بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۱۳۱۱
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۹ ماهه امسال سه هزار و ۱۹۸ فرصت شغلی جدید در تعاونی استان ایجاد شد که تلاش داریم تا زمینه ایجاد اشتغال در این شرکت‌ها بیشتر شود.

مهدی اسلام خواه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون سه هزار و ۶۵۰ شرکت تعاونی در استان وجود دارد که یکهزار و ۷۱۷ تعاونی فعال و یکهزار و ۹۳۳ تعاونی غیرفعال است.

وی افزود: تلاش داریم تا علاوه بر احیا و فعال شدن شرکت‌های تعاونی غیر فعال، تعاونی‌های جدید در حوزه فعالیت متفاوت راه اندازی شوند.

اسلام خواه تصریح کرد: در این مدت؛ ۱۷ شرکت تعاونی جدید در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و صنایع دستی در استان تاسیس و زمینه ایجاد یکهزار و ۱۵۵ فرصت شغلی فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تعاونی به عنوان بازوان توانمند در اجرای سیاست‌های وزارت در رشد و توسعه اقتصادی موثر بوده و می‌توانند منجر به ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و جویندگان کار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: بر اساس مقررات جاری، ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ و مشاغل خانگی باید به شرکت‌های تعاونی پراخت شود.

وی افزود: این اقدام با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی شرایط مناسبی در رشد شاخص‌های اقتصادی ندارد و اگرچه کارشناسان راهکار‌های زیادی را برای خروج اقتصاد این خطه از بن بست ارائه کرده‌اند، ولی از آنجایی که ۴۴ درصد از مردم این استان روستانشین هستند نقش تعاونی‌ها بسیار پررنگ می‌شود و توسعه این بخش در اولویت قرار می‌گیرد.

تعاونی ابزاری مهم در مشارکت دادن شهروندان در امور اقتصادی و ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف است که زمینه‌های مشارکت و رفاه اجتماعی و اقتصادی عموم مردم را در حد نسبی فراهم می‌کنند بنابراین توسعه تعاونی‌ها در خراسان‌شمالی باید بیش از هر نقطه‌ای مد نظر باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از تعاونی‌های خراسان‌شمالی قبل از دولت سیزدهم غیرفعال بوده‌اند، ولی با روی کار آمدن این دولت این بخش اصلاح و بسیاری از این تعاونی‌های راکد به چرخه تولید بازگشتند، این روند تا جایی ادامه داشت که سال گذشته سهم تعاونی‌ها از ایجاد اشتغال در استان ۱۲.۵ درصد بود که این رقم در سال جاری به ۲۲.۵ درصد رسیده است.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است، اما در حوزه صنعت و خدمات پایین‌تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر