بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۶۴۸
ایسنا/خراسان رضوی- شهرستان بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی قدمتی چند هزارساله دارد و ۲۷۵ اثر تاریخی ثبت شده و نشده و وجود بناهای تاریخی همچون برج علی‌آباد کشمر، منار فیروزآباد، رباط کبودان و خانه‌های سنتی روستای باب الحکم، کاروانسرای روستای کبودان و جاذبه‌های طبیعی از جمله کویر نمک و نمکزارهای کویری، جنگل‌های تاغ، آبشار سربرج، غارهای درونه و دهانه بیجورد، منطقه‌ای دیدنی و پرجاذبه برای گردشگران است.
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

 مدیر میراث نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن درباره ظرفیت‌های گردشگری و پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه صنعت توریسم با ایسنا به گفتگو نشست.

حسین علیزاده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان بردسکن که در شاهراه مواصلاتی و مدخل ورودی خراسان رضوی واقع شده، دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی غنی است و وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد در این شهرستان، امکان توسعه و شکوفایی گردشگری را فراهم کرده است.

وی گفت: وجود برج فیروزآباد از یادگارهای عصر سلجوقیان و برج کشمر مربوط به عهد ایلخانیان و تپه‌های چوپان مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد، گواه قدمت چند هزارساله این منطقه است.

علیزاده افزود: بناهای تاریخی از جمله منار فیروزآباد، برج علی‌آباد کشمر، رباط کبودان، مقبره عبدل‌آباد و آب انبار سید باقر بردسکن بسیار دیدنی و زیبا هستند، علاوه بر این جاذبه‌های طبیعی بردسکن از جمله کویر و نمکزارهای کویری، جنگل‌های تاغ، آبشار سربرج، غارهای درونه و دهانه بیجورد همه ساله گردشگران را به خود جذب می‌کند.

 وی ابراز کرد: در حوزه گردشگری مذهبی نیز با وجود امامزاده سید طاهر حسینی، امامزاده سرنخواب، امامزاده هاشم انابد و امامزاده سید علی النقی پتانسیل‌های بردسکن قابل توجه است البته قرار گرفتن این اماکن مذهبی، در موقعیت طبیعی، آنها را از جنبه طبیعت‌گردی هم جاذب نموده است.

مدیر میراث نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن با بیان اینکه بردسکن به خاطر داشتن باغات میوه از جمله انگور، انار، انجیر، پسته و ... به شهر میوه‌های بهشتی مشهوراست؛ گفت: می‌توان با وجود این قابلیت‌ها برای توسعه گردشگری کشاورزی در بردسکن برنامه‌ریزی کرد.

جاذبه‌های تاریخی بردسکن

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن خاطرنشان کرد: در بردسکن با قدمتی چند هزارساله و اماکن تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به شهرستان جذب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و شواهدی از آثار فرهنگی، منطقه بردسکن در هزاره‌های دوم و اول پیش از میلاد مسکونی و آباد بوده ‌است؛ اظهار کرد: این ناحیه در قرون گذشته جزئی از سرزمینی محسوب می‌شد که در متون جغرافیایی و تاریخی از آن با نام (ترشیز) یا (طرثیث) یاد می‌شده و در نیمه اول سده چهارم هجری از شهرهای تابعه نیشابور به شمار می‌رفته است.

علیزاده یادآور شد: این منطقه در سال‌های ۵۲۰ قمری و ۶۵۰ قمری، توسط سلجوقیان و سپاهیان مغول و بعد از آن نیز آماج حملات بسیار شده و در زمان نادرشاه افشار از تهاجمات افغان‌ها و ترکمن‌ها به این ناحیه کم شده اما این ناآرامی‌ها تا سلسله قاجار ادامه یافته است.

 وی ادامه داد: برج علی‌آباد مربوط به سده ۸ هجری قمری در روستای کشمر در سال ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و بر فراز بقایا و آواره‌های قلعه کهن به نام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان قابل مقایسه است.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن گفت: از دیگر آثار تاریخی این شهرستان مناره فیروزآباد است که در ۱۷ کیلومتری جنوب بردسکن و در بخش شهرآباد و در میان روستای فیروزآباد قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه قرائن و شواهد باستان‌شناسی مؤید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در اطراف بنا است که بنا بر گفته‌ها عبور امام رضا (ع) از این مسیر بوده است؛ گفت: مناره مزبور با ظاهری استوانه‌ای شکل و با ارتفاع ۱۸ متر از نظر تزیینات و نحوه آجرچینی و ویژگی‌های معماری بنا، منتسب به عصر سلجوقی است.

وی بیان کرد: از دیگر جاذبه‌های تاریخی بردسکن، می‌توان به مقبره عبدل‌آباد، کاروان‌سرای کبودان و آب انبار سید باقر و آب انبار روستای کوشه، مسجد روستای سیف‌آباد، قلعه رحمانیه واقع در روستایی به همین نام، قلعه شادی آباد که از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری قمری آباد و مسکونی بوده و هنوز مخروبه‌های آن مشهود است؛ به صورت کهن دژی بسیار بزرگ و در شش جهت دارای برج‌های دیده‌بانی و قراول خانه در فاصله ۶ کیلومتری شمال قلعه تاریخی رحمانیه اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی بردسکن

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن اذعان کرد: این شهرستان در حوزه گردشگری طبیعی نیز حرف برای گفتن دارد به طوری که در این شهرستان شاهد کفه نمکی و نمکزارهای کویری، جنگل‌های تاغ، آبشار و غار و ... هستیم.

وی با اشاره به اینکه وجود آبشار سربرج، غارهای درونه و دهانه بیجورد، منطقه حفاظت شده درونه و دشت لاغری از جمله جاذبه‌های متعدد در حوزه گردشگری طبیعی بردسکن است که در طول سال گردشگران را جذب می‌کند؛ گفت: وجود طبیعت زیبا و بکر، مقصد گردشگری مناسبی برای گردش و تفریح به شمار می‌رود.

علیزاده افزود: منطقه حفاظت شده درونه ۶۶ هزار هکتار وسعت دارد و در غرب بردسکن و نزدیک به منطقه حفاظت شده توران واقع شده‌ که این منطقه یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است. همچنین پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در بخش انابد این شهرستان واقع شده و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان وحشی نظیر زاغ بور (زاغ ایرانی)، هوبره، سیاه سینه، کبوتر چاهی، کبک، تیهو، سنگ چشم و انواع گنجشک‌سانان است.

 وی با بیان اینکه دهانه بیجورد یکی از مناطق مفرح و خوش آب و هوای شهرستان بردسکن است که در شمال این شهرستان در میانه کوه‌ها و کوهپایه‌های بیجورد واقع شده‌؛ ادامه داد: دره سرسبز و زیبای دهانه آب در فاصله ۱٫۵ کیلومتری روستای درونه در محدوده منطقه حفاظت شده درونه و دره آسیاب خوشاب، از مناطق خوش آب وهوای شهرستان هستند.

علیزاده گفت: منطقه طبیعی کفه نمک، در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه، با وسعت تقریبی ۷۸۸۸ هکتار متعلق به دوران سوم (کرتاسه) و چهارم (آئوسن) زمین‌شناسی است که با جهتی شمال شرقی ـ جنوب غربی در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده و اتفاقات زمین‌شناسی منطقه موجب پدید آمدن چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بیابانی ـ کویری و رسوبات تبخیری نمکی شده‌ است.

وی یادآور شد؛ تراکم ساختاری بلورهای نمک بر روی شنزارها، چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب حاصل از تعریق خاک و جلوه‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل‌گیری باعث شده این زیستگاه طبیعی در کشور و منطقه، یک زیستگاه خاص و منحصر به فرد است.

جاذبه‌های گردشگری مذهبی در بردسکن

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن اظهار کرد: بردسکن علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، قابلیت‌هایی در راستای توسعه گردشگری مذهبی دارد.

وی گفت: در حوزه گردشگری مذهبی وجود امامزاده سید طاهر حسینی، امامزاده سرنخواب، امامزاده هاشم انابد و امامزاده سید علی النقی در بردسکن باعث شده که شاهد حضور زائران و مجاوران در این شهرستان باشیم علاوه بر این برخی از این اماکن مذهبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت طبیعی جنبه طبیعت‌گردی نیز دارند.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن اظهار کرد: این شهرستان با داشتن اماکن تاریخی و گردشگری به‌عنوان یک شهر گردشگر موردتوجه است؛ گفت: دو روستای قدیمی کبودان و باب الحکم روستاهای هدف گردشگری محسوب می‌شوند.

علیزاده افزود: روستای باب الحکم در ۱۰ کیلومتری غرب بردسکن دارای بافت سنتی نسبتاً سالم در مرکز روستاست که دارای آثار تاریخی از جمله آب انبار، حوضخانه، خانه‌های قدیمی، حمام قدیمی، قبرستان قدیمی و بادگیرهای متعددی در روستا وجود دارد.

وی گفت: روستای کبودان نیز دارای جاذبه‌های تاریخی است؛ به طوری که کاروانسرای به جا مانده از قرون گذشته مهم‌ترین اثر باستانی است که در قسمت مرکزی روستا واقع شده و به «رباط» معروف است و در مسیر کاروان‌های تجاری و بازرگانی بنا شده و مورد استفاده آنها و مسافران همراهشان بوده است.

علیزاده ابراز کرد: مسجد جامع کبودان، پیشینه چندین صد ساله دارد که مورد توجه روستاییان و دیگران واقع شده است. در قدیمی و اصلی این مسجد از ضلع شمالی این بنا بوده است گویا مسجد و قلعه‌نو در یک برهه تاریخی ساخته شده‌اند.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن از همه همشهریان و مسافران نوروزی به خصوص منطقه ترشیز دعوت کرد از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیدن کنند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر