بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۵۵۲
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در پاسخ به سوال بازارکار:
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگار بازارکار در زمینه جذب نیرو در این سازمان و نیز موضوع اشتغال دانش آموختگان گفت: تلاش برای جذب و استخدام نیروی جدید و توسعه مهارت آموزی و اشتغال دانش آموختگان از برنامه های اصلی سازمان فنی و حرفه ای کشور در سال 403 است.
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرنگار بازارکار، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز است و تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که رشد آن نسبت به دولت دوازدهم به ۱۱۹۴ درصد بوده است.

 «مهرداد عظیمی» صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: ماموریت اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در بخش‌های مختلف است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تدوین استانداردهای آموزش، شایستگی و ارزشیابی، سنجش مهارت صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت و ارائه مهارت‌های فنی و نرم از طریق مراکز دولتی و آزاد اشاره کرد.

600 مربی فنی و حرفه ای تبدیل وضعیت می شوند

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با اشاره به اینکه موضوع جذب نیرو در تعامل و رایزنی با سازمان اداری و استخدامی دنبال می شود گفت: تبدیل وضعیت 600 مربی فنی و حرفه ای و نیز استفاده از مربیان مدعو از دیگر سیاست های این سازمان در سال جاری است.

جذب نیروی جدید و اشتغال دانش آموختگان از برنامه های اصلی سال 403 است
 

۳۶ هزار مجوز برای آموزشگاه صادر شد

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با اعلام اینکه ۳۶ هزار مجوز برای آموزشگاه صادر شده و اکنون ۲۲ هزار آموزشگاه در حال فعالیت هستند، افزود: در دولت سیزدهم مجموع آموزش‌های دولتی و غیردولتی به ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر/دوره بوده است که نسبت به دولت گذشته ۳۲ درصد رشد را شاهد بودیم؛ از این تعداد ۲.۲۸ میلیون نفر/دوره در سال ۱۴۰۲ آموزش دیده‌اند.

وی تاکید کرد: تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال ۱۴۰۲ صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده است. تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که این عدد در دولت دوازدهم صرفاً ۳۵ مجوز بوده که درصد رشد آن نسبت به دوره گذشته به ۱۱۹۴ رسیده است.

عظیمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در کشورهای مختلف دنیا دنبال می‌شود و ما نیز در آن فعال هستیم، مربوط به توسعه واحدهای پذیرنده آموزش در محیط واقعی است که اکنون ما بیش از ۷۷ هزار واحد پذیرنده را در کشور داریم و در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی و نسبت به دولت دوازدهم رشد ۹۲ درصدی داشته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در کنار مهارت آموزشی، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۹۷ هزار سنجش مهارت و صلاحیت قرار گرفته‌اند که نسبت به دولت گذشته ۴۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۸۶ هزار گواهینامه مهارت صادر شده که در دولت سیزدهم این عدد بیش از ۳ میلیون و ۵۰ هزار گواهینامه بوده است. درآمدهای اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز ۲۱۰ رصد رشد داشته است.

عظیمی اشاره کرد: برنامه‌های تحولی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۹.۶۶ درصد محقق شد. این عدد در سه‌ماهه سوم ۹۸.۳۶ درصد، در سه‌ماهه دوم ۹۷ درصد و در سه ماه نخست ۵۰ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای درباره تصویب اساسنامه این سازمان، گفت: این اتفاق در گذشته یک آرزو بود که سال ۱۴۰۲ محقق شد. این اتفاق تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پس از ۵۰ سال بود که تا سال گذشته اساسنامه‌ای نداشت. با پیگیری و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اخذ موافقت سازمان اداری، استخدامی کشور به تصویب رسید و با ۱۸ بند مهم و کلیدی به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

معاون وزیر کار افزود: اگر بندهای این اساسنامه دنبال شود می‌تواند به توسعه مهارت‌آموزی در کشور کمک کند. در سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌های همکاری با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور از جمله گروه‌های خودروسازی و هلدینگ‌های پتروشیمی به منظور مهارت‌آموزی منجر به شغل و تامین نیروی کار بنگاه‌های بزرگ کشور از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است.

آموزش مهارتی برای دانشجویان و دانش آموزان

عظیمی درباره برنامه‌های پیش روی سازمان فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد، ۱۸ عنوان فعالیت آموزشی به گروه‌های هدف خاص، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و کسب و کار، صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی در جوار کارگاهی و بین کارگاهی، رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی، اجرای مرحله اول پیاده‌سازی پلتفرم مهارت‌آموزی، ارتقا و به‌روزرسانی مرکز داده و زیرساخت، بهینه‌سازی و ارتقا سطح بلوغ امنیت اطلاعات از جمله اهدافی است که این سازمان در سال جاری دنبال خواهد کرد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای درباره برنامه‌های پیش روی سازمان، بیان کرد: آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد، ۱۸ عنوان فعالیت آموزشی به گروه‌های هدف خاص، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و کسب و کار، صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی در جوار کارگاهی و بین کارگاهی، رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی، اجرای مرحله اول پیاده‌سازی پلتفرم مهارت‌آموزی، ارتقا و به‌روزرسانی مرکز داده و زیرساخت، بهینه‌سازی و ارتقا سطح بلوغ امنیت اطلاعات اشاره کرد که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

عظیمی ادامه داد: طرح مهارت آموزی دانش آموزان برای ۱۵۰ هزار دانش‌آموز هدف گذاری شده و همچنین آموزش مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که معروف به طرح نخلستان است آموزش ۱۷ هزار نفر را در دستور کار دارد.

وی اظهار کرد: حدود ۷۹ درصد آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود به آموزش نیروهای کار پروژه‌های عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای پیشنهاد داده تا نیم از هزار درصد اعتبارات هر پروژه عمرانی برای آموزش نیروهای انسانی آن هزینه شود که در طرح فعالیت دارند.

عظیمی با اشاره به راه اندازی مراکز آموزش جوار کارگاهی هم گفت: قرار است ۱۵۰۰ کارگاه جدید به مجموع بیش از ۴ هزار جوار کارگاهی افزوده شود و همچنین در حوزه آموزش مهارت به سربازان سال گذشته ۱۶۲ هزار سرباز در بخش دولتی آموزش دیدند و ۲۰ هزار نفر از سوی بخش خصوصی که این عدد امسال رشد خواهد داشت.

علی حسین شهریور ـ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در این نشست خبری به ارائه جزئیات مواد مربوط به تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: تصویب این سند نقطه عطفی در فعالیت سازمان ئفنی و حرفه ای کشور است.

دکتر مجتبی نوروزی معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز در این نشست بر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با بازارکار و آینده مشاغل و مشاغل آینده تاکید کرد.

 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر