بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۱۵۶۶
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

شماری از دست ساخته‌های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله گلیم سوزنی، گلیم ساده، لباس محلی و نمدمالی مهر ملی اصالت دارند امری که می‌تواند فرصتی مناسب برای برندسازی باشد، اما این مساله مهم تاکنون مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فعالیت ۳۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار مترمربع محصول شامل جاجیم‌بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، کچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه‌چادر بافی از مهم‌ترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است که برخی از آنان ظرفیت برندسازی را دارد.

از آنجا که موضوع فروش مهمترین چالش حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود توجه به برند سازی می‌تواند ضمن فراهم کردن بستر بازاریابی به هنرمندان استان کمک کند تا بتوانند در رقابت با تولید کنندگان دیگر گوی سبقت را ربایند.

برندسازی مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که برای پرورش و رشد نام تجاری انجام می‌گیرد که اگر این اقدام به شکل اصولی انجام شود به جلب اعتماد مشتریان منجر می‌شود.

برند تنها یک آرم یا لگو نیست بلکه تصویری است که مشتری از محصول، شرکت و یا فرد خاصی دارذ دارد، یعنی آنچه که در رابطه با این محصول یا شرکت تعریف می‌شود، به عنوان مثال یک برند گران است، برند خوبی است و یا فلان برند با کیفیتی است.

برند چگونه در بازار مصرف اعتماد جلب می‌کند؟

کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شماری از محصولات صنایع استان ظرفیت برندسازی را دارند می‌گوید که برای برندسازی نخستین اقدام‌ها باید از سوی تولیدکنندگان یا صاحبان کارگاه‌های تولدی برداشته شود.

برندسازی، گمشده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد

داریوش بهروزی اعتقاد دارد که برند معتبر و خوشنام زمانی به وجود می‌آید که محصول بتواند فراتر از انتظارات مشتری باشد و به ادعا‌ها و تبلیغات خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید می‌کند که تولید کنندگان صاحب برند می‌توانند مشتری‌های وفادار برای داشته باشند و همچنین محصولات خود را به خارج کشور صادر کند.

برندسازی چگونه شکل می‌گیرد؟

کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که برای برندسازی در وهله نخست باید که بسته بندی مشتری پسندی برای محصول انجام گیرد.

وی با یادآوری اینکه برندسازی نیازمند اطلاع رسانی و تبلیغات زیاد است شرکت‌های بزرگ با تبلیغات مداوم باعث می‌شوند که نام آنان در ذهن بماند و سعی می‌کنند عملکرد‌های خود را به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنند تاکید کرد: تولیدکنندگان صنایع دستی نیز می‌توانند برای برندسازی با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها اقدام کنند.

بهروزی تصریح کرد:از آنجایی که خرید همیشه بر مبنای اعتماد صورت می‌گیرد، پس اگر نام تجاری یک شرکت و یا یک محصول برند معتبر باشد، مشتری بهتر و با علاقه به سمت این محصول خواهد رفت.

وی تاکید کرد:گام برداشتن در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر مقوله‌هایی است که صاحبان برند‌ها و نام تجاری برای جلب اعتماد مشتریان انجام می‌دهند.

کدام یک از محصولات صنایع دستی مهر اصالت ملی دارند

کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲ محصول تولیدی استان مهر ملی اصالت دریافت کرده اند اعتقاد دارد که برندسازی این محصولات میتواند تحولی چشمگیر در درآمد تولید کنندگان استان داشته باشد.

برندسازی، گمشده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد

مهرنوش بهنیا زاده افزود: تاکنون هفت مرحله جشنواره مهر ملی اصالت در کشور انجام گرفته که ۳۲ محصول تولیدکنندگان استان موفق به دریافت این نشان ملی شده است.

وی بیان کرد:این آثار شامل دست‌بافته‌های داری مانند انواع گلیم ریز بافت ۲ رو و گلیم ساده و دیگر محصولات صنایع دستی مانند نیم کلاه (لچک) لباس محلی زنانه، مهلو و میخک از جمله محصولاتی است که تاکنون مهر اصالت دریافت کرده اند.

بهنیازاده افزود: کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات، ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال و بروز استعدادها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها از مهم‌ترین شاخص‌های کالا‌هایی است که مُهر اصالت دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی رشته‌های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مانند گلیم سوزنی، توردوزی، پرده گلیمی، چهل گره اعلایی، دست دوزی روی پارچه، جاجیم بافی، گلیم مشته، گلیم نقش برجسته، زیورآلات معطر و سیاه چادر بافی در فهرست آثار ملی ثبت شده تاکید کرد: صنایع دستی استان ظرفیت مناسبی برای درآمدزایی است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر