بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۱۴۵
بانوی کارآفرینی که در روستای «عباس‌آباد» شهرستان زرندیه اقدام به کاشت زعفران کرده است و الگویی برای اهالی در این عرصه شده است.
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دیارآفتاب یکی از استان‌های کشور است که در عرصه تولید محصولات کشاورزی متعدد از جمله گندم، جو، سیب‌زمینی، هلو، پسته، انار، انگور، زعفران و. حرف برای گفتن دارد.
استانی که به رغم صنعتی بودن مهد تولید محصولات کشاورزی نیز به شمار می‌رود. محصولاتی که به دلیل تنوع آب‌وهوایی در شهر‌های آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
باتوجه به کم‌آبی سال‌های اخیر و سیاست‌گذاری جهاد کشاورزی بر تغییر الگوی کشت و کشت محصولات کم‌آب بر و اقتصادی چند سالی می‌شود که کشاورزان شهر‌های مختلف استان مرکزی نیز به کشت این محصولات ترغیب شده‌اند.
ظرفیتی نهفته از درآمد و اشتغال/ کارآفرینی در روستا با کشت زعفران
زعفران یکی از محصولات صادراتی با ارزآوری بالا است که به طلای سرخ در جهان مشهور است و جزو محصولات کم آب‌بر است که در شهر‌هایی مثل خمین، فراهان، کمیجان و زرندیه استان مرکزی کشت می‌شود.

احمد اسدی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از افزایش سطح زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۵۲۳ هکتار از مساحت استان زیرکشت زعفران است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میزان تولید زعفران در استان مرکزی دو تُن و ۶۹ کیلوگرم است که به طور متوسط از هر هکتار زعفران حدود چهار کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

علمی‌نژاد بانوی کارآفرینی است که در روستای «عباس‌آباد» شهرستان زرندیه اقدام به کاشت زعفران کرده است.

این بانوی کارآفرین پس از مطالعه و تحقیق در این عرصه، کار کشت زعفران را از سال ۱۴۰۰ در ۵۰۰ مترمربع آغاز کرد و حال الگویی برای اهالی شده به طوری که تعدادی از کشاورزان نیز به کشت این محصول کم آب‌بر روی آورده‌اند.

این بانوی کارآفرین در دومین سال کشت تونسته است ۷۰۰ گرم زعفران خشک از اراضی زیرکشت جمع‌آوری کند و درصدد است تا امسال این میزان را افزایش دهد.

در شرایطی که مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، باید کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی سوق داده شوند، این مسئله نیازمند تقویت ترویج و آموزش کشاورزی است.

کشور‌های خارجی از مشتریان ثابت زعفران تولیدی در کشور هستند، مستعد بودن شهر‌های استان مرکزی برای کشت زعفران می‌تواند ضمن تحقق شعار سال، یک تجارت پرسود را رقم بزند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر