور‌های عضو کرده است.

کارفرمایان هم تمایل زیادی به استخدام افراد دارای مدارک دوره‌های کوتاه مدت دارند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از کارفرمایان استخدام افراد دارای مدراک دوره‌های کوتاه مدت را ترجیح می‌دهند. همچنین ۹۰ درصد از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اخیر موافقند که داشتن مدارک دوره‌های کوتاه مدت در رزومه توجه کارفرمایان را جذب می‌کند.

این مطالعه از سوی کورسرا Coursera به عنوان مرکز برگزارکننده دوره‌های کوتاه مدت مطالعه‌ای در مورد استقبال دانشجویان و کارفرمایان از دوره‌های کوتاه مدت، با حضور ۵ هزار دانشجو، فارغ‌التحصیل و کارفرما از ۱۱ کشور انجام شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های بین‌المللی هم استخدام افراد دارای مدرک دوره‌های کوتاه مدت را در مقایسه با فارغ‌التحصیلان دوره‌های بلند مدت ترجیح می‌دهند. برای مثال ایلان ماسک در یکی از مصاحبه‌های خود تصریح کرد که برای کار در تسلا (تولیدکننده پیشرو خودرو‌های الکترونیکی) نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست.

جوآنا دیلی معاون استعدایابی در IBM در مصاحبه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۵ درصد از نیرو‌های این شرکت در آمریکا مدرک چهار ساله دانشگاهی ندارند. توجه IBM بیشتر بر افرادی متمرکز است که تجربه عملی دارند و نه افرادی که دانشگاه رفته‌اند.

کارشناسان معتقدند ارزش فزاینده‌ای که به مدارک دوره‌های کوتاه مدت داده می‌شود، سیستم‌های آموزش عالی را وادار می‌کند که ماهیت این مدارک و تاثیرات آن‌ها بر اکوسیستم آموزش عالی را بررسی کنند.

گفتنی است، موارد گفته شده شامل همه مدارک دوره‌های کوتاه مدت نمی‌شود. این گزارش در مورد مدارکی است که استاندارد‌های لازم را از سوی نهاد‌های معتبر کسب کرده‌اند و تضمین کیفیت دارند.
۹۵ درصد مدیران در یافتن نیروی مناسب با چالش مواجه‌اند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد مدیران گزارش کرده‌اند که در یافتن کارمندان ماهری که شرایط خاص آن‌ها را برآورده می‌کنند با چالش روبرو هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدارک دوره‌های کوتاه مدت، شکاف مهارتی را با ارتقای مهارت کارمندان و متقاضیان کار برطرف می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که مدارک دوره‌های کوتاه مدت مزایای متعددی نسبت به مدارک سنتی بلندمدت دارند. چرا که مقرون به صرفه‌تر هستند، با بازار کار همسو هستند، مدت زمان کوتاهتری دارند و می‌توانند برای رفع نیاز‌های خاص یادگیرنده طراحی شوند. به همین دلیل، برخی باور دارند که این مدارک تهدیدی برای دانشگاه‌ها هستند. چرا که با توجه به مزایای این مدارک، دانشگاه‌ها توان رقابت با آن‌ها را ندارند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر