بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۶۱۹
سخنگوی وزارت علوم : ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف
سخنگوی وزارت علوم با اشاره رشد 4 در صدی اشتغال دانش بنیان در کشور گفت: با ساماندهی و آمایش اموزش عالی، بیش از ۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف و ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده و دیگر دانشجو پذیرش نمی کنند.
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برشمرد و گفت: طی این مدت ۱۳ بورس دانشجویی جدید طراحی و ۳ بورس عملیاتی شده است، همچنین ۶۳ نشریه جدید ایرانی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بین المللی نمایه شده اند.
به گزارش بازارکار، دکتر علی شمسی پور امروز در نشستی با خبرنگاران در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: راه اندازی صندوق شورای عالی عتف و دستگاه های مختلف هم باید بودجه پژوهشی خود را به این صندوق واریز کنند.
وی افزود: آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و تا فروردین ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دستاوردهای وزارت علوم در زمینه مهارت اموزی دانشجویان ادامه داد: ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها راه افتاده و ۲۷۸ هزار دانشجو در این مراکز آموزش دیدند. همچنین فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان دانشگاه ها شامل فرصت مطالعاتی در صنعت هزار و ۲۱ مورد و قرارداد ارتباط با صنعت بیش از ۱۱ هزار قرارداد و از جهت ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به تصویب ۵ درصدی مالیات قراردادهای پژوهشی گفت: بودجه تجهیزات ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تخصیص یافت و به مرور به دانشگاه ها تزریق می شود.
شمسی پور با اشاره به افزایش شمار نشریات نمایه شده در اسکوپوس طی دو سال گذشته گفت: ۶۳ نشریه طی دو سال گذشته در پایگاه های اسکوپوس و دیگر پایگاه های بین المللی نمایه شده که از این تعداد ۱۴ نشریه فارسی است.
بورس هنر در حال عملیاتی شدن است
وی در مورد توسعه بورس های دانشجویی نیز اظهار داشت: بورس های دانشجویی ۱۳ گانه راه افتاده و ۳ بورس از این بورس ها عملیاتی شده است؛ بورس دانش، (برای رشته های راهبردی و علوم پایه) بورس صنعت (صنایع دانشجویان را بورس می کنند) و بورس بنگاه های اقتصادی (حمایت از پایان نامه های دکتری و و ارشد) که در سال ۱۴۰۲ برای این بورس ها دانشجو پذیرفته شد. بورس هنر در حال عملیاتی شدن است، همچنین آیین نامه حمایت از دانشجویان سرامد هم تدوین و تصویب شد که ۲ تا ۵ درصد از دانشجویان را پوشش می دهد.
شمسی پور تاکید کرد: سامانه جاذبه های تحصیلی دانشجویان با هدف جذب دانشجویان خارجی راه اندازی شده است. همچنین امروز ۹۸ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و تعداد دانشجوی خارجی از ۹۰ هزار دانشجو به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است. جایزه منشور فرهنگ توسعه قرانی و آیین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرانی ایجاد شده است.
وی به راه اندازی سامانه فرنما یا فرهنگ نما، در معاونت فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها راه افتاده است و بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه ها برگزار شد. همچنین صندوق رای گیری در بسیاری خوابگاه ها و دانشگاه ها داشتیم. مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.
وی با اشاره به اهمیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها گفت: شاخص ها و معیارهای فرهنگی ۱۵ درصد از شاخص های کل در رتبه بندی دانشگاه ها را تشکیل می دهد. همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن های علمی شده اعضای این انجمن ها بهتر و بیشتر در پارک های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف شد

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان طی سال های اخیر گفت: با توجه به گذر از اوج تعداد دانشجویان در مقاطعی حدود ۱۰ سال قبل، بیش از ۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف و ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده و دیگر دانشجو جذب نمی کند. ساماندهی دانشگاه های غیرانتفاعی نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است و از ۳۲۰ دانشگاه غیرانتفاعی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۰ دانشگاه منحل شده اند.
وی به دستاوردهای سازمان سنجش اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ تقلب و تخلف عادی بود ولی اکنون همه می دانند به شکل جدی با این اقدام برخورد می شود و با پیشگیری ها، در ۱۴۰۲ هیج کس نتوانست در کنکور تقلب کند.
به گفته وی بر اساس تفاهمی با شرکت شهرک های صنعتی زیر نظر وزارت صمت، ۲۷۰ هکتار از زمین های شهرک های صنعتی زمین در اختیار شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری قرار گرفته است‌
شمسی پور با اشاره به درخواست رییس جمهور برای اینکه دانشگاه ها پیشنهادهایی برای حل مسایل کشور ارایه دهند، گفت: در وزارت علوم برای جمع سپاری مسائل و دریافت پیشنهادها سامانه ای طراحی شده تا از ظرفیت استادان و دانشجویان کشور برای حل مسایل کشور استفاده کنیم‌ و شعار دانشگاه اتاق فکر دولت را به این شکل عملیاتی می کنیم.
وی از ابلاغ ایین نامه تدوین کتب درسی به شکل یک کتابچه خبر داد و گفت: از این پس کتب درسی به شکل یکسانی و بر اساس اصول معیاری تدوین می شود و برای اعضای هیات علمی امتیاز دارد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر