بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۸۴
نگاهی به هر آنچه در اولین آئین تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان گذشت؛
شب گذشته اولین آئین تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان جهاددانشگاهی با بخش‌های مختلف برگزار شد و در آن بازنشستگانی که طی دو سال اخیر در این نهاد به کسوت بازنشستگی نائل آمده بودند مورد تقدیر و تکریم قرار گرفتند.
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
 
پیشکسوتان و بازنشستگان جهاددانشگاهی تقدیر شدند/بازنشستگی پایان کار نیست!
 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، عصر دوشنبه 27 فروردین‌ماه، آئین تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان این نهاد برگزار شد.

جهاددانشگاهی همواره مدیون زحمات و تلاش‌های جهادگرانی بوده است که از ابتدای تشکیل این نهاد انقلابی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعتلای آن مایه گذاشتند و این مراسم به پاس تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان این نهاد که طی سال‌های 1401 و 1402 لباس بازنشستگی بر تن کرده بودند، برگزار شد.

اندک اندک جمع مستان از راه‌های دور و نزدیک می رسیدند و پیشکسوتان و بازنشستگانی که روزگاری با یکدیگر در یک اتاق و پشت میزهای اداری جهاددانشگاهی در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کردند، بعد از مدت‌ها با دیدن یکدیگر لبخند بر چهره‌هایشان نقش می‌بست که حالا رنگ سپید گذر سال‌ها از رخسارشان نمایان بود و به احوالپرسی و خوش و بش با یکدیگر مشغول بودند.  

بعد از پذیرایی مختصری از آنان برای حضور در سالن مراسم دعوت شد و این عزیزان که حالا دیگر با دیدن همکاران سابق خود لبخند شوق بر لبانشان بود، دسته دسته وارد سالن ‌شدند.

سپس مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به حاضران، برنامه‌های در نظر گرفته شده را شرح داد.

در ابتدای این مراسم کلیپی توسط معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تهیه شده بود و برای حاضران پخش شد که در آن عکس‌های پرسنلی اعضای بازنشسته این نهاد در ابتدای ورود و پایان فعالیتشان در جهاد به نمایش درآمد و از تغییرات ظاهری بسیار آنها در گذر سال‌ها اقدامات جهادی‌شان حکایت داشت.

در ادامه این برنامه سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: خدا را شاکریم که در این برهه تاریخی از درخت تنومند جهاددانشگاهی توفیق خدمت در معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد را دارم. تلاش داریم گلخانه‌ای که امروز در جهاددانشگاهی به درختی تناور تبدیل شده است را تداوم بخشیم و بارورتر کنیم و کاری را که شروع شده است با شکوه هر چه تمام تر به نسل آینده واگذار کنیم.

آقاسیدی ادامه داد: خدا را شاکریم که رویکرد جهاددانشگاهی در تکریم از پیشکسوتان به پیشنهاد رییس این نهاد آغاز شده و تلاش داریم به خوبی ادامه داشته باشد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با تقدیر از زحمات تمامی پیشکسوتان جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی خانه شما بوده و تلاش می کنیم آن را برای حضور دوباره شما آماده کرده و مفهوم بازنشستگی را منسوخ کنیم.

بعد از آن کلیپ دیگری با عنوان «فرزندان وفادار انقلاب» به نمایش درآمد که گفت‌وگو با برخی از پیشکسوتان این نهاد بود و به ارائه تجربیاتشان از سال‌ها فعالیت خود در جهاددانشگاهی پرداختند و بر اساس ایمان، علم و عمل این نهاد تأکید کردند.

در ادامه مهندس عبدالکریم معلم رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان پشت تریبون قرار گرفت و ضمن قدردانی از حضور پیشکسوتان و بازنشستگانی که از راه‌های دور و نزدیک در این مراسم حضور یافته بودند، گزارشی از عملکرد و اقدامات این کانون از ابتدای تشکیل آن در سال 1393 پرداخت.

رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان گفت: حدود 1000 نفر بازنشسته جهادگر داریم که بیش از 570 نفر این عزیزان عضو کانون هستند. همچنین تا امروز قریب به 400 میلیون تومان کمک نقدی از جهاددانشگاهی دریافت کردیم که در بانک رسالت سپرده گذاری شده و از این طریق تاکنون قریب به 2 میلیارد تومان برای بازنشستگان تسهیلات ارائه کرده‌ایم.  

وی با بیان اینکه در سال 1402، 50 درصد از بیمه تکمیلی بازنشستگان با کمک جهاددانشگاهی تأمین شده است، بیان کرد: امیدواریم توان و ظرفیت بازنشستگان در اجرای طرح‌ها بیشتر بهره گیری شود.

در ادامه این مراسم دکتر محمدرضا پورعابدی مشاور رییس و دبیر هیأت امناء جهاددانشگاهی در رابطه با «استراتژی‌های سازگاری با بازنشستگی» سخنانی را مطرح کرد و گفت: مهمترین منبع هر سازمانی نیروی انسانی آن است و که باید برای برهه‌های مختلف زندگی و از جمله بازنشستگی برنامه ریزی داشت.

وی درباره مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها گفت که سازمان‌ها باید برای افراد بازنشسته‌شان برنامه داشته باشند و بازنشستگی به عنوان یک پدیده سازمانی باید مدیریت شود.

مشاور رییس و دبیر هیأت امناء جهاددانشگاهی از جمله نگرانی‌های بازنشستگان را مشکلات مالی و اقتصادی، نگرانی‌های جسمی، روحی و روانی، شأنی و شخصیتی، دغدغه‌های شغل دوم و نگرش منفی مردم نسبت به بازنشستگان عنوان کرد و گفت: باید آمادگی لازم برای ورود کارکنان به مرحله بازنشستگی توسط سازمان‌ها ایجاد شود. همچنین راهبردهای شخصی مانند کسب آمادگی و توانمندسازی روحی و روانی، برنامه ریزی مالی برای این دوران، معنویت گرایی، ارتقاء مهارت و یادگیری مادم العمر و... از راهبردهای شخصی این دوران است.

دکتر پورعابدی طی سخنانش تأکید کرد که بازنشستگی فوری و اجباری نباید توسط سازمان‌ها اعمال بشود، چراکه سمّ مهلکی برای افراد است و آنها را با مشکلات روحی و روانی، اقتصادی، اجتماعی و... مواجه می‌کند.

وی همچنین پیشنهاد داد که برای افزایش عزتمندی بازنشستگان جهاددانشگاهی از ظرفیت آنها به عنوان مشاور و کارشناس در طرح‌های این نهاد استفاده شود.

مشاور رییس و دبیر هیأت امناء جهاددانشگاهی در پایان سخنانش گفت که ما اینجا هستیم تا بگوییم این برنامه‌ها برای این است تا ارتباط مستمری با بازنشستگان داشته باشیم و بازنشستگی پایان کار نیست.

در این بخش از مراسم، بخش دوم کلیپ تجربه پیشکسوتان و بازنشستگان با عنوان فرزندان وفادار انقلاب برای حاضران پخش شد و برخی دیگر از آنان تجربیات خود در طول مدت فعالیتشان در جهاددانشگاهی را ارائه کردند.

بعد از نمایش این کلیپ مجری برنامه یادی از جهادگرانی کرد که طی این سال‌ها به رحمت خدا رفته بودند و از حاضران خواست تا با ذکر صلوات و فاتحه‌ای یاد آنها را گرامی بدارند.

در ادامه این مراسم نشست تخصصی «نقش سرمایه‌های انسانی در جهاددانشگاهی» با حضور تنی چند از پیشکسوتان این نهاد انقلابی برگزار شد.

دکتر عبدالحمید احمدی، از پیشکسوتان جهاددانشگاهی به عنوان مجری این نشست طی سخنانی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هویت جهاد هویت دینی و انقلابی است و نگذارید به یک هویت غیر دینی و غیر انقلابی تبدیل شود. براساس این فرمایشات آنچه که جهاددانشگاهی باید بیشترین اهتمام را بدان داشته باشد، تحکیم همین هویت دینی و انقلابی است. در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری وظایف سنگینی برعهده داریم که این مسئولیت برای مدیران جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف این نهاد انقلابی سنگین‌تر است.

در ادامه این نشست دکتر علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و از پیشکسوتان این نهاد در پاسخ به این سوال که با توجه به فرهنگ سازمانی این نهاد، مهمترین ویژگی یک نیروی جهادی چیست و وجه تمایز جهادگران با سایر نهاد‌های دیگر چیست؟، بیان کرد: خدمت تک تک برادران و خواهران پیشکسوت جهاددانشگاهی عرض می‌کنم که همین‌قدر که عنوان جهادگر دارید، دست همگی شما را می‌بوسم.

دکتر منتظری همچنین گفت: جهادگران خود را وقف جهاددانشگاهی کرده‌ و در سطوح مختلف به مردم خدمت کرده‌اند.ویژگی‌های جهادگران را هم باید در علت حادث شدن و آرمان جهاددانشگاهی پیدا کنیم، لذا یکی از ویژگی‌های جهادگران باید این باشد که این آرمان را به خوبی بشناسند و به آن پایبند باشند.

پیشکسوت جهاددانشگاهی یادآور شد: تنها راه حل دوام و نسخه بقای جهاددانشگاهی این جمله مقام معظم رهبری است که فرمودند جهاددانشگاهی را خرج مواضع سیاسی خود نکنید. اولین ویژگی نیرو‌های جهاددانشگاهی نیز باید این باشد که دانشگاهی باشند. این بدان معنا است که نیروی انسانی جهاددانشگاهی باید همخوانی کامل و روشنی با جهادددانشگاهی داشته باشد.

سخنران بعدی این نشست تخصصی دکتر حمیدرضا طیبی، عضو هیأت امناء و رییس اسبق جهاددانشگاهی بود و در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی حاصل آرمان‌گرایی بزرگوارانی است که دارای سه ویژگی اصلی علم و ایمان و عمل بودند. مدیران جهاددانشگاهی باید بدانند که چگونه می‌توانند نیرو‌های توانمند را جذب کنند. اگر بتوانیم در واحد‌های جهاددانشگاهی کار‌های گزین و شاخص کنیم، دانشگاهیان علاقه‌مند به جذب در جهاددانشگاهی خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از مسئولیت مدیران فعلی جهاددانشگاهی این است که ماموریت‌های این نهاد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اجرایی کنند. یکی از نقاطی که می‌تواند به خوبی مباحث تئوری را عملیاتی کند، جهاددانشگاهی است و باید در این زمینه مدیران جهاد تلاش شبانه‌روزی کنند تا این نکته را به مسئولان کشور منتقل کنند که جهاددانشگاهی می‌تواند کار‌های بزرگ انجام دهد.

دکتر طیبی همچنین گفت که جهادگران در دهه‌های مختلف از خود و خانواده خود گذاشتند و عمر خود را صرف جهاد کردند. جهاددانشگاهی باید از توانمندی پیشکسوتان خود بهره‌گیری کند. جهاددانشگاهی باید از ظرفیت پیشکسوتان توانمند و فناوران خود در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند. امروز پایش جهش تولید، فناوری است که جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار موثر است.

در ادامه نشست دکتر محمدباقر عطایی، دیگر پیشکسوت جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از وظایف ما در جهاددانشگاهی جذب نیرو‌های متعهد، عابد و خالص است. ما نباید از توجه به نیرو‌های عابد و مخلص غافل شویم. نیروی انسانی خالص به خوبی می‌تواند فعالیت‌ها را به سوی اهداف پیش ببرد.

دکتر عطایی همچنین گفت: جهاددانشگاهی در حیات ۴۰ ساله خود خدمات بزرگی به دانشگاه‌ها ارائه داده است. جهاد با آنکه نیرو‌های اندکی داشت، اما در دهه اول انقلاب توانست دانشگاه‌ها را از عناصر و گروهک‌های معاند خالی کند. پشتیبانی جنگ، اعزام نیرو، انتقال فرهنگ جهادی در دانشگاه‌ها، القای روحیه خودباوری و ما می‌توانیم به دانشگاه‌ها و ... همگی از خدمات جهاددانشگاهی است. پرورش نیرو‌های انقلابی از دیگر دستاورد‌های جهاددانشگاهی است و این مسئله نشان دهنده آن است که جهاد باید در دانشگاه‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشد و بتواند در هویت‌بخشی به دانشجویان و دانشگاه‌ها موفق باشد.

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا فرهمند، از دیگر پیشکسوتان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: آن چیزی که باعث تمایز مدیریت‌ها می‌شود، رسالت نهاد‌های مختلف است. ما در انقلاب فرهنگی به دنبال این بودیم که آنچه انقلاب اسلامی مطرح می‌کند را به جامعه عرضه کنیم.

دکتر فرهمند گفت که جهاددانشگاهی ایجاد شد تا بتواند علمی که زندگی بر مبنای توحید را برای جامعه تعریف می‌کند ارائه دهد. زندگی بر مبنای توحید هم بر مبنای فرهنگ و هم بر مبنای علم است. خودباوری جهادگران از انقلاب آمده بود و ایشان به پشتوانه امام و رهبری رشد کردند.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی مرکز رشد ملی است و این نهاد نشان داد که می‌توان راه‌ها را باز کرد. متاسفانه برخی جهاددانشگاهی را در حد نگرش‌های محدود سیاسی تحلیل و حتی هدایت می‌کنند. جهاددانشگاهی فراتر از جناح‌های سیاسی است و باید این شان خود را به خوبی حفظ کند.

در ادامه مرتضی پرهیزکار، یکی دیگر از پیشکسوتان جهاددانشگاهی نیز در سخنانش گفت: اگر بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که رسالت سازمان را برای تمامی اعضا توضیح دهیم، برنامه‌های جهاد با موفقیت بیشتری تداوم خواهد داشت. کار جهادی یکی از ارکان اساسی جهاددانشگاهی است که ویژگی منحصربه‌فرد آن است.

پرهیزکار اظهار کرد: در چنین سازمانی احترام، اخوت، مودت، انسانیت و اخلاق حرف اول را می‌زند. امروز بیشترین کنترل باید بر ورودی‌های جهاد باشد تا گرفتار مشکلات آتی نشویم. همان‌گونه که جهاددانشگاهی به پیشکسوتان نیاز دارد، پیشکسوتان نیز به جهاد نیازمند هستند و این رابطه دوسویه است و مدیران جهاددانشگاهی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. برای کار اجرایی و بکارگیری نیازمند کار نهادی و اجرایی است و باید از وجود پیشکسوتان در نهاد‌های اجرایی استفاده شود.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی یک‌زیست‌بوم است و کارکنان آن تمامی نیاز‌های خود را از طریق این سازمان تامین می‌کنند. این رویه باعث تمایز این نهاد انقلابی با دیگر نهاد‌ها می‌شود و باید تداوم داشته باشد.

در ادامه این مراسم دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی طی سخنانی گفت که این نهاد بر بهره مندی بیشتر از ظرفیت بازنشستگان تأکید کرد و گفت: به منظور ارتباط بیشتر بازنشستگان با جهاددانشگاهی دفتر مشاوره امور بازنشستگان راه اندازی می شود.

دکتر مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه امیدوارم که کانون بازنشستگان جهاددانشگاهی فعال‌تر شده و برنامه‌های بهتری اجرا کند، گفت: کانون باید واسطه بازنشستگان با مجموعه جهاددانشگاهی باشد. ما حتما از تمامی تجارب بازنشستگان استفاده خواهیم کرد. برنامه‌های مختلفی برای بازنشستگان خواهیم داشت و تقدیر از ایشان در دستورکار جهاددانشگاهی قرار دارد. در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز امروز حدود ۵۰ درصد از هزینه بیمه آنها پرداخت می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی همچنین گفت که تلاش داریم تا برنامه‌های تفریحی و سفرهای زیارتی برای بازنشستگان در نظر بگیریم و دفتری را به منظور ارتباط بیشتر بازنشستگان با جهاددانشگاهی و پیگیری مسائل آنان راه‌اندازی کنیم و در این راستا مشاور در امور بازنشستگان را مدنظر داریم.وی گفت: تمامی تلاشمان بر این است تا از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به خوبی بهره‌گیری کنیم و سعی داریم تا حتی برنامه‌های صنعتی جهاددانشگاهی نیز پیوست فرهنگی ویژه داشته باشند.

در ادامه برگزاری این‌ مراسم، با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی و سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد «سامانه اعضاء جهاددانشگاهی» نیز رونمایی شد.

این مراسم همچنان ادامه داشت و پس از اجرای برنامه توسط گروه موسیقی واحد هنر جهاددانشگاهی، نوبت به تجلیل از پیشکسوتان جهاددانشگاهی رسید که با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس اسبق جهاددانشگاهی، دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ، سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس، دکتر ابراهیمی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی این نهاد و مهندس عبدالکریم معلم رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگی جهاددانشگاهی برگزار شد و احمد افتخاری (صنعتی شریف)، طوبی آزموده (گیلان)، عاطفه آقاکوچک (خوزستان)، محمدرضا آقاجانی (پارک علوم و فناوری)، ابراهیم مرادی فریده ملک‌زاده و بهرام بهروزی (پژوهشگاه رویان)، فرزین پورمحبی (دفتر مرکزی)، علی حسنی (پارک علوم و فناوری)، سیدحسین خطیبی (دانشگاه علم و فرهنگ)، علی خنجرپور (هرمزگان)، یحیی (پژوهشکده گیاهان دارویی)، محمدرضا شافعیان (مازندارن)، مهران فرهمندیان (صنعتی اصفهان)، حمیدرضا فولادچنگ (صنعتی اصفهان)، علی اصغر قاسمیان (خراسان رضوی)، رامین کمالو (صنعتی شریف)، محمدرضا لوری زاده (دانشگاه علم و فرهنگ)، سیدجلال میراسمعیلی (تهران)، محمد نساج (صنعتی شریف)، علی اخوان، داراب یزدانی و معصومه یعقوبی (دفتر مرکزی)، حسین یوسفی (خوزستان)، محمد حیدری (قم)، مجید بهبهانی و علی‌حسن جلیلوند (تهران) و محمد سلگی (پژوهشگاه علوم انسانی) به عنوان بازنشستگان دو سال اخیر این نهاد مورد تجلیل قرار گرفتند.

در پایان اولین آئین تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان جهاددانشگاهی، بیانیه پایانی این مراسم توسط عبدالکریم معلم رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«پیشکسوتان و بازنشستگان جهاددانشگاهی ضمن سپاسگزاری صمیمانه از رییس جهاد دانشگاهی و مدیران ارشد این نهاد به جهت حمایت و تکریم این گروه از سرمایه های انسانی، اعلام می‌دارند:

عمده موفقیت و سربلندی جهاددانشگاهی در طول بیش از چهار دهه خدمت صادقانه و خالصانه در راه تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، مرهون همت و تلاش سرمایه‌های انسانی در این نهاد مقدس بوده و خواهد بود. بدیهی است افتخارات جهاددانشگاهی در خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و دستاوردهای بی نظیر آن در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تحقیقاتی حاصل زحمات و جهاد متعهدانه و خستگی ناپذیر اعضای این نهاد انقلابی است. لذا ضمن تاکید بر ضرورت استمرار برگزاری این نشست‌ها و گردهمایی‌ها با تمرکز بر تبیین ارزش سرمایه‌های انسانی و فرهنگ جهادی و تاکید ویژه بر شناخت و تعمیق هرچه بیشتر و به کارگیری این فرهنگ اصیل به عنوان جوهر وجودی این نهاد مقدس، محورهای ذیل را برای تدوین برنامه‌های آتی و پیش روی جهاد دانشگاهی ارایه و پیشنهاد می‌نمایند:

۱ - استفاده از توانمندی‌های تخصصی جهادگران پیشکسوت در ارایه مشاوره و خدمات تخصصی مورد نیاز جهاددانشگاهی در همه زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، فناوری، آموزشی و پشتیبانی

۲ - ایجاد ساختار سازمانی مناسب برای توسعه و تقویت ارتباط پیشکسوتان و بازنشستگان با جهاددانشگاهی

3- تدوین مقررات تکریم پیشکسوتان و بازنشستگان به عنوان بخشی از سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و معنوی جهاددانشگاهی

۴ - ایجاد زمینه انتقال تجارب موفق به اعضاء و نسل‌های بعدی شاغل در جهاددانشگاهی

۵- تقویت و حمایت مادی و معنوی از کانون بازنشستگان جهاددانشگاهی به عنوان رابط پیشکسوتان و بازنشستگان با مجموعه جهاددانشگاهی

ان‌شاءالله که این نکات و محورهای پیشنهادی مورد عنایت و توجه مدیران ارشد جهاددانشگاهی، روسای محترم سازمان‌ها، واحدها و مراکز فرهنگی، آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی قرار گرفته و در جهت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و بازنشستگان، شاهد اهتمام جدی آنان در اجرای موارد فوق باشیم. بدیهی است کانون نیز آماده هرگونه همکاری و هماهنگی در این زمینه خواهد بود.»

بعد از اتمام این مراسم نوبت به عکس‌های یادگاری رسید و بازنشستگان و پیشکسوتان با آرزوی سلامتی و لذت بردن از روزهای بازنشستگی در کنار خانواده برای همدیگر، در ضیافت شام شرکت کردند و اینچنین اولین آئین تکریم از پیشکسوتان و بازنشستگان جهاددانشگاهی به پایان رسید.

 
 
 

 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر